Theonin restomod-Porsche on paljon ulkonäköään modernimpi – tässä 911 Targassa on hiilikuitukori ja 993 RS:n jarrut

Irrotettavalla kattopalalla varustetut klassikkomalliset Porsche 911 Targat eivät ole aivan yhtä vääntöjäykkiä kuin umpikattoiset coupét, mikä teki niistä takavuosina vähemmän haluttuja. Nykyään tilanne alkaa olla jo päinvastoin, ja vääntöjäykkyyskin on vähintään riittävällä tasolla tämän jutun autossa.

Kyseinen yksilö tottelee GBR003-mallinimeä, ja se on Ison-Britannian Oxfordissa majaansa pitävän Theonin käsialaa. Tämäkin auto on tehty lukuisten muiden restomodien tavoin 964-sukupolven 911:n pohjalta, mutta ulkonäköä on vanhennettu muutamalla vuosikymmenellä. GBR003 on Theonin rakentama ensimmäinen Targa. Auton mallinimen kirjaimet sekä oikeanpuoleinen ohjaus vihjaavat siitä, että tyylikäs luomus on löytänyt ostajansa sumujen saarelta.

Theon Porsche 911 Targa restomod
Kuva: Theon

GBR003:n lähtökohtana on palvellut 1990-luvun alun 911 Targa, eli perusresepti on vastaava kuin esimerkiksi amerikkalaisen Singerin tuotoksissa. Targa-kori tarkoittaa tämän auton kohdalla 60 kilon lisäpainoa vastaavaan coupéen verrattuna, mutta Porschen massa on silti ainoastaan 1228 kiloa. Kyseessä on siis moderneihin urheiluautoihin verrattuna todellinen höyhensarjalainen, koska jopa Toyota GR86 painaa Theonin restomodia enemmän.

Vääntöjäykkyysongelma on siirretty historian lehdille hiilikuidusta valmistettujen tukipalkkien ansiosta, jotka on kiinnitetty Porschen peltiseen pohjalevyyn. Myös koripaneelit ovat tässä autossa hiilikuitua, kun taas Theonin coupéissa hiilikuitupaneelit ovat lisävaruste. GBR003 on maalattu räätälintyönä sekoitetulla pastellinsinisellä, joka saa kontrastia vaaleammansinisistä raidoista ja hiilikuituovien alareunojen valkoisista Porsche-teksteistä. Irrotettava kattopaneelikin on verhoiltu uudestaan, mutta se ei ole kuitenkaan hiilikuitua.

Theon Porsche 911 Targa restomod
Kuva: Theon

Sisätiloista löytyy puolestaan Theonin touring-tyyppiset penkit, jotka on verhottu tumman nahan ja ruutukuvioisen kankaan yhdistelmällä. Klassisen näköiset Fuchsin vanteet ovat tässä autossa 18-tuumaiset, jotta niiden taakse sopivat Porsche 993 RS:stä lainatut jarrusatulat. Äänentoistoa kohentavat puolestaan Focalin subbarit, jotka on piilotettu takapenkin pehmusteisiin. Herkullisemmat soundit taitavat kuitenkin tulla vapaasti hengittävästä nelilitraisesta bokserikuutosesta, jossa on kevyt yksimassainen vauhtipyörä. Vaihteistona palvelee puolestaan perinteinen kuusipykäläinen manuaali, jonka kautta moottorin tuottamat 409 hevosvoimaa ohjataan takapyörille.

Theon Porsche 911 Targa restomodin moottori
Kuva: Theon

Tästä yksilöstä maksetusta hinnasta ei ole tietoa, mutta se ei ole varmastikaan mikään pieni summa. Theonin perustason Targa-projektien aloitushintakin liikkuu 515 000 punnan, eli yli 600 000 euron tuntumassa. Päälle tulevat vielä lähtökohdan hinta sekä paikalliset verot, joten tämänkin auton omistajan tallista löytyy melko varmasti monia muitakin astetta erikoisempia menopelejä.

Theon Porsche 911 Targa restomodin sisustaa
Kuva: Theon
Theon Porsche 911 Targa restomod
Kuva: Theon
LähdeCarscoops

Lue lisää