MAINOS: Casio Watches Finland







Tätä autoa ei välttämättä uskoisi Pininfarinan luomukseksi – Dacora aikoo taistella Amerikan ylellisimmän sähköauton tittelistä

Sähköautoilla on tällä hetkellä kaikkea muuta kuin helppoa Donald Trumpin hallinnoimassa USA:ssa, mutta tämä ei estä uutta tulokasta pyrkimästä superluksustason sähköautojen markkinoille Atlantin toisella puolella. Cadillacin ja kumppaneiden uusi haastaja on nimeltään Dacora Motors.

Amerikan ylellisimmän sähköauton titteli kuuluu tällä hetkellä Cadillac Celestiqille, jota ei ole saatu tähän mennessä kaupaksi kuin muutamia kymmeniä kappaleita. Tähän lienee osuutensa noin 340 000 dollarin lähtöhinnalla, mutta uusi tulokas on tässä suhteessa vielä kunnianhimoisempi. Dacoran hinnat starttaavat nimittäin tasan puolesta miljoonasta taalasta, ja auton pystyy jo varaamaan myöhemmin hyvitettävää 50 000 dollarin ennakkomaksua vastaan.

Dacora
Kuva: Dacora Motors

Tällä summalla saa vahvasti retrovaikutteisen luomuksen, joka on kuulemma muotoiltu yhteistyössä legendaarisen Pininfarinan kanssa. Tätä ei välttämättä uskoisi katsellessa lopputulosta, joka on kuin tekoälyn tuotos Kuplavolkkarin ja art deco -vaikutteisen luksusauton yhdistelmästä. Dacora toimii kuulemma kunnianosoituksena 1930-luvun virtaviivamuotoilulle, ja löytyypä auton keulasta melkein kitschin puolelle menevää puupanelointiakin.

Puukoristeita säestävät 1930-luvun autojen tyyliset erilliset lokasuojat, retrohenkiset umpinaiset vanteet ja runsaalla kädellä annostellut kiilto-osat. Takapää suipponee puolestaan lähes Tatra-henkisesti, ja takavaloihin on haettu vaikutteita suihkumoottorien jälkipolttimista. Katettuja takapyöriäkään ei muista nykyautoista löydy, ja Dacoran maavaraksi kerrotaan lähes katumaasturit haastava 191 milliä.

Dacora
Kuva: Dacora Motors

Minimalistisen tyylisessä sisustassa on käytetty materiaaleina muovin sijasta puuta, kudottua villakangasta ja ekohenkisiä keinonahkoja. Keskinäyttökin kojelaudasta löytyy, mutta se katoaa puoliksi läpinäkyvän puupaneelin taakse kun ruutu ei ole käytössä. Lisäksi sisusta on kuulemma täysin modulaarinen, ja sitä pystyy päivittämään vuodenaikojen mukaan. Niinpä talvella voidaan käyttää villaverhoiluja ja kesällä vaikkapa pellavaa.

Suosittelemme


Dacora
Kuva: Dacora Motors

Modulaarisuus koskee myös istuinjärjestelyä, joka ulottuu kolmesta matkustajasta seitsemään henkeen. Kolmepaikkaisella Executive-järjestelyllä takana on lounge-mainen henkilökohtainen työtila, kun taas nelipaikkainen Lounge tarjoaa sekä eteen että taakse konsoleilla erotetut kapteenintuolit. Saatavilla on myös kaksi sohvapenkkiä ja parhaimmillaan 1143 millin edestä takajalkatilaa.

Dacora
Kuva: Dacora Motors

Lisävarustelistan varsin mielikuvituksellisen kuuloiseen tarjontaan kuuluvat myös esimerkiksi keskikonsoliin integroitu espressokone ja lasikuvun alle sijoitettu elävä bonsai-puutarha. Perinteisempää linjaa edustavat puolestaan biometrinen kassakaappi ja jääkaappi. Sähkötekniikan yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, mutta autossa on kuulemma yli 811 hevosvoimaa ja noin 640 kilometrin toimintasäde. Yli 2900-kiloisen möhkäleen pitäisi kiihtyä 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) alle neljässä sekunnissa, ja täyssähkömallin vaihtoehdoksi tarjolla on myös hybridivoimalinja.

Jokainen Dacora tehdään kuulemma käsin New Yorkissa, mutta suunniteltuja tuotantomääriä ei vielä kerrota. Tästä huolimatta merkin edustajat ilmoittavat ylpeänä, että ennakkovarausten määrä on jo ylittänyt 150 prosentilla ensimmäisen vuoden suunnitellun tuotantokapasiteetin. Tässä vaiheessa kyse on kuitenkin vasta tyhjistä sanoista ja tietokoneavusteisista kuvista, joten Amerikan ylellisimmän sähköauton toteutuminen käytännön tasolla jää vielä nähtäväksi.

Dacora
Kuva: Dacora Motors
Dacora
Kuva: Dacora Motors
LähdeCarscoops


Lue lisää