Toyota C-HR:n toinen sukupolvi esiteltiin – kompaktia crossoveria saa nyt myös pistokehybridinä

Toyotaksi varsin räväkästi muotoiltu C-HR on vedonnut ilmeisen hyvin konservatiiviseksi mielletyn merkin ostajiin, joten nyt julkistettu toinen sukupolvi jatkaa muotoilullisesti samoilla linjoilla. Auto on kuitenkin täysin uusi, ja sitä saa ensimmäistä kertaa myös lataushybridinä.

Toisen polven C-HR:n tuotantomalli on hyvin lähellä jo viime vuonna esiteltyä C-HR Prologue -konseptia, ja vastaava naamailme löytyy myös uudesta Priuksesta. Yksityiskohtien osalta C-HR:n muotoilu on muuttunut hieman aiempaa selväpiirteisemmäksi, ja käytännöllisyyttäkin on mietitty entistä enemmän. Tämän myötä esimerkiksi takaovenkahvat on siirretty tavanomaiselle paikalle ylempää C-pilarista, jossa erityisesti lasten oli hankala ulottua niihin.

Kuva: Toyota

Ulkonäköä piristää lisävarusteinen kaksivärimaalaus, jonka myötä katto ja koko perä saavat ylleen kontrastiväriä. Lisäksi lanseerausvaiheessa on saatavilla GR Sport Premiere Edition -niminen erikoismalli, joka tuo mukanaan uniikin maskin, 20-tuumaiset pyörät, GR-logoja, urheiluistuimet sekä kattavan varustelun johon kuuluu esimerkiksi JBL:n premium-tason äänentoistojärjestelmä. Tarjolla on myös luksushenkisempi High Premiere Edition, joka pitää sisällään mm. rei’itetyllä nahalla verhoillut penkit ja panoraamakaton GR-sporttiherkkujen sijasta.

Kuva: Toyota

Sisustaakin on viilattu arvokkaampaan suuntaan. Kuvien autoissa näkyvät 12,3-tuumaiset ruudut jäävät kylläkin arvokkaampien mallien yksinoikeudeksi, koska perusversiossa joutuu tyytymään vain kahdeksantuumaiseen keskinäyttöön. Lisävarustelistalta voi poimia monenlaista kuljettajaa avustavaa tekniikkaa, kuten digitaalisen avaimen, liikenneruuhkissakin toimivan ”autopilotin” sekä älypuhelimen kautta operoitavan täysin automaattisen kauko-ohjatun pysäköinnin, joka on Toyotan mukaan ainoa laatuaan tässä autoluokassa.

Kuva: Toyota

Voimanlähdevalikoima koostuu puolestaan pelkästään hybrideistä. Uutta C-HR:ssä on pistokehybridi, jossa etupyörille välitetään 220 hevosvoiman kokonaisteho kaksilitraisen bensakoneen ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan 7,3 sekuntia, ja pelkän sähkön voimin pääsee parhaimmillaan 66 kilometriä. Lisäksi auto tunnistaa vähäpäästöiseksi rajatut alueet, jolloin C-HR menee automaattisesti sähkömoodiin jos akussa on tarpeeksi virtaa.

Kuva: Toyota

Muut voimanlähteet ovat Toyotan itselataaviksi mainostamia perinteisempiä hybrideitä. 1,8-litraista bensakonetta hyödyntävässä perusmallissa on 140 hevosvoimaa, kun taas kaksilitrainen versio tarjoaa 197 heppaa. Se on myös ainoa C-HR, jota saa nelivetoisena. Tällöin nollasta sataan kiihdytetään 7,9 sekunnissa etuvedon 8,1 sekunnin sijasta. Auton hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta itselataavat hybridit saapuvat Suomessa myyntiin heti ensi vuoden alussa. Pistokehybridin vuoro on puolestaan ensi keväänä.

Kuva: Toyota
Kuva: Toyota
LähdeCarscoops

Lue lisää