Katumaasturi- ja crossover-buumi on riehunut viime vuosima sen verran voimakkaana, että perinteisten henkilöautojen olemassaolo on ehditty jo kyseenalaistaa. Niillä on kuitenkin edelleen vankka paikkansa autonostajien sydämissä.
Esimerkiksi Atlantin toisella puolella ostajien sieluista taistelevat myös monenlaiset pick-upit, mutta Eurooppa on tänäkin päivänä vahvasti hatchbackien valtakuntaa. Näin voidaan päätellä ainakin viime vuosien myyntitilastoista vanhan mantereen osalta. Saksalaisen markkinatutkimuslaitos Dataforcen tilastojen mukaan Euroopan myydyin auto vuonna 2024 oli Renaultin budjettimerkki Dacian Sandero, joka kuuluu pikkuautojen B-segmentin edullisimpaan päähän.

Sanderoja saatiin viime vuonna kaupaksi EU:n ja EFTA:n alueella sekä Isossa-Britanniassa yhteensä 270 111 yksilöä, mikä tarkoitti 14,3 prosentin kasvua myyntilukemissa. Vuosi sujui mainiosti Renault Groupin hatchbackien kannalta, koska myyntitilastojen toisella sijalla keikkui emomerkin Renault Clio. Sanderon arvokkaampaa vaihtoehtoa myytiin viime vuonna vanhalla mantereella 216 569 autoa, eli 6,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023.
Takavuosina Euroopan myyntitilastojen ykkönen oli varsin usein VW Golf, mutta viime vuonna kompaktiluokan kestosuosikki joutui tyytymään kolmanteen sijaan. Hatchbackina ja farmarina tarjolla olevaa Golfia saatiin vuonna 2024 kaupaksi 216 549 autoa, mikä tarkoitti kuitenkin 17,5 prosentin myynnin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Tästä saataneen kiittää Golfin faceliftiä, joka tuli markkinoille viime vuoden aikana.

Kuten tarkkasilmäisimmät saattoivat huomata, Clion ja Golfin ero oli ainoastaan 20 autoa. Dataforcen luvuissa on mukana vasta 98 prosenttia joulukuun myynneistä, joten kakkossija saattaa keikahtaa hyvällä tuurilla vielä Golfille Cliolta. Tilastot kertovat joka tapauksessa siitä, että edullisemman pään perusautoille riittää edelleen kysyntää erityisesti omalla rahallaan autonsa ostavien keskuudessa. Tähän huutoon vastaa erityisen hyvin Dacia Sandero, joka on kuin raikas tuulahdus menneiltä vuosilta.
Suosittelemme
Sandero yhdistää edullisen hintatason, riittävät varusteet ja useimpien makuun sopivan muotoilun samaan pakettiin. Dacian vapaasti hengittävä ja turboahdettu litran kokoinen kone eivät tarjoa niskoja naksauttavia menohaluja, mutta se ei Sanderon kohderyhmää haitanne. Joissakin maissa Daciaa myydään myös nestekaasuversiona, mikä tekee ajamisesta vieläkin edullisempaa. Esimerkiksi Romanian kotimarkkinoilla nestekaasun hinta on vain noin puolet bensasta.

Dieseliä Sanderosta ei ole enää tarjolla, vaikka sellainen kuului vielä edeltäjäsukupolven mallistoon. Edullisuuden vuoksi Sanderossa on luovuttu myös sähköistymisestä, mutta vuonna 2027 markkinoille tulevasta seuraajasta on luvassa myös täyssähköversio. Erityisesti Sanderon myötä koko Dacia-merkki on noussut hyvin varteenotettavaksi tekijäksi Euroopan automarkkinoilla. Dacia ylsi vanhalla mantereella viime vuonna 4,5 prosentin markkinaosuuteen, eli taakse jäivät esimerkiksi Hyundai ja Kia sekä Ford.