Superharvinainen ralli-Porsche myytiin huutokaupassa – B-ryhmään luokiteltua 911 SC/RS:ää valmistettiin vain 21 kappaletta

Hurjilla siivillä höystetty GT3 RS on nykyisen Porsche 911 -malliston äärimmäisin ja kisahenkisin jäsen, mutta sekin vaikuttaa ylipainoiselta luksusautolta verrattuna tämän jutun 911 SC/RS:ään kultaiselta 1980-luvulta. Kyseinen SC/RS on myös äärimmäisen harvinainen, koska niitä tehtiin asiakaskäyttöön vain 20 autoa.

Lisäksi Porsche piti itsellään yhden kappaleen, joka on näytteillä merkin museossa. Kokonaisvalmistusmäärä on siis 21 yksilöä. SC/RS kehitettiin 1980-luvun alussa rallipolkuja varten. Autoista viisi meni Rothmansin tiimille ja 15 muille asiakkaille. SC/RS on stuttgartilaisen fuusiokeittiön erikoisuus, jossa yhdistyvät Turbon leveä kori ja vapaasti hengittävän SC:n kolmelitrainen bokserikuutonen edelleen viritettynä.

Porsche 911 SC/RS
Kuva: Bring a Trailer

B-ryhmän luokittelua varten kehitetty auto oli myös ensimmäinen Porsche vuosikymmeneen, joka sai moottoriurheilun maailmaan viittaavan RS-tunnuksen. Minkäänlaista RS-lätkää autosta ei tosin löydy, koska se olisi tuonut mukanaan tarpeetonta lisäpainoa. Porsche vältti ylimääräistä massaa muutenkin kuin ruttoa 954-koodilla tunnettua mallia kehitettäessä, ja siksi auto päätettiin rakentaa tuolloin tuotannosta poistumassa olleen kolmilitraisen SC:n moottorin ympärille tulossa olleen 3,2-litraisen Carreran sijasta.

Kun iskutilavuus pidettiin alle kolmessa litrassa, Porsche pystyi riisumaan auton 960 kilon minimipainoon asti. 200 lisäkuutiosenttiä olisi nostanut vähimmäispainon 1100 kiloon. Yksinkertaiset lasikuitupuskurit, alumiiniset koripaneelit, ohuet lasit ja äärimmäisen riisuttu sisusta auttoivat tekemään luokittelumallista noin 200 kiloa kevyemmän kuin samanikäisestä euromallisesta SC:stä. Turboon eroa syntyi puolestaan lähes 350 kiloa.

Porsche 911 SC/RS:n moottori
Kuva: Bring a Trailer

Porschen moottori sai korkeapuristeiset takomännät, 935:n sylinterinkannet, jyrkemmät nokka-akselit ja mekaanisen bensansuihkutuksen. Näillä keinoilla perusmallisen SC:n 204 hevosvoiman teholukema pomppasi katuversioissa 255 heppaan ja kisayksilöissä 280 hevosvoimaan. Yhdessä dieetin kanssa SC/RS:stä saatiin näillä keinoin yhtä nopea kuin aikalaisestaan 911 Turbosta. 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) pyrähdetään alle viidessä sekunnissa, ja kiihdytys 160 km/h:n nopeuteen vie alle 12 sekuntia.

Ulkovärin osalta vaihtoehtoja ei ollut, vaan kaikki yksilöt olivat kisatyyliin valkoisia. Tämän jutun auto tunnetaan alustanumerolla 021, ja se toimitettiin Sveitsiin suoraan Porschen tehtaalta maaliskuussa 1984. Juuri tällä autolla napattiin tuon vuoden Korsika-rallissa 14. sija, eli tämä yksilö ei kuulu SC/RS-sarjan menestyneimpiin. Tästä huolimatta Porschen hinta kohosi superautolukemiin Bring a Trailer -sivustolla käynnissä olleessa huutokaupassa. Autosta maksettiin lopulta melkoisen tarjouskilpailun jälkeen peräti 756 000 dollaria.

Porsche 911 SC/RS:n sisusta
Kuva: Bring a Trailer
Porsche 911 SC/RS
Kuva: Bring a Trailer
Porsche 911 SC/RS
Kuva: Bring a Trailer
LähdeCarscoops

Lue lisää