Vuonna 1966 debytoinutta Lamborghini Miuraa pidetään usein maailman ensimmäisenä superautona. Sulavalinjaisen kaunottaren saappaisiin astui vuonna 1974 paljon terävämmällä kynällä piirretty Countach, jonka ura venyi lopulta 16 vuoden mittaiseksi.
Countachin ensimmäinen prototyyppi luotiin jo vuonna 1971, mutta sarjavalmistus pääsi käynnistymään vasta maaliskuussa 1974. Mistään massatuotannosta ei kuitenkaan tarvitse puhua, koska Countacheja valmistui 1990-luvun taitteeseen mennessä vain 1999 kappaletta. Kiilamainen superauto jätti kuitenkin paljon tuotantomääräänsä suuremman jäljen autohistoriaan.
Aivan ensimmäinen linjoilta ulos putkahtanut Countach oli kirkkaan vihreä LP 400. Lamborghini vei nyt tämän auton takaisin syntypaikkaansa, eli Sant’Agata Bolognesen tehtaan tuotantolinjalle. Se on edelleen olemassa, vaikka tuotantolaitoskin on muuttunut melkoisesti puolessa vuosisadassa. Juhlan kunniaksi ensimmäisen Countachin viereen tuotiin auton moderni vastine, eli Revuelto myöskin vihreänä. Lambon superautoja yhdistävät värin lisäksi keskimoottorirakenne ja V12, joka on kuitenkin nykyään saanut sähköapua kylkeensä.
Lamborghinin edustajat kertovat olevansa ylpeitä siitä, että merkin superautot valmistuvat edelleen samassa paikassa kuin Countach aikoinaan. Superautoikonin merkkipaalua juhlistaakseen Lamborghini julkaisi myös kuvia Countachin tuotantolinjasta aikojen saatossa. Kuvissa kootaan myöhempiä LP 500 – ja LP 5000 -malleja, jotka vastasivat leijonanosasta Countachin tuotannosta.
Alkuperäistä LP 400 -versiota tehtiin vuosina 1974-1978, ja tämän mallin tunnistaa puuttuvista lokasuojanlevityksistä. Ne saapuivat vasta LP 400 S:n myötä, jolloin osa alkuperäispainoksen puhdaslinjaisuudesta menetettiin. Lokasuojanlevityksiä tarvittiin kuitenkin Pirellin muhkeiden renkaiden ja lankapuhelimen valitsinkiekkoa muistuttavien vanteiden sovittamiseksi auton alle.
Suosittelemme
LP 400 S:ää valmistettiin vuosina 1978-1982, kunnes koitti LP 5000 S:n vuoro. Se näyttää käytännössä identtiseltä LP 400 S:n kanssa, mutta V12:n iskutilavuutta suurennettiin 4,8 litraan. Vuosina 1985-1988 tehtiin puolestaan LP 5000 S Quattrovalvolea, joka toi mukanaan vieläkin isomman koneen ja enemmän tehoa. Countachin joutsenlauluksi jäi mallivuoden 25th Anniversary -malli, joka juhlisti Lamborghinin neljännesvuosisadan mittaista taivalta urheiluautovalmistajana. Näitä Countacheja valmistettiin vielä 658 kappaletta, kunnes viestikapula siirtyi Diablolle.
Mallinimi palasi vielä muutama vuosi sitten esiteltyyn retrotulkintaan, jota tehtiin vain 112 kappaletta vajaan 2,4 miljoonan euron verottomaan hintaan Revuelton edeltäjänä toimineen Aventadorin pohjalta. Uudessa tulkinnassa hyödynnettiin monia alkuperäisen Countachin linjoja, mistä alkuperäisauton muotoillut Marcello Gandini ei ollut ollenkaan mielissään. Hän olisi kaivannut uuteenkin painokseen alkuperäisauton kaltaista ennakkoluulotonta radikalismia, jonka ansiosta puolen vuosisadan ikäinen superauto näyttää edelleen monin osin kuin tulevaisuuden autolta.