Teslan lataaminen osa 2: pikalataus

Teslan Model S mallin tullessa markkinoille vuonna 2012 harkittiin matka-ajoon sekä akunvaihtoa että pikalatausta. Ensimmäiset Supercharger -laturit asennettiin kahdelle runsaasti liikennöidylle väylälle Yhdysvaltoihin (Washington DC – New York – Boston sekä Las Vegas – Los Angeles – San Francisco – Lake Tahoe) vuonna 2012. Kaliforniaan rakennettiin myös yksi akunvaihtopiste, jota akunvaihto-ohjelmaan rekisteröityneet saivat käyttää vuodesta 2014 alkaen.

Akunvaihto ei kerännyt tuulta siipiensä alle. Ihmiset  pysähtyivät mieluummin lataustauolle Superchargerille, joten Tesla ilmoitti jo seuraavana vuonna, ettei lisää akunvaihtopisteitä ole tulossa. Jatkossa keskityttiin Supercharger -verkoston rakentamiseen, joka kasvoi nopeasti koko mantereen kattavaksi. Ainoa akunvaihtopiste suljettiin lopullisesti vuonna 2016.

Tesla Supercharger riittää monille

Supercharger-verkosto on kasvanut maailmanlaajuiseksi. Tällä hetkellä verkostossa on supercharge.info -sivuston mukaan jo yli 2189 lokaatiota, joissa on yhteensä 19949 yksittäistä latauspaikkaa. Keskimääräisen Superchargin koko on siten 8-10 ”tolppaa”. Viime vuoden lopulla uutisoitiin Kiinan superchargertehtaasta, jonka tuotantokapasiteetti on peräti 10 000 ”tolppaa” vuodessa. Verkosto kasvaa lähivuosina hurjaa vauhtia, ja Suomeenkin on pitkän tauon jälkeen luvattu täysin uusia pisteitä vielä vuoden 2021 aikana.

Superchargereita on Suomessa kahta eri tyyppiä, sillä ihan ensimmäistä 105 kW versiota ei asennettu Suomeen lainkaan. Yleisin V2-versio pääsee 140 kW lataustehoon, ja kirjoitushetkellä kaikista Suomen pisteissä löytyy tätä mallia. Yli 250 kW tehoon yltävää V3 mallia on tällä hetkellä ainoastaan Huittisissa, mutta Tesla on ilmoittanut kaikkien uusien kohteiden rakentuvan huippunopealle V3-tekniikalle. V2 laturilta löytyy käytännössä aina sekä CCS- että Teslan oma liitin, joten se sopii kaikille Tesloille. Supercharger V3-laturilta sen sijaan löytyy vain CCS-liitin, joten se ei suoraan sovellu ennen kesää 2019 valmistetuille Model S ja X Tesloille. Vanhempien Teslojen päivittämisestä CCS-aikaan lisää tuonnempana.

Supercharger liittimet
Superchargerilta löytyy useimmiten sekä vasemmanpuoleinen CCS-liitin, että oikeanpuoleinen Teslan oma liitin (fyysisesti Type2-liitin). KUVA: Joose Luukkanen

Supercharger-verkosto kattaa kirjoitushetkellä helmikuussa 2021 koko Euroopan Varsovasta länteen, eikä Teslalla liikkuva välttämättä edes kaipaa muita latureita. Mahdollisuus ladata muistakin latureista lisää kuitenkin vapautta valita taukopaikka, tai täyttää akku kauppareissulla. Sitä varten autoon tarvitaan CHAdeMO- tai CCS-standardin mukainen lataus, joihin paneudumme seuraavaksi.

Teslan lataaminen CHAdeMO -laturilla

Suosittelemme

Ensimmäinen laajalle levinnyt pikalatausstandardi on japanilaislähtöinen CHAdeMO. Yleisin standardia tukeva auto on Nissan Leaf. CHAdeMO-latureiden yleistyessä haluttiin mahdollistaa Teslan lataaminen myös näillä latureilla, joten markkinoille tuotiin CHAdeMO-adapteri, joka kytketään pikalaturin ja Teslan latausliittimen väliin. Autojen erilaisesta latausportista johtuen adapteri tarjottiin ensin USAn ja vasta myöhemmin Euroopan mallina.

CHAdeMO-adapterilla ladatessa maksimilatausteho on teoriassa 50 kW, mutta käytännössä tähän ei päästä. Standardi rajoittaa laturin maksimivirran 125 ampeeriin (ja joissain latureissa virranantokyky on vielä tätäkin heikompi), eli maksimitehoon pääseminen vaatii akustolta yli 400 voltin jännitteen (muistanet, että teho on virran ja jännitteen tulo: matemaattisesti siis P=UI). Teslan akuston jännite on mallista riippuen joko 350 tai 400 volttia, joten ensimainitulla latausteho jää tyypillisesti 40 kW tuntumaan ja jälkimmäiselläkin 45 kW on jo kova tulos.

Jokamies-Teslalla-Puolaan-CHAdeMO-adapteri
Teslan CHAdeMO-adapteri on iso ja painava. Adapteri liitetään pikalaturin CHAdeMO-pistokkeen ja auton latausportin väliin. Vaikka adapteri jää ikävästi roikkumaan, on rakenne jämäkkä, koska valituksia hajonneista adaptereista ei ole kantaunut korviini. KUVA: Joose Luukkanen

Lataustehon jääminen pienemmäksi kuin mitä laturin kyljessä lukee on siis normaalia. Koska tyhjän akuston jännite on pienempi (eli latausteho jää pienemmäksi), kannattaa CHAdeMO-adapterilla latausajan minimoimiseksi ladata mieluummin täydenpuoleista kuin aivan tyhjää akkua – toisin kuin Superchargerilla, jossa tyhjä akku antaa parhaan lataustehon. Mallista riippuen akku alkaa rajoittaa lataustehoa noin 80% varaustasolla.

Teslan CHAdeMO-adapteri on kookas ja painava, mutta kokemusten mukaan erittäin toimintavarma. Teho rajoittuu 40-45 kW tasoon, eli sen avulla saa esimerkiksi tunnin mittaisen lounastauon tai kauppareissun aikana sähköt noin 200 km ajoon. Adapteri on toimiva valinta rajallisesta lataustehosta huolimatta, etenkin kun suurin osa maan pikalatureista sisältää edelleen sekä CHAdeMO, että CCS-pistokkeet.

Teslan lataaminen CCS-laturilla

Eurooppalainen CCS-latausstandardi on tuoreempi keksintö, ja nykyisin EU velvoittaa käyttämään sitä uusissa sähköautomalleissa. Sen vuoksi myös Tesla siirtyi liittimen käyttöön uudessa Model 3 mallissa. Käytännössä CCS-liitin on mekaanisesti Type2-liitin, jonka alapuolelle on vain lisätty erilliset suurikokoiset, korkeaa latausvirtaa kestävät pikalatausnastat. Muista Tesloista poiketen Model 3 (ja myös tuleva Model Y) voivat suoraan ladata CCS-pikalatureista.

Latausliitin on pysynyt fyysisesti samanlaisina kaikissa Model S ja Model X malleissa, joten niillä ei voi suoraan ladata CCS-pikalaturilla. Kuitenkin toukokuun 1. päivän 2019 jälkeen valmistetuissa Model S ja X autoissa on vakiona CCS-latausvalmius, jolloin erillisellä CCS-adapterilla voi ladata CCS-pikalatureista. Adapteri tulee auton mukana, ja se mahdollistaa maksimissaan 150 kW lataustehon – silloin kun laturi ja auto siihen pystyvät.

Tyyliniekka Tesla CCS adapteri
Teslan CCS adapteri on merkittävästi sirompi kuin möhkö CHAdeMO-adapteria. Adapteri liitetään pikalaturin kiinteän CCS-pistokkeen ja auton latausportin väliin. Tehonkesto on harmillisesti vain 150 kW, joten nopeimmilta HPC-latureilta ei saa uusissa autoissa maksimitehoa irti. Uusimmat Model S ja X mallit kykenevät yli 200 kW lataustehoon vain Yhdysvalloissa. KUVA: Joose Luukkanen

Vanhempien autojen kohdalla muiden pikalaturien käyttö vaatii lisätoimenpiteitä. Autoon on mahdollista tehdä päivityksenä ns. CCS retrofit, jonka jälkeen CCS-adapterin käyttö onnistuu samoin kuin uudemmilla autoilla. CCS retrofit maksaa noin 300€ sisältäen muutostyöt ja adapterin, joten hinnan puolesta asennus kannattaa tehdä heti. Autoa ei välttämättä tarvitse viedä huoltoon, sillä myös Teslan ranger eli liikkuva asentaja voi tehdä sen tietyillä alueilla vaikkapa kotipihassa tai työpäivän aikana.

Myös Superchargereilla on tehty muutoksia viime vuosien aikana. Koska Model 3 -mallissa on ainoastaan CCS-liitin, jouduttiin näitä autoja varten asentamaan Supercharger-asemille erilliset CCS-latausjohdot. Uusimmista Supercharger V3-latureista vanha latausjohto puuttuu kokonaan, joten niistä voi ladata ainoastaan Model 3 -mallilla tai CCS-adapterilla. Teslan ilmoituksen mukaan kaikki uudet laturit ovat V3 mallisia, eli tämänkin puolesta CCS-adapteri on järkevä ostos.

Kirjoitushetkellä on vielä epäselvää, miten vuoden 2021 facelift vaikuttaa Model S ja X mallien lataamiseen. Autoihin lisättäneen joko fyysinen CCS-liitin, tai mahdollisesti tulossa on suurempaa lataustehoa kestävä CCS-adapteri. Uutisoitu 250 kW latausteho ei ole nykyisellä adapterilla mahdollinen, joten on todennäköistä, että jompi kumpi skenaario toteutuu. Lippulaivamallin jääminen pikkuveljen varjoon Euroopassa ei liene mahdollista.

Tesla Model S sai kevyen kasvojenkohotuksen tammikuussa 2021. Jäämme odottamaan, miten auton lataus järjestyy Euroopassa.

Adapterien erot

Kaikissa Model S ja Model X malleissa adapteria ei tule auton mukana. Etenkin tuontiautoista ne usein puuttuvat, koska Keski-Euroopan Supercharger-verkosto on niin kattava, ettei muita latureita oikeastaan edes tarvita. Kumpi sitten kannattaa valita?

CCS-retrofit on monesta syystä järkevämpi, oikeastaan ainoa valinta. Sen puolesta puhuu CHAdeMO-adapteria pienempi hinta, Superchargerien latausliittimen vaihtuminen CCS-liittimeksi lähivuosina, ja suurempi latausteho. Viime kuukausina on avattu useita 150 kW CCS-pikalatureita mm. kotinurkkien ABC-asemille Riihimäkeen ja Lahden Renkomäkeen, sekä muutamien McDonalds -ravintoloiden yhteyteen. CHAdeMO on selvästi väistyvä standardi, ja sen näkyvin edusmies Nissan siirtyy myös CCS-lataukseen uuden Ariyan myötä.

Jos nurkista löytyy CHAdeMO -adapteri, ei muutokselle ole silti suurta kiirettä. Suurin osa Suomen pikalatureista on vain 50 kW tehoisia, joten adapterin tyypillä ei ole väliä lataustehon kannalta. Retrofit kannattaa silti asentaa seuraavan huollon yhteydessä.

CHAdeMO

CCS

Soveltuvuus

Model S / X

Model S/ X
(huom! vakiona 1.5.2019 alkaen)

Maksimi latausteho

50 kW

150 kW

Hinta uutena

n. 500€

n. 300 €

Hinta käytettynä

n. 250-400€

Vain uutena, koska vaatii muutoksia autoon

Teslojen pikalataustehot

Artikkelin lopuksi on vielä syytä tarkastella eri mallien lataustehoja yhteenvedon omaisesti. Model 3 latautuu Suomessa nopeimmin, mutta maksimitehoon tarvitaan tehokas HPC-laturi tai V3-Supercharger. Vaikka Tesla on nostanut uusimpien Model S ja X mallien lataustehon Model 3- ja Y-mallien tasolle, niin ongelmaksi näiden autojen kohdalla muodostuu CCS-adapterin 150 kW tehonkesto, joten maksimitehoon ei käytännössä voi päästä Suomessa. Lupaukset yli 150 kW tehoista täyttyvät toistaiseksi vain Yhdysvalloissa.

Maksimilatausteho

Supercharger

CCS

CHAdeMO

Model 3 / Y

V3: 250 kW
V2: 140 kW

250 kW

Ei tueta

Model S 85

130 kW

130 kW (adapterilla)

50 kW (adapterilla)

Model S/X 75/90/100

140 kW

140 kW (adapterilla)

50 kW (adapterilla)

Model S/X 2019 ”Raven”

150 kW
(200 kW USA)

150 kW (adapterilla)

50 kW (adapterilla)

Model S/X 2020 →

150 kW
(250 kW USA)

150 kW (adapterilla)

50 kW (adapterilla)

Oliko juttu hyödyllinen ja olet aikeissa tilata uuden Teslan? Tilaa Teslasi käyttämällä suosittelulinkkiniäni https://ts.la/joose16138 , niin saamme molemmat 1500 km edestä Supercharger -latauksia!

Lue lisää