Subaru

Subaru on Tokion Ebisusta käsin operoiva japanilainen automerkki, joka tunnetaan bokserimoottoreistaan ja symmetrisestä nelivetojärjestelmästään. Yritys kuuluu japanilaiseen Fuji Heavy Industries -konserniin, joka valmistaa henkilöautojen lisäksi muun muassa junia, linja-autoja, lentokoneita ja myös avaruusaluksia.

Vaikka kyseessä ei missään vaiheessa ole ollut Japanin kaikkein suurimpia autonvalmistajia, niin autoja Subaru on kuitenkin valmistanut jo 50-luvulta lähtien. Sitä paitsi Subarut tunnetaan myös kestävinä kansanautoina, olipa sitten kyseessä yrityksen suurin voitontekijä Outback, tai WRC-rallipolut elävästi mieleen tuova kestosuosikki Impreza.

Neliveto löytyy miltei kaikista malleista, joskin kompaktiluokan sportti BRZ on lisähauskuuden nimissä takavetoinen automalli. Bokserimoottorit ovat sen sijaan normi niin kompakteissa katumaastureissa, sedaneissa, farkuissa kuin urheilumalleissakin. Subarun tämän hetken tuotantomalleja edustavat mm. BRZ, Impreza, Justy, Legacy, WRX, Ascent, Forester ja Outback. Verrattuna Japanin suurimpaan autonvalmistajaan Toyotaan, jolla on tehtaita ympäri maailmaa, on Subaru selvästi pienemmän mittakaavan toimija. Subarulla on vain kaksi tehdaskompleksia, joista toinen on Japanin Gunmassa, ja toinen Yhdysvalloissa Indianan osavaltiossa.

Jos jostain Subaru tunnetaan Suomessakin, niin se on ralli. Subaru onkin voittanut kolme kertaa rallin MM-sarjan (World Rally Championship) valmistajien mestaruuden, sekä sijoittunut kaksi kertaa toiseksi. Subaru lopetti WRC:n vuonna 2008 taloudellisten vaikeuksien takia. Se kilpailee nykyään valmistajien mestaruudessa (Production World Rally Championship), jossa on samat rajoitukset kuin N-ryhmässä, mutta samat radat kuin tavallisessa WRC:ssä. Subarun ajajina toimivat Toshiriro Arai ja Patrik Flodin, ja Monster WRT:ssä Subarun ajajana toimii myös Ken Block.





Markkinoinnissa Subaru on usein vedonnut siihen, että ostaja saa rahoilleen paljon vastinetta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Subarun slogan 70- ja 80-luvuilla oli ”Edullinen, ja tehty kestämään myös niin”. Britanniassa yritys on käyttänyt puolestaan mainoslausetta ”Maailman suosituin neliveto”. Ranskassa taasen on tullut tutuksi mainonta, jossa kerrottiin Subarun olevan auto, ”mitä enemmän sitä ajattelee, sitä enemmän sen haluaa ajaa”.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.