Kuusipyttyisen VR-koneen taival VW Golfin pellin alla päättyi virallisesti viitoskorisen R32:n myötä. Kuudennen sukupolven Golfin R-versiossa siirryttiin kaksilitraiseen turboneloseen, mutta tehtaan omista kokoelmista löytyy myös hieman tulisempi ja monisylinterisempi yksilö.
Kyseinen auto on vuonna 2009 rakennettu yksittäiskappale, joka on ulkoisesti varsin viattoman näköinen. Golfissa ei ole nimittäin edes GTI:n tai R:n sporttisempia puskureita, vaan ulkonäöltään tämä auto vastaa pitkälti perusmalleja. Yksilöllisempää otetta löytyy sentään metalliruskeasta ulkoväristä ja Lamborghinin valikoimasta lainatuista 19-tuumaisista vanteista. Niiden takaa pilkottavat edessä Audi RS 6:sta lainatut jarrut, ja ajettavuutta on kohennettu Bilsteinin B16-alustalla.
Sisusta vaikuttaa puolestaan suorastaan ylelliseltä alcantaraa ja nahkaa yhdistelevän vaalean verhoilun myötä, joka ulottuu nahalla päällystettyyn ja koristetikkauksilla varustettuun kojelautaan asti. Tärkeimmät muutokset ovat kuitenkin tapahtuneet konepellin alla, jossa majailee Rothe Motorsportin terästämä turboahdettu 3,2-litrainen VR6. Huipputeho on noussut viitoskorisen R32:n 250 hevosvoimasta tehtaan oman ilmoituksen mukaan 470 heppaan, ja vääntöä myllystä pitäisi löytymän 520 newtonmetrin verran.
BUB-koodilla tunnettu VR6 on saatu tuottamaan nämä lukemat Garrettin GT35-turbon lisäksi esimerkiksi räätälintyönä tehtyjen mäntien, uuden imusarjan, erilaisten suuttimien ja käsin hitsattujen ahtoputkien sekä välijäähdyttimen ansiosta. Autosta löytyy myös neliveto ja nopeasti vaihtava kaksoiskytkinautomaatti, joten suorituskyvyn pitäisi olla enemmän kuin kunnossa. Kiihtyvyyslukemia ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta huippunopeus on vähemmän yllättävästi yli 250 km/h.
Auto oli uutena hetken tehtaan sisäisessä käytössä, kunnes se pääsi osaksi Volkswagen Classicin pysyvää kokoelmaa. Yksittäiskappale kaivettiin nyt julkisuuteen tälle vuodelle osuneiden Golfin 50-vuotissynttäreiden kunniaksi. Auto tulee suuren yleisön nähtäville VW:n kotikonnuilla Saksan Wolfsburgissa järjestettävään GTI-fanitapahtumaan, joka pidetään 26.-28.7.
Turbo-VR6:lla ryyditetty Golf pääsi myös Halle 77:n videolle Volkswagen-pomo Thomas Schäferin kanssa. Auto laitettiin tässä yhteydessä tehodynoon, jossa siitä penkitettiin reilut 460 hevosvoimaa ja hieman yli 530 newtonia. Tehoa oli siis hieman vähemmän kuin tehtaan virallisten lukemien mukaan, mutta vääntöä pannusta irtosi vastavuoroisesti enemmän.
Suosittelemme