Taloudellisuudella on hintansa – alle litran satasella kuluttava Volkkari maksaa käytettynäkin melkein 90 000 euroa

Viime syksynä edesmennyt Ferdinand Piëch tunnettiin suurten visioiden miehenä. Hän ideoi VW-konsernin ylimpänä pomona esimerkiksi Bugatti Veyronin, ja myös Bentley sekä Lamborghini hankittiin konserniin Piëchin aloitteesta. Hän ei kuitenkaan keskittynyt vain supernopeisiin kulkupeleihin, vaan Piëch oli mieltynyt kaikenlaisiin äärimmäisen insinööritaidon luomuksiin. Niinpä hän halusi Volkswagenille myös mahdollisimman taloudellisen auton, josta saatiin aikaiseksi piensarja myyntiin asti.

Vuonna 2014 markkinoille tuotu XL1 oli pisaranmuotoinen menopeli, jota valmistettiin vain 200 kappaletta. Paljon suuremmalle määrälle olisi tuskin ollut kysyntääkään, koska auto maksoi uutena Saksan markkinoilla päätähuimaavat 111 000 euroa. Erikoisilla perhosovilla varustettu XL1 oli muiden autojen joukossa kuin ufo, jonka äärimmäisen aerodynaamisilla linjoilla pyrittiin mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen. Tässä onnistuttiinkin varsin hyvin, koska auton ilmanvastusta kuvaava cw-arvo oli ainoastaan 0,19.

Tavoitteeseen päästiin pisaranmuotoisen korin lisäksi mm. sivupeilit korvanneilla kameroilla, ja XL1:ssä ei ollut edes takalasia. Kori oli tehty kokonaan hiilikuidusta, ja takapyörätkin verhottiin aerodynamiikan vuoksi korin suojiin. 1,66 metriä leveän, 3,89 metriä pitkän ja vain 1,15 metriä korkean Volkkarin painoksi siunaantui ainoastaan 795 kiloa, joten tehoa ei tarvittu kovin paljon. Sitä riitti kaiken kaikkiaan 75 heppaa, jotka saatiin 0,8-litraisen kaksipyttyisen TDI-dieselin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. Erikoisen dieselhybridin voimansiirrosta huolehti puolestaan seitsemänpykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.





Käytettyjä XL1:iä ei juuri näe myynnissä edes Saksassa, mutta nyt tällainen auto olisi tarjolla aachenilaisessa autoliikkeessä. Metallipunainen yksilö on myös värinsä puolesta erikoinen, koska suurin osa näistä Volkkareista oli joko valkoisia tai hopeanharmaita. Myynnissä oleva auto ei ole nähnyt tietä kuin 1990 kilometrin edestä, joten se on uudenveroisessa kunnossa niin päältä kuin sisältä. Sisustassa silmiin pistävät punavalkoisella alcantaralla verhoillut penkit, mutta muuten tyyli on hyvin maanläheistä. Mittaritkin ovat vielä täysin analogiset, joten varustelu rajoittuu lähinnä päälleliimatun näköiseen Garminin navigaattoriin ja ilmastointiin.

0,9 litran keskikulutus ja 21 gramman hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti olisivat kovia valtteja nykyisinä kestävän kehityksen aikoina, mutta kovinkaan monen ostajakandidaatin lompakko ei taitaisi kestää tätä säästöpossua. Autosta pyydetään nimittäin viisi vuotta vanhanakin 89 500 euroa, mutta ainakin erikoisuusarvo olisi taattu missä tahansa päin maailmaa tällä Volkkarilla liikuttaessa.

- Advertisement -
LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...