Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan. Nyt niistä ensimmäinen tuotiin julkisuuteen.

Vahvat huhut tiesivät kertoa, että ranskalaiset ovat herättämässä henkiin sekä 4-numerolla tunnettua Tipparellua että etuvetoisten pikkuautojen pioneereihin kuulunutta Vitosta. Ainakin jälkimmäisen osalta tiedot pitivät kutinsa, koska Renault toi auton prototyypin julkisuuden valokeilaan jo nyt. Sähkö-Vitosen prototyyppi lanseerattiin osana ranskalaismerkin uutta strategiaa, joka on saanut Renaulution-nimiväännöksen. Suunnitelmiin kuuluu kaiken kaikkiaan seitsemän uutta sähköautoa vuoteen 2025 mennessä.

-- MAINOS --

Legendojen joukkoon nousseen Vitosen täytyy pysyä tunnistettavana sähköautojen aikakaudellakin. Niinpä Renaultin design-tiimi uuden päämuotoilija Gilles Vidalin johdolla on tuonut taidokkaasti vanhojen 5-mallien yksityiskohtia nykyaikaan sovitettuna. Niihin kuuluu esimerkiksi konepellin toispuolinen ilma-aukko, jolle on keksitty uusiokäyttöä latauspistokkeen sijoituspaikkana. Lisäksi etuvilkut ovat ajovalojen alla 1970- ja 1980-lukujen Vitosten tyyliin, ja takavalotkin ovat alkuperäispainoksen kaltaiset pystysuuntaiset muotoiluelementit aivan auton takanurkissa.

-- MAINOS --




Futurismia löytyy puolestaan takavalot toisiinsa yhdistävästä kapeasta ledinauhasta, valaistuista Renault-teksteistä sekä etu- että takapuskurissa, etupuskurin neliön mallisista päiväajovaloista sekä voimakkaan oloisista lokasuojien pullistuksista. Pyöräkokokin on jotakin aivan muuta kuin takavuosina, mutta auton mittasuhteet ovat edelleen napakan kompaktit. Konseptin erikoisuuksiin kuuluvat myös mm. valaistut logot sekä edessä että takana, tekstiilipintainen kattopaneeli sekä futuristisiin sivupeileihin sovitetut tyylitellyt Ranskan liput.

Sisustasta Renault ei julkaissut vielä kuvia, mutta kojelaudassa on kuulemma pieni läpinäkyvä näyttö, joka pystyy heijastamaan viestejä myös auton ulkopuolelle. Tekniikan yksityiskohdatkin ovat vielä hämärän peitossa, joten sähkömoottorin teholukema ja toimintasäde selvinnevät viimeistään tuotantomallin esittelyn myötä. Retro-5 lienee etuvetoinen alkuperäispainoksen tavoin, ja se on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi. Polttomoottoriversiota on siis turha odotella.

Jäämme odottelemaan sähkö-Vitosen tuotantomallia ja tietysti myös tulevaa sähkö-Tippaa. Renault’n myynnistä 30 prosenttia pitäisi tulla täyssähköautoista jo neljän vuoden kuluttua, joten retromallien harteilla on kovat paineet. Päällekkäisyyksien karsimiseksi voi hyvin olla, että nykyinen Zoe saa väistyä joko sähköisen 4:n tai 5:n tieltä.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Ikonin juhlamallin kuvat vuosivat julkisuuteen – VW Golf GTI Edition 45 tekee kunniaa hot hatchin 45-vuotiselle taipaleelle

Vuonna 1976 esitelty VW Golf GTI syntyi alun perin Volkswagenin innokkaiden työntekijöiden salaisena projektina, jolle merkin johto ei meinannut...

Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi...

Justin Bieberin ”leijuva” Rolls-Royce on saanut vaikutteensa konseptiautosta

Kanadalainen laulaja ja lauluntekijä Justin Bieber olisi halunnut Rolls-Roycen konseptiauton. Sellaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten miehelle kustomoitiin samantyylinen...

Mercedes esitteli viidennen sukupolven C-luokan – auto on kuin kutistettu S-sarja

Vuonna 1993 190 E:n manttelinperijäksi esitelty C-luokka on noussut vajaassa 30 vuodessa yhdeksi Mercedeksen myydyimmistä malleista. Suosio jatkuu nykyisinä...

Hyundain upouusi sähköauto esiteltiin – IONIQ 5 tarjoaa väljät tilat ja retrohenkistä tyyliä

Hyundain valikoimaan on kuulunut täyssähköautoja jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt on ensimmäisen alusta alkaen sähköautoksi suunnitellun mallin vuoro....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.