Teslamies testaa lataushybridin – onko siinä mitään järkeä?

Teslasta pamahti lämmitysvastus ja kyyti muuttui turhan kylmäksi. Hitaaksi moitittu huolto toimi omalla kohdalla mainiosti; soitto tiepalveluun ja tunnissa oli oma peli lähetetty huoltoon ja hinurin kyydillä pääsin nappaamaan sijaisauton alle. Miltä maistuu täyssähköön tottuneelle nykyaikainen lataushybridi Audi Q3 45 TFSIe?

Ensivaikutelma olisi nihkeä mille tahansa kulkupelille; ulkona seissyt auto on umpijäässä ja jään päällä on 10 cm lunta. Auton akku on – tietenkin – tyhjä. Lataileeko kukaan edes vuokrahybridiä? Skrabatessa ehtii miettiä kaikenlaista, mm. miten täyssähköinen vuokra-auto selviäisi viikon odottelusta akku tyhjänä. Vuokraamoilla on vielä opeteltavaa!

Sulake palaa

Kotona laitan auton lataukseen ja Audi kelpuuttaa kiltisti Teslan seinälaturin tarjoaman sähkön. Tutkin auton valikoista mahdollisuutta säätää latausvirtaa, mutta se ei ole mahdollista. Ohjekirja ei paljasta, minkälainen auton sisäinen laturi on, luettelee vain muutaman eri vaihtoehdon (ilmeisesti koko Audi-malliston eri laturit). Virran säätäminen Teslan laturin päästä vaatisi kotelon avaamista, eikä pakkasella jaksa vaivautua. Riskillä vaan.

Tyyliniekka teslamies testaa lataushybridin - latauslaite
Audin latauslaite on kunnon mötikkä. Latausteho jää mysteeriksi, sillä ohjekirja on suoraan sanottuna surkea. Tarvittaessa tehon saa sentään puolitettua napilla. KUVA: Joose Luukkanen

Huonostihan siinä käy. Pääsulake (25 ampeeria) sanoo poks, ja veikkaan auton ottaneen yhdestä vaiheesta täydet 16-ampeeria. Vaihdan sulakkeen ja kaivan takakontista matkalaturin ladatakseni tavallisesta pistorasiasta. Epäselvä ohjekirja ei paljasta paljonko virtaa matkalaturi ottaa, mutta veikkaan latausajan pitenemisen perusteella virran olevan 13 ampeeria. Nyt sulake kestää, Audille ensimmäinen miinus virtarajoituksen puuttumisesta ja kehnosta ohjekirjasta.

Aamulla akku on täynnä ja ilmeisesti bruttona 11 kWh kokoinen akku piisaa ainakin työmatkaan. Kotiinkiin pääsisi, mutta lataan lämpötolpasta akun täyteen työpäivän aikana. Sähköllä ajettaessa Audi ei ole mikään raketti, ja myös vaihteidenvaihdot huomaa. Tässä ja monessa muussa hybridissä sähkömoottori on asennettu voimalinjalle ennen vaihdelaatikkoa, joten täyssähköstä siirtyvän mieleen meno on nykivää (toinen miinus). Bensaan tottunut tuskin huomaa noteeraa asiaa.

Tyyliniekka teslamies testaa lataushybridin - pistoke
Myös latausjohto on epäkäytännöllinen. Pistoke on niin iso ja jäykkä, ettei lämpötolpan kannen sulkemista kannata edes kuvitella. KUVA: Joose Luukkanen

Ominaisuudet eivät vakuuta

Ohjaamo lämpiää hitaammin kuin Teslassa, ilmeisesti lämmitysvastus on reilusti pienempi. Kaipaan ratinlämmitintä, hanskoja saa vekslata käteen ja takaisin, koska kosketusnäyttö ei pelaa hanskojen kanssa. Näyttö on muutenkin hidas, puhelun jälkeen listaus päivittyy useita sekunteja, jolloin seuraavan puhelun valinta menee helposti väärälle henkilölle. Muutenkin infotainment on kankea. Mieleen tulee vuosituhannen vaihteen Nokian valikkorakenne (kolmas miinus).

Suosittelemme

Kulutus on yllättäen korkeampi kuin Model X:ssä senkin jälkeen kun ohjaamo on lämmennyt. Ihmettelen kulutusta, sillä varsinkin taajamassa reilusti pienemmän Audin pitäisi kuluttaa paljon vähemmän. Ilmoitettu karvan yli 30 km range on tekemätön paikka talvikelillä.

Tyyliniekka teslamies testaa lataushybridin - kulutus
Testilenkin kulutus huimaa päätä: pikku lenkki taajamassa ja maantiellä päättyy tulokseen 27 kWh/100km. Model X menee pienemmällä, vaikka talvella sen iso koko ja suuret lasipinnat antavat tasoitusta. Epäilen voimalinjan hyötysuhteen olevan kehno. Kokonaisuuden kannalta isolla kulutuksella ei ole merkitystä, jos käyttö on muutamia kymmeniä kilometrejä päivässä. KUVA: Joose Luukkanen

Lämpötila pyörii nollan molemmin puolin ja tiet ovat liukkaita sekä polanteisia. Jäisellä tiellä auto on ikävä ajettava ja vetelee urissa oikein kunnolla (neljäs miinus). Etuvetoisen Audin vetopito on suorastaan surkea, vaikka keulalla on moottori tuomassa lisäpitoa. Kyllä vetävien pyörien kuuluu olla takana jos niitä on vain kaksi, jopa takapotku Model S kuluneilla kitkoilla on tässä kelissä paremmin etenemään kuin etuvetoinen Audi nastoilla!

Etenkin valoista lähteminen on kamalaa, kun Audi vaan sutii ja sutii; luistonesto on sekä sähköllä että bensalla liikuttaessa kehno. Pitävällä alustalla Audi on ihan OK ajaa, vaikkei aiheuta silloinkaan mitään riemunkiljahduksia.

Lataushybridi joka ei käynnisty millään

Audi on ensimmäinen auto, jonka käynnistämiseen tarvitsen ohjekirjaa. Sähköllä ajettaessa riittää kun astuu sisään, painaa starttinappia ja lähtee liikkeelle, mutta ongelmia tulee jos auto on valmiiksi sähkömoodissa, eikä virta ihan riitäkään ajamiseen. Auto liikahtaa hivenen, mutta ilmeisesti havaitsee ettei sähkö riitä, eikä enää osaakaan käynnistää moottoria itse! Ensimmäisellä kerralla saan auton liikkeelle tuurilla parin minuutin kikkailun jälkeen ja matka jatkuu. Toisella kerralla ei vaan onnistu vaikka teen mitä, ja on pakko avata ohjekirja.

Ohjekirjan kaivamisen jälkeen oikea metodi selviää. Auto pitää ensin sammuttaa kokonaan. Sen jälkeen täytyy starttinappia pitää p-i-t-k-ä-ä-n pohjassa samalla jarrua painaen ja odottaa että moottori suvaitsee käynnistyä. Ei ole kyllä käytettävyyttä mietitty yhtään (viides ja kuudes miinus samalla kertaa, tämä on jo niin typerää).

Tyyliniekka teslamies testaa lataushybridin - kontti
Audi ei ole mikään iso auto. Takakontin täyttää möhkölaturin möhkökassi. KUVA: Joose Luukkanen

Tässä voisi ottaa saman käytännön kuin konsernin sähköpeleissä, joissa koko starttinappia ei tarvita. Jos kuski on sisällä ja pistää pykälän silmään, niin silloin ollaan aina lähdössä liikkeelle, ei siinä kummempaa logiikkaa tarvita. Sähkömoodista Audi sammuu kun napauttaa keskuslukitusta, mutta jos moottori on päällä niin se pitää erikseen sammuttaa. Miksi? Vanhasta bensa-autosta siirtyvälle tämäkään ei ole ongelma, mutta Teslaan tottunut huomaa takamatkan suuruuden (seitsemäs miinus).

Kiihdytys moottoritielle herättää bensamoottorin. Pitävällä alustalla Audi liikkuukin ihan hyvin, kunhan pedaalin painaa lattiaan. Jään miettimään, kuinka hyvin hybridien moottorit kestävät, kun ensin ajetaan sähköllä, ja sitten kertalaakista ajetaan kylmä moottori päälle ja otetaan täydet tehot ulos. Jotenkin epäilen, että näissä vehkeissä tulee vikoja eikä jälleenmyyntiarvo ole kummoinen.

Tyyliniekka teslamies testaa lataushybridin - merkki
Audi onnistui hetken huijaamaan minuakin mallimerkinnällään, ja jossain kohtaa numerot erkaantuivat iskutilavuudesta. Kieltämättä ihmettelin, miksi porukka ostaa yht’äkkiä niin paljon neljän litran dieseleitä! Jos joku ei vielä tiedä, niin tässä autossa ei siis ole 4,5 litran bensakonetta, vaan numero antaa summittaisen kuvan moottorin voimavaroista. KUVA: Joose Luukkanen

Vaarallista apua

Ilahduttavasti autossa ei ole adaptiivista cruisea, jolloin moottoritietä on mukava painaltaa menemään ilman turhia haamujarrutuksia. Tosin tämäkään cruise ei toiminut joka kerta, eikä antanut mitään selitystä toimimattomuudelleen. Eräällä ajokerralla auto kannusti ajamaan sakkorajalla ja pisti nopeudeksi 14 km/h kovempaa mitä cruisessa oli! Seuraavalla kerralla vika ei onneksi toistunut (ei miinusta, kannustaa reippaaseen ajoon 😆 ).

Tyyliniekka teslamies testaa lataushybridin - cruise
Cruise on Audissakin käyttökelvoton huonolla kelillä. Mikä ihme siinä on, ettei adaptiivisuutta vaan voi pudottaa pois, ja ajaa normicruisella? KUVA: Joose Luukkanen

Kaistallapitoavustin on luokaton, sillä se aiheutti suoranaisia vaaratilanteita keksiessään yht’äkkiä vääntää autoa haluamaltani ajolinjalta kaistan keskelle syviin uriin – jotka sateella olivat täynnä vettä. Audi ei muista asetuksiaan, joten typerä avustin on pakko kytkeä joka ajokerralla erikseen pois, mitä tietenkään ei muista tehdä ennen kuin auto säikäyttää äkkinäisillä liikkeillään. Ehkä ominaisuuden saa ohjelmoitua huollossa pois häiritsemästä (kahdeksas miinus).

Tuomio: turha auto

En oikein tiedä kenelle hybridi-Audi oikein sopii. Autossa oli yllättäviä arkiajon kökköyksiä, eivätkä ominaisuudet ole päätähuimaavia. Miinuksia kertyy kahdeksan, ja plussien löytäminen on työlästä. Rouva tykkäsi parkkihallissa, mutta siihen se sitten jäikin.

Yli 50 000 euron hintalapulla saa jo ihan oikeitakin autoja. Oma valintani tällä budjetilla olisi Tesla Model 3, mutta kyllä minä ajaisin mieluummin vaikka saman konsernin karvalakki ID.3 Volkkarilla kuin tällä kapistuksella. Audin ohjaamosta ei edes välity mitään premium-fiilistä, vaan ihan samaa edullista kangasta ja perus muovinahkaa tässäkin käytetään. Veikkaan, että näitä myydään lähinnä änkyröille jotka eivät ole edes kokeilleet sähköautoa (ja väittävät etteivät ikinä kokeile).

Tuttavuus jää onneksi lyhyeksi, sillä Tesla valmistui huollosta nopeasti. Palaute tämän vian hoitamisesta on täysi kymppi, eikä ainakaan Audiin vaihtamista tarvitse sen takia harkita.

Tyyliniekka teslamies testaa lataushybridin - Audi
Audin tuomio on tyly: ei jatkoon. KUVA: Joose Luukkanen

Lataushybridi on mielestäni täysin turha välivaihe. Ei tämän auton ostolle oikeasti löydy kovinkaan monelta järkeviä perusteluita, sillä samalla rahalla saa jo kunnollisen täyssähköauton. Varmaan tosin löytyy joku, joka tykkää tästäkin menopelistä, mutta suosittelen silti lämpimästi kaikille hybridin ostoa harkitseville kunnon koeajoa sähköautolla – ihan varmuuden vuoksi.

Lue lisää