MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Turbovoimaa 550 pollen edestä – saksalainen Manhart tuunaa saksalaista tekniikkaa hyödyntävän Toyota GR Supran

Nykyinen Toyota GR Supra ei ole saavuttanut japanilaisautojen harrastajien varauksetonta hyväksyntää, koska kaksipaikkainen sportti on omaleimaisten kuoriensa alta tekniikaltaan BMW:n käsialaa. On siis hyvin loogista, että baijerilaismerkin tuotoksiin erikoistunut virityspaja on ottanut myös GR Supran käsittelyynsä.

BMW-spesialistina mainetta niittänyt Manhart rakensi ensimmäiset projektinsa GR Supran tiimoilta jo nelisen vuotta sitten, mutta tällä kertaa virityspaja astui julkisuuteen lippulaivatasoa edustavan GR 550 -nimisen virityssarjansa kanssa. Nimi kertoo teholukeman, eli BMW Z4:n kaksoissisaren kolmelitraisesta suorasta turbokuutosesta on revitty irti 550 hevosvoiman huipputeho ja hulppea 770 newtonmetrin maksimivääntö.

Manhart Supra GR 550
Kuva: Manhart

Muhkea lisäteho on saatu aikaan uuden turboahtimen, ARMAspeedin hiilikuituisen ilmanoton, päivitetyn jäähdyttimen, MHtronic-moottorinohjausyksikön sekä FI Exhaustin ruostumattomasta teräksestä valmistaman pakoputkiston avulla, ja lisähintaan putkistoon saa vielä downpipet.

Manhartin hiilikuituinen korisarja saa GR Supran puolestaan näyttämään kuin GRMN-huippuversiolta, jollaista on huhuttu nyky-Supran huipennukseksi ennen valmistuksen päättymistä. Manhartin korisarjan kohokohtana toimii häijyn näköinen takasiipi, jota täydentävät uusi diffuusori, etusplitteri ja integroiduilla siivillä varustetut sivuhelmat. Lisäksi tarjolla ovat hiilikuituiset peilien ja takavalojen kotelot sekä mustaa ja punaista yhdistelevä tarrasarja.

Manhart Supra GR 550
Kuva: Manhart

Kuvissa esiintyvän GR Supran alla pyörivät uudet 20-tuumaiset Concave One -alumiinivanteet, joiden taakse on sovitettu vielä spacerit raidevälin leventämiseksi. Lisäksi auton alustaa madalletaan joko H&R:n jousilla tai KW:n coilovereilla, jotka kohentavat myös ajettavuutta. Sisustan päivityksistä ei ole sen sijaan kerrottu mitään, mutta sisätilojakin voidaan varmasti räätälöidä asiakkaan toiveiden mukaisesti.

Suosittelemme


Manhartin palikat eivät ole kuitenkaan ihan halpaa hupia. Pelkästään moottorin virityssarja maksaa karvan verran alle 12 000 euroa, ja pakoputkistosta täytyy pulittaa 5050 euroa. Downpipeistä peritään puolestaan reilut 2100 euroa. Näyttävän hiiikuituisen korisarjan saa saksalaispajalta 13 500 euron hintaan, ja yksittäiset komponentit ovat tarjolla myös erikseen. Manhartin vanteet maksavat puolestaan mallista riippuen parhaimmillaan 3070 euroa per sarja, kun taas arvokkain KW:n Clubsport-coilover-sarja kustantaa 3100 euroa.

Manhart Supra GR 550
Kuva: Manhart
Manhart Supra GR 550
Kuva: Manhart
Manhart Supra GR 550
Kuva: Manhart
LähdeCarscoops

Lue lisää