Viime syksynä edesmennyt Ferdinand Piëch tunnettiin suurten visioiden miehenä. Hän ideoi VW-konsernin ylimpänä pomona esimerkiksi Bugatti Veyronin, ja myös Bentley sekä Lamborghini hankittiin konserniin Piëchin aloitteesta. Hän ei kuitenkaan keskittynyt vain supernopeisiin kulkupeleihin, vaan Piëch oli mieltynyt kaikenlaisiin äärimmäisen insinööritaidon luomuksiin. Niinpä hän halusi Volkswagenille myös mahdollisimman taloudellisen auton, josta saatiin aikaiseksi piensarja myyntiin asti.
Vuonna 2014 markkinoille tuotu XL1 oli pisaranmuotoinen menopeli, jota valmistettiin vain 200 kappaletta. Paljon suuremmalle määrälle olisi tuskin ollut kysyntääkään, koska auto maksoi uutena Saksan markkinoilla päätähuimaavat 111 000 euroa. Erikoisilla perhosovilla varustettu XL1 oli muiden autojen joukossa kuin ufo, jonka äärimmäisen aerodynaamisilla linjoilla pyrittiin mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen. Tässä onnistuttiinkin varsin hyvin, koska auton ilmanvastusta kuvaava cw-arvo oli ainoastaan 0,19.
Tavoitteeseen päästiin pisaranmuotoisen korin lisäksi mm. sivupeilit korvanneilla kameroilla, ja XL1:ssä ei ollut edes takalasia. Kori oli tehty kokonaan hiilikuidusta, ja takapyörätkin verhottiin aerodynamiikan vuoksi korin suojiin. 1,66 metriä leveän, 3,89 metriä pitkän ja vain 1,15 metriä korkean Volkkarin painoksi siunaantui ainoastaan 795 kiloa, joten tehoa ei tarvittu kovin paljon. Sitä riitti kaiken kaikkiaan 75 heppaa, jotka saatiin 0,8-litraisen kaksipyttyisen TDI-dieselin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. Erikoisen dieselhybridin voimansiirrosta huolehti puolestaan seitsemänpykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.
Suosittelemme
Käytettyjä XL1:iä ei juuri näe myynnissä edes Saksassa, mutta nyt tällainen auto olisi tarjolla aachenilaisessa autoliikkeessä. Metallipunainen yksilö on myös värinsä puolesta erikoinen, koska suurin osa näistä Volkkareista oli joko valkoisia tai hopeanharmaita. Myynnissä oleva auto ei ole nähnyt tietä kuin 1990 kilometrin edestä, joten se on uudenveroisessa kunnossa niin päältä kuin sisältä. Sisustassa silmiin pistävät punavalkoisella alcantaralla verhoillut penkit, mutta muuten tyyli on hyvin maanläheistä. Mittaritkin ovat vielä täysin analogiset, joten varustelu rajoittuu lähinnä päälleliimatun näköiseen Garminin navigaattoriin ja ilmastointiin.
0,9 litran keskikulutus ja 21 gramman hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti olisivat kovia valtteja nykyisinä kestävän kehityksen aikoina, mutta kovinkaan monen ostajakandidaatin lompakko ei taitaisi kestää tätä säästöpossua. Autosta pyydetään nimittäin viisi vuotta vanhanakin 89 500 euroa, mutta ainakin erikoisuusarvo olisi taattu missä tahansa päin maailmaa tällä Volkkarilla liikuttaessa.