Kryptisesti nimetty bZ4X on Toyotan ensimmäinen täyssähköinen katumaasturi, joka tulee pian myyntiin Suomessakin. Seuraavaksi vuorossa on pykälää edullisempi sähkösedan, jonka ensimmäiset kuvat vuosivat nyt julkisuuteen.
Vuodon taustalla on tuttu lähde, eli Kiinan teollisuus- ja informaatioteknologiaministeriö. Ilmeisesti patenttihaussa käytetyt kuvat kertovat, että bZ3-nimen saava täyssähköinen sedan on hyvin lähellä tai jopa identtinen viime vuonna esitellyn bZ SDN -konseptin kanssa. Uutuuden muodoissa on myös selviä yhtymäkohtia bZ4X:ään. Esimerkiksi etuvalot sekä keulan ledinauha edustavat samaa tyyliä, mutta matalammassa sedanissa on selvästi suuremmat ikkunapinnat kuin crossoverissa.
Melko reilun kokoisten sivulasien ohella bZ3:n kylkinäkymää dominoivat viisto kattolinja sekä sedan-statuksesta huolimatta erittäin lyhyt takakontti. Autoa saa myös kaksivärisenä, jolloin katto ja pilarit ovat mustat. Nokan tavoin myös bZ3:n peräpään muotoilu on lähellä bZ4X:ää, mutta takavalojen ja niitä yhdistävän ledinauhan muodoista voi löytää yhtymäkohtia myös vetykäyttöiseen Miraihin.
Suosittelemme
Sisustasta ei ole vuotanut julkisuuteen vielä virallisia otoksia, mutta salavalokuvien perusteella sähkösedan saa ison pystysuuntaisen tietoviihdejärjestelmän ruudun sekä vastaavan ratin kuin bZ4X:ssä. Luonnollisesti mittaristokin on täysin digitaalinen, mutta bZ4X:ään lisävarusteena tarjottavan yoke-tyyppisen ohjauspyörän tulosta bZ3:een ei ole vielä varmuutta.
Sähkösedan tehdään bZ4X:n tavoin Toyotan e-TNGA-perusrakenteelle, mutta bZ3:a saa ilmeisesti vain takavetoisena. Tarjolle tulevat 135- ja 179-kilowattiset sähkömoottorivaihtoehdot, eli hevosvoimissa lukemat ovat 184 ja 243 heppaa. Sedanin litiumioni-fosfaattiakuissa hyödynnetään kiinalaisen BYD:n alun perin kehittämiä uudentyyppisiä kennoja. Corollan kokoisen sähkösedanin saatavuudesta muilla markkina-alueilla ei ole vielä tietoa, mutta Kiinassa auto debytoi todennäköisesti marraskuussa Guangzhoun autonäyttelyssä.