MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Suzukin ensimmäinen sähköauto on tässä – uusi eVitara antaa myös esimakua vastaavasta Toyotasta

Vähemmän suuriin japanilaismerkkeihin kuuluva Suzuki ei ole todellakaan ollut mikään sähköautojen pioneeri, mutta Toyotan kanssa kiinteässä yhteistyössä toimiva merkki esitteli nyt ensimmäisen täysin akkukäyttöisen mallinsa. Uusi eVitara antaa samalla myös esimakua Toyotan seuraavasta bZ-sähköautosta.

Ensimmäisen sähkö-Suzukin viittaa kantava eVitara valmistetaan monen muun Suzukin malliin Intiassa, josta se laivataan muille markkina-alueille vielä esittelyään odottavan bZ-bröndätyn Toyotan sisarmallin tavoin. Vaikka uutuus on saanut perinteikkään Vitara-nimen, autolla ei ole juuri mitään yhteistä jo yhdeksän vuoden ajan myynnissä olleen nykyisen polttomoottori-Vitaran kanssa. Sähkö-Suzuki toimii sen sijaan viime vuonna esitellyn eVX-konseptin tuotantoversiona, ja auto on tehty sähköautokäyttöön suunnitellun Heartect-e-perusrakenteen varaan.

Suzuki eVitara
Kuva: Suzuki

Tuotantoauto on saanut tutkielman kulmikkaat pyöränkotelot, litteän maskin ja takareunastaan ylös nousevan sivuikkunalinjan. Sähköuutuus on 4275 millin pituutensa myöstä 100 milliä mittavampi kuin polttomoottori-Vitara, kun taas akseliväli on peräti 200 milliä reilumpi. Tämä lupaa rutkasti väljempiä sisätiloja matkustajille. Perusmalleissa on 49 kWh:n akkupaketti ja 144 hevosvoiman sähkömoottori, joka on yhdistetty etupyöriin. 61 kWh:n akulla varustetuissa versioissa on puolestaan 174 heppaa, mutta maksimivääntö pysyy perusmallien kanssa identtisessä 190 newtonmetrin lukemassa. Toimintamatkoja ei ole vielä julkistettu.

Suzuki eVitara
Kuva: Suzuki

Isompi akku mahdollistaa myös nelivedon, joka on toteutettu lisäämällä taka-akselille 65-hevosvoimainen sähkömoottori. Kaksimoottorimallien kokonaisteho on 184 heppaa, mutta vääntölukemassa on jo tuntuvampi ero etuvetoversioihin 300 newtonmetrin myötä. Lisäväännölle on käyttöäkin nelivetomallien 1899 kilon massan liikuttamiseksi, joka on kasvanut 197 kilolla etuvetoversioihin nähden.

Suzuki eVitara
Kuva: Suzuki

Sähkö-Suzukin sisusta näyttää jopa yllättävän arvokkaalta kojelaudan yläosasta noin kaksi kolmasosaa peittävän leveän näytön ja kontrastiväristen pintojen sekä alumiinihenkisten koristeiden ansiosta. Tietoviihdejärjestelmän ruutu on yhdistetty visuaalisesti yhdeksi kokonaisuudeksi mittaristonäytön kanssa, ja sisustan pintamateriaaleja mainostetaan ainakin kestävän näköisiksi. Autossa on myös Allgrip-e-niminen järjestelmä, jonka Trail-moodi hyödyntää jarruja perinteisen tasauspyörästön lukon simuloimiseksi. Maastokelpoisuus ei kuitenkaan liene samaa tasoa kuin polttomoottori-Vitarassa Jimnystä puhumatttakaan.

Suosittelemme


Uuden eVitaran tuotanto Intian Gujaratin tehtaalla alkaa ensi keväänä, ja myynnin Euroopan, Intian sekä Japanin markkinoilla pitäisi puolestaan startata kesän kuluessa. Samalla tehtaalla valmistettavaa Toyotan sisarmallia saadaan odotella vielä hetkinen, mutta siitäkin on saatu jo ennakkomaistiaisia viime vuonna esitellyn Urban SUV -konseptin myötä. Muita sähkö-Suzukeja ei muuten kannata odottaa aivan lähiaikoina, koska niiden vyörytystä markkinoille hidastetaan sähköautojen yleisesti heikentyneen kysynnän vuoksi.

Suzuki eVitara
Kuva: Suzuki
Suzuki eVitara
Kuva: Suzuki
LähdeCarscoops

Lue lisää