Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan. Nyt niistä ensimmäinen tuotiin julkisuuteen.
Vahvat huhut tiesivät kertoa, että ranskalaiset ovat herättämässä henkiin sekä 4-numerolla tunnettua Tipparellua että etuvetoisten pikkuautojen pioneereihin kuulunutta Vitosta. Ainakin jälkimmäisen osalta tiedot pitivät kutinsa, koska Renault toi auton prototyypin julkisuuden valokeilaan jo nyt. Sähkö-Vitosen prototyyppi lanseerattiin osana ranskalaismerkin uutta strategiaa, joka on saanut Renaulution-nimiväännöksen. Suunnitelmiin kuuluu kaiken kaikkiaan seitsemän uutta sähköautoa vuoteen 2025 mennessä.
Legendojen joukkoon nousseen Vitosen täytyy pysyä tunnistettavana sähköautojen aikakaudellakin. Niinpä Renaultin design-tiimi uuden päämuotoilija Gilles Vidalin johdolla on tuonut taidokkaasti vanhojen 5-mallien yksityiskohtia nykyaikaan sovitettuna. Niihin kuuluu esimerkiksi konepellin toispuolinen ilma-aukko, jolle on keksitty uusiokäyttöä latauspistokkeen sijoituspaikkana. Lisäksi etuvilkut ovat ajovalojen alla 1970- ja 1980-lukujen Vitosten tyyliin, ja takavalotkin ovat alkuperäispainoksen kaltaiset pystysuuntaiset muotoiluelementit aivan auton takanurkissa.
Suosittelemme
Futurismia löytyy puolestaan takavalot toisiinsa yhdistävästä kapeasta ledinauhasta, valaistuista Renault-teksteistä sekä etu- että takapuskurissa, etupuskurin neliön mallisista päiväajovaloista sekä voimakkaan oloisista lokasuojien pullistuksista. Pyöräkokokin on jotakin aivan muuta kuin takavuosina, mutta auton mittasuhteet ovat edelleen napakan kompaktit. Konseptin erikoisuuksiin kuuluvat myös mm. valaistut logot sekä edessä että takana, tekstiilipintainen kattopaneeli sekä futuristisiin sivupeileihin sovitetut tyylitellyt Ranskan liput.
Sisustasta Renault ei julkaissut vielä kuvia, mutta kojelaudassa on kuulemma pieni läpinäkyvä näyttö, joka pystyy heijastamaan viestejä myös auton ulkopuolelle. Tekniikan yksityiskohdatkin ovat vielä hämärän peitossa, joten sähkömoottorin teholukema ja toimintasäde selvinnevät viimeistään tuotantomallin esittelyn myötä. Retro-5 lienee etuvetoinen alkuperäispainoksen tavoin, ja se on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi. Polttomoottoriversiota on siis turha odotella.
Jäämme odottelemaan sähkö-Vitosen tuotantomallia ja tietysti myös tulevaa sähkö-Tippaa. Renault’n myynnistä 30 prosenttia pitäisi tulla täyssähköautoista jo neljän vuoden kuluttua, joten retromallien harteilla on kovat paineet. Päällekkäisyyksien karsimiseksi voi hyvin olla, että nykyinen Zoe saa väistyä joko sähköisen 4:n tai 5:n tieltä.