Tukeva turva-auto – yli 2,5 tonnin painoinen uusi BMW M5 jatkaa baijerilaismerkin perinteitä MotoGP-sarjassa

BMW on toimittanut jo 26 kauden ajan ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokkana toimivan MotoGP:n turva-autot. Viime aikoina tässä tehtävässä on nähty suhteellisen kompakti M2, farkkukorinen M3 Touring ja jopa massiivisten katumaasturien kategoriaan kuuluva XM Label Red kuluvan kauden ensimmäisen puoliskon aikana.

XM:stä päätellen turva-auton ei tarvitse olla mikään höyhenenkeveä sportti, joten baijerilaiset jatkavat samalla linjalla. MotoGP:n uutena turva-autona palvelee G90-korikoodia totteleva tuore BMW M5, joka on sedanin statuksestaan huolimatta painoltaan lähes XM:n kaltainen möhkö. Omamassaltaan 2,5 tonnin rajan ylittävä supersedan nähtiin jo tositoimissa Imolan radalla äskettäin ajetussa San Marino Grand Prix’ssä.

BMW M5 Moto GP Safety Car
Kuva: BMW

Turva-M5:n ulkokuorta koristaa kestävyyskisoja varten kehitetystä M Hybrid -prototyypistä inspiraationsa saanut teippaus. Suurin osa korin pinnasta on mattamustaa, joka saa kuitenkin kontrastia valkoisista, sinisistä, punaisista ja violeteista kohdista. Tämän sotisovan myötä turva-auto näyttää vieläkin aggressiivisemmalta kuin tavallisille tallaajille myytävä M5, joka on jo melkoisen brutaali ilmestys pullistettuine lokasuojineen.

BMW M5 Moto GP Safety Car
Kuva: BMW

Turva-auton kylkiäisinä tulee tuttuun tyyliin BMW M Award, eli MotoGP-kauden aika-ajoissa parhaiten menestynyt kuski saa myös itselleen uuden M5:n. Tämä tunnustus on jaettu jo yli 20 vuoden ajan, mutta kyseessä on vasta toinen kerta kun pääpalkintona toimii voimalinjaltaan sähköistetty M-malli. Viime vuonna uusi BMW XM Label Red päätyi Francesco Bagnaialle BMW M Awardin voiton myötä.

BMW M5
Kuva: BMW

Uusimman M5:n 2510 kilon omamassaa kuljettaa 4,4-litraisesta tuplaturbokasista ja sähkömoottorista koostuva pistokehybridivoimalinja. Pelkkä bensakone luovuttaa 585 hevosvoimaa kierrosvälillä 5600-6500, kun taas 750 newtonmetrin maksimivääntö on käytössä jo 1800 rundin kohdalla. Kun mukaan lasketaan sähkömoottorin voimavarat, kokonaislukemat ovat 727 heppaa ja tasan 1000 newtonia. Näillä eväillä auto ei ole pienempitehoista ja paljon kevyempää edeltäjäänsä nopeampi, mutta nollasta sataan pyrähdetään kuitenkin MotoGP-radoillekin riittävässä 3,5 sekunnissa.

BMW M5 Moto GP Safety Car
Kuva: BMW
LähdeCarscoops

Lue lisää