Tunnissa (melkein) kellosepäksi – IWC Watchmaking Masterclass





Helsingin upouuteen St. George-hotelliin kokoontui elokuun loppupuolella joukko ihmisiä, joita yhdisti intohimo kelloihin. Tarkemmin ottaen IWC:n kelloihin. IWC:n ja Osk. Lindroosin järjestämän Watchmaking Masterclassin tarkoituksena oli perehdyttää osallistujat kellosepän työn alkeisiin IWC:n oman sepän hellässä huomassa. Skandinavian ja Benelux-maiden maajohtajan Edwin de Vriesin toivotettua vieraat tervetulleiksi päästään asiaan. Edessä pöydällä nököttää puinen laatikko jonka sisältä paljastuu käsinvedettävä IWC:n cal.98200-koneisto sekä muutama työkalu.

Tästä se lähtee.
Tästä se lähtee.

Thomas Jäger veti IWC Watchmaking Masterclass -kurssin varmoin ottein.
Thomas Jäger veti IWC Watchmaking Masterclass -kurssin varmoin ottein.

IWC:n ohjaajana toimiva kelloseppä Thomas Jäger on seppä toisessa polvessa (ja vielä samalla valmistajalla kuin isänsä!) Jäger kiertää suurimman osan vuodesta maailmalla vetämässä vastaavia kursseja IWC:n asiakkaille ja vahvistamassa näin yhtiön brändikuvaa.

Jäger läväyttää ensimmäisen kalvon esille ja kertoo mitkä ruuvit pitää irrottaa. Sillat irtoavat yksi toisensa jälkeen ja alta paljastuvat rattaat kootaan siististi astiaan. Tämähän sujuu. Tarkkana saa kuitenkin olla, sillä mikäli lattialle sinkoaa ruuvi, ei sitä Jägerin mukaan kannata edes etsiä. Onneksi miehen taskuista löytyy riittävä määrä vararuuveja.

Työn touhussa. Kuva: Thibault de Schepper / IWC
Työn touhussa. Kuva: Thibault de Schepper / IWC

IWC:n, kuten muidenkin merkkien huolto toimii Suomessa, tässä tapauksessa Lindroosilla. Vaativammat mallit, kuten Perpetual Calendar, lähetetään kuitenkin Schaffhauseniin asti. Valtaosa töistä tehdään Amsterdamissa.

Miksei sitten kaikkia huoltoja voi tehdä kotimaassa? Vastaus löytyy lähinnä kustannuksista. IWC:llä huoltoja tekevä kelloseppä voi kouluttautua tasoille yhdestä viiteen. Jokainen lisätaso tietää lisäkustannuksia, sillä seppä (tai sepän työnantaja) joutuu hankkimaan aina uuden setin varaosia ja työkaluja tason vaatimusten mukaan, eivätkä ne ole halpoja. Useimmiten paikallinen seppä hallitsee tasot yhdestä kahteen.

150v-juhlamalli koko komeudessaan.
150v-juhlamalli koko komeudessaan.

Tilaisuudessa esiteltiin myös IWC:n mallistoa, joista päällimmäisinä jäivät mieleen ikonisen pilotin 150-vuotisjuhlamalli, jonka taulun käsittelyyn oli kehitetty aivan uusi, emalipintaa jäljittelevä pinnoite. Ainoa Suomeen saapunut kappale myytiin pöydältä saman tien pois parempiin ranteisiin.

Noin 50 tuhannen euron hintainen Portugieser Perpetual Calendar taas pitää ajan ilman säätöjä 577 vuoden ajan. Kellon mukana toimitetaan pienessä sinetöidyssä lasiputkessa numerokiekko joka pitää asentaa kelloon vuonna 2499, mikäli haluaa, että oikea vuosi näkyy taulussa jatkossakin. Todellinen perintökello! Mainittakoon, että muiden laatuvalmistajien Perpetual Calendarit ovat järjestään tyyriimpiä.

IWC Portugieser Perpetual Calendar ja lisäkiekko.
IWC Portugieser Perpetual Calendar ja lisäkiekko.

Kellokoneiston kokoaminen on tarkkaa puuhaa. Kuva: Thibault de Schepper / IWC
Kellokoneiston kokoaminen on tarkkaa puuhaa. Kuva: Thibault de Schepper / IWC

Pöydällä oleva koneisto on nyt purettu niin pitkälle kuin Jäger sallii ja alkaa kokoamisvaihe. Hyvin pian valkenee, että purkaminen on rutkasti helpompaa kuin kokoaminen – myös kellokoneistojen kohdalla. Kun viimeinen silta on ruuvattu paikoilleen, hiki kohoaa otsalle: lähteekö koneisto käyntiin vetämällä?

No ei lähde. Jäger kiertää pöytää korjailemassa muiden kuolleita koneistoja kunnes saapuu kohdalleni. Yksi ratas ei ollut ottanut kontaktia toiseen rattaaseen! Kaikkien kurssikellojen lopulta tikittäessä iloisesti tulee diplomien ojentamisen aika. Todistus on komea, mutta tältä pohjalta en vielä lähtisi hakemaan kellosepän töitä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...