Muutama viikko on kulunut reissusta, joten nyt on hyvä aika miettiä miten se oikein meni.
Auto
Tesla pärjäsi reissulla oikein mainiosti. Mitään vikoja tai muita autosta johtuvia ongelmia ei tullut. Model S on muutenkin luotettava peli 5 vuoden ikäsenä ja paljon ajettuna.
Alkuperäinen BT85 akku on uutena tarjonnut 81 kWh kapasiteetin, josta 77 kWh on ollut kuljettajan käytössä loppujen toimiessa reservinä. 250 000 km kohdalla tästä on jäljellä 70 (74) kWh, mikä tarkoittaa nopeudesta ja kelistä riippuen edelleen 250-300 km moottoritierangea. Kulutus pysyy kurissa, kun ennakoi ja pudottaa nopeuden rullaamalla. Regen auttaa sekin (ja on toki jarruttamista fiksumpaa), mutta jarrutusenergian talteenoton sijaan rullaaminen on vieläkin taloudellisempaa.
Satunnaiseen reissuun vanha Model S on edelleen soiva peli. Moottoritiellä auto menee kuin kiskoilla aina rajoitettuun 205 km/h huippunopeuteen saakka, myös autostradan tiukimmissa mutkissa. Pisimmillä autobahn-siirtymillä kaipaisi rehellisyyden nimissä isompaa akkua ja lisää huippunopeutta.
Muuttunut latauskäyrä ei vaikuttanut niin paljoa kuin pelkäsin. Suurin osa tauoista olisi pitänyt pitää joka tapauksessa. Mikäli auton saa ladattua yön aikana täyteen, niin latauksen alkavat tällä akulla hidastaa matkantekoa vasta 500-600 km päivätaipaleen jälkeen. Siihen saakka lataus sujuu ruoka- ja vessataukojen aikana.
Suosittelemme
Mikäli alla olisi uudempi Model S 100D / S Long range (BTX6 akku) tai Model 3 Long range (BT37), niin lataukset eivät hidastaisi matkantekoa lainkaan. Suurempi latausteho yhdistettynä suurempaan kapasiteettiin takaisi riittävän rangen vaikka olisi kuinka rautaperse.
Lataaminen
Supercharger-verkosto on ylivoimainen. Latureita on riittävästi kaikkialla, ainoastaan Madridin alueella kaipasin tiheämpää verkostoa (toinen Supercharger Madridin pohjoispuolelle on tulossa). Kun Tesla vielä navigoi pidemmät siirtymät lataustaukoineen, niin kulku on helppoa. Käytin apuna myös erinomaista A Better Route Planneria, koska Teslan oma navi ei osaa välietappeja.
Itse tietysti optimoin lataustaukoja entistä lyhyemmiksi. Mikäli menisi auton suosituksen mukaan, niin pohjille jäisi aina toistakymmentä prosenttia, ja lataus hidastuisi merkittävästi. Vertailun vuoksi: 0% → 10% lataaminen kestää 4 minuuttia, kun taas 60% → 70% lataaminen kestää 9 minuuttia. Koitin aina ladata mahdollisimman tyhjää akkua matkan nopeuttamiseksi, vaikka teoriassa akku siitä vähän kuluukin. Auto on tehty ajettavaksi!
Myös Ionityn nopeiden laturien verkosto kasvaa nopeasti. Niitä näkyi usein samoissa paikoissa kuin Superchargereitakin, etenkin kaikkein vilkkaimpien reittien varressa. Niitä on edelleen reilusti vähemmän ja paikoin kartalla on suuria valkoisia aukkoja. Muiden merkkien matka-ajo ei ole vielä yhtä huoletonta.
Turistikohteiden latausmahdollisuudet ovat alkutekijöissään. Mikäli kohteessa vierailun ajaksi olisi tarjolla edes 11 kW Type2, niin sähköautolu helpottuisi merkittävästi. Yhdessäkään kohteessa ei ollut tarjolla latausmahdollisuutta.
Myöskään hotellien latausmahdollisuudet eivät ole kummoiset. Esimerkiksi Madridissa yritin tosissaan etsiä hotellia, jossa saisi varmasti ladattua, mutta se vaikutti mahdottomalta tehtävältä. Joissain hotelleissa oli joku saanut ladattua, mutta epämääräiset ”lataa hallin perällä sukosta” eivät kannustaneet kokeilemaan. Teslan Destinaton Charger on monelle hotellinvalintaperuste, harmillisesti esimerkiksi Madridissa kaikki nämä hotellit olivat kaukana reitiltä.
Samoin ihmettelen laivayhtiöiden hitautta latauksen tarjoamiseen. Tyhjällä akulla laivaan ja täydellä ulos olisi palvelu, josta maksettaisiin. Suomen ja Ruotsin välisillä lautoilla matka kestää kellon ympäri, joten jo 1x12A helpottaisi paljon. Tällä hetkellä ainoastaan Tallink tarjoaa sähköä Tallinnan laivoillaan, mutta parin tunnin sukolataus kympin hintaan vetoaa vain epätoivoisimpiin sähköautoilijoihin.
Kokemuksia ja huomioita
Eurooppa on erilainen. Muutama juttu kiinnitti huomioini.
Kukkahattuilu on vallalla Suomessa ja Ruotsissa. Nopeusrajoitukset ovat matalat ja muutenkin kaikkialta paistaa ylenmääräinen holhoaminen. Välimeren rannalla ei ole enää mitään väliä.
Aiempaan liittyen liikenne sujuu sitä sujuvammin mitä etelämmäs mennään. Nopeuskamerat ovat oikeissa vaaranpaikoissa ja poliisit seuraavat liikenteen sujuvuutta, eivätkä niinkään nopeusrajoitusten pilkuntarkkaa noudattamista.
Ennen reissua kuulin teorian, jonka mukaan sukupuolten ulkoinen samanlaisuus kertoo pitkälle levinneestä yhteiskunnan tasa-arvosta. Tarkkailin asiaa, ja se tosiaan saattaa pitää paikkansa: tasa-arvoisessa Ruotsissa oli tosiaan välillä hankalaa tunnistaa onko nuori gootti tyttö vai poika. Espanjassa taas eletään edelleen machomeiningillä: naiset ovat hoikkia ja pukeutuvat naisellisesti, kun taas miehillä on rehti möhömaha eikä ostareilla näy mitään metroseksuaalimeininkiä.
Ranskalaisista jäi huono kuva. Palvelu oli surkeaa joka paikassa – Mäkkäreitä lukuunottamatta!
Elämänrytmi on kuin eri planeetoilta. Sveitsi menee kiinni iltakasilta, jolloin Espanjassa vasta heräillään illan askareisiin.
Eu:n tupakkalaista ei ole Välimeren rannoilla tietoakaan. Körssi palaa huulessa ihan joka paikassa. Tuntuu, että jokainen polttaa.
Superchargerien sijoittelu vaihtelee.
Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa ja Sveitsissä laturit ovat yleensä palveluiden ääressä.
Ranskassa ja Italiassa laturit ovat useimmiten hotellien pihoissa
Espanjassa laturit ovat yleensä keskellä teollisuusaluetta, loput ovat hotellien yhteydessä
Paras reitti Espanjaan on kiinni omista mieltymyksistä:
- Ranskan läpi on lyhyin matka, mutta taival on tylsää ja moottoritiet maksullisia
- Saksan kautta tulee mutkaa, mutta autobahnalla on vapaat nopeudet ja ne ovat ilmaisia
Kustannukset
Reissu ei tullut hurjan kalliiksi. Kun polttoaineesta ei tarvitse maksaa, niin suurin kuluerä ovat renkaat. Uusista takanakeista kului puolet autobahnalla fiilistellessä!
Sähkö
Maksoin latauksesta kerran. Ilmaiset Supercharger-lataukset kannattavat, harvoin tulee ajettua yli 8000 km taivalta alle kympin polttoainekululla. Sveitsissä latasin ilmaiseksi myös julkisesta Type2-pistokkeesta yön yli.
Majoitus
Autossa nukkuminen oli paitsi käytännöllistä, myös edullista. Ilmapatja oli vierasvaraksi ostoslistalla muutenkin, joten en jyvitä sitä tämän reissun kuluksi. Kahtena yönä yövyttiin laivalla; yksi hotelliyö ja kolme airbnb-majoitusta kustansivat yhteensä 280,40€.
Matkakulut
Lauttoihin kului 291,34€. Paluumatka Tukholmasta Helsinkiin oli kallein siivu, ja kustansi 174€. Rödby-Puttgarden väli maksoi 91,34€ ja Turku-Tukholma ainoastaan 26€ kun tyhjensin bonuspisteet.
Tiemaksuihin kului yllättävän paljon rahaa, koska kokonaissummaksi tuli 188,90€.
Siltamaksuihin pamahti 138,37€. Juutinrauman silta ylitettiin kahdesti (á 52,49€) ja Iso-Belt kerran (33,39€). Kun siltamaksu huomioidaan, niin lauttamatkan nettovaikutus olisi 60€ luokkaa, eli jos ajaisi bensalla, niin 300 km polttoainesäästö tekisi erosta minimaalisen.
Pysäköinteihin kului 33,55€.
Kokonaisuudessaan näihin maksuihin meni 689,21€.
Eläminen
Ravintoiloissa syöminen ja kahvittelu oli suurin kuluerä: 292,78€.
Kaupoista haimme evästä 113€ arvosta, halpaa oli!
Vessassa käynti maksaa sekin, tähän paloi 2,50€.
Pääsyliput museoihin ja nähtävyyksiin taas tekivät 153€.
Sakkoja ei tällä reissulla tullut ainakaan kotiin saakka, vaikka yksi tolppa Kölnissä välähtikin. Saldo 0€.
Yhteensä
Kaikkiaan reissu kustansi 1539,89€. Ei paha, vaikka tähän jyvittäisi mukaan puolet takarenkaista. Mikäli laskee auton kulut edelliseltä vuodelta toteutuneen mukaan (0,175 €/km) niin tästä tulee 1450€ lisää, jolloin ollaan kokonaisuudessaan 3000€ lukemissa. Haluaako tälle reissulle jyvittää myös kiinteitä kuluja, on makuasia.
Mikä tapa oikea onkaan, niin en pidä kustannusta pahana. Mikäli matkaan lähdettäisiin polttomoottorin voimin, menisi pelkkään polttoaineeseen vähintään 1500 euroa. Jos alla olisi yhtä tehokas (370 hv) polttomoottoriauto, ja sillä ajettaisiin autobahnalla urku auki yhtä huolettomasti, niin polttoainelasku alkaisi kakkosella tai todennäköiseti jopa kolmosella. Tankkaustaukojakin olisi vähintään yhtä tiheään kulutuksen alkaessa kakkosella.
Numeroita
Reissu numeroina:
Kilometrejä 8200
Ajoaika n. 75 tuntia
Keskinopeus n. 109 km/h
Käytetty energia 1650 kWh
Keskikulutus 202 Wh/km
Lataustaukojen määrä 55 kpl
Lataukseen käytetty aika n. 32 tuntia
Latauksen osuus matka-ajasta n. 30%
Matkan kesto 10 päivää
Vierailtuja maita 9 (Andorran ohittaminen vei mahkut 10 maata 10 päivässä tavoitteelta, kun ei vain tämän takia jaksanut koukata Hollannin tai Luxembourgin puolelle)
Suorat kustannukset 1540 euroa
Arvosana 10/10