Renaultin sporttibrändi Alpine julkaisi jonkin aikaa sitten tiiserin täyssähköisen hot hatchin konseptista, joka on nimetty A290_β:ksi. Nyt tutkielma tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan, ja tuotantomallin vuoro on ensi vuonna.
Konseptin nimen erikoinen _ β äännetään betana, eli kyseessä on IT-puolelta tuttu beta-versio ennen lopullista tuotetta. Nimen ensimmäinen A-kirjain ja kolme numeroa edustavat puolestaan Alpinen perinteisempää nimeämislogiikkaa. 2 tarkoittaa uutuuden tapauksessa kuulemma B-segmenttiä eli pikkuautoluokkaa, ja 90 toimii Alpinen tulevan Lifestyle-malliston tunnuksena.
Renault on tuonut takavuosina markkinoille upeita hot hatcheja Renault Sport -brändin alla, ja sähkömoottorien aikakautena tätä traditiota on tarkoitus jatkaa vieläkin perinteisemmän Alpine-nimen avulla. A290:n pohjana toimii Renaultin retrohenkinen sähkö-5, jonka virallinen esittely koittaa myöskin ensi vuoden mittaan. Jo perus-5 saa taka-akselin erillisjousituksen, minkä pitäisi luvata hyvää hot hatchille olennaisen ajettavuuden kannalta.
A290_β on ulkoisesti varsin villin näköinen tapaus, joka on saanut vaikutteita takavuosien 5 Turbon ralliversioista ja viime syksynä esitellystä R5 Turbo 3E -konseptista. Jopa vanteiden keskiosat ovat kulmikkaat ranskalaisen avantgardismin parhaiden perinteiden mukaisesti, ja korin alaosassa on käytetty runsaasti taottua hiilikuitua. Ulkonäkö ei jää kuitenkaan pelkäksi konseptihötöksi, koska 85 prosenttia korin designista luvataan päätyvän tuotantoon.
Sisusta on sen sijaan puhdasta muotoilijoiden irrottelua, koska tuotantoauton sisädesign halutaan pitää vielä visusti salassa. Tutkielmassa kuski istuu keskellä McLaren F1:n tyyliin kuppipenkissä, ja kaksi matkustajaa sijoittuvat hänen molemmille puolille omiin kuppeihinsa. Tällaista ratkaisua ei kannata odotella tuotantoautoon, mutta voimanlähdevaihtoehdot ovat sen sijaan jo melko pitkälti tiedossa.
Alpinen perustekniikka on yhteistä sähkö-Viitosen ja Renault Zoen kanssa, joissa 52 kWh:n akkupaketin pitäisi mahdollistaa noin 400 kilometrin toimintamatka. Perus-5:tä saa sekä 108- että 132-heppaisella sähkömoottorilla, mutta Alpinessa potkua on enemmän. Brändin pääinsinööri kertoi jo aiemmin brittiläiselle Autocarille, että A290:ssä on reilut 215 hevosvoimaa kehittävä sähkömoottori, ja vuodesta 2027 alkaen tarjolle tulee myös 270-heppainen vaihtoehto.