Subaru BRZ:ssä on kerrankin tarpeeksi tehoa – tämän yksilön pellin alla murisee 580-heppainen jenkkikasi

Subarun 2+2-paikkainen coupé BRZ ja auton sisarmalli Toyota GT86 kuuluvat nykyajan harvoihin takavetoisiin sportteihin, jotka ovat hinnaltaan vielä tavallisenkin sukankuluttajan ulottuvilla. Japsisportit on suunniteltu alusta alkaen ajajan autoiksi, joissa ajamisen ilo on etusijalla. Niinpä esimerkiksi renkaat ovat tarkoituksellisen kapeat, jotta perän saa irtoamaan hieman pienemmilläkin voimavaroilla. Monien mielestä Subarun ja Tojon suurin puute piileekin juuri konepellin alla, jossa potkua ei ole ainakaan liikaa.

Autoja vauhdittaa nimittäin Subarun peruja oleva kaksilitrainen vaparibokseri, josta irtoaa tasan 200 hevosvoimaa. Vääntöä on suhteessa vieläkin niukemmin, koska maksimilukema kirjataan ahtimen puutteen vuoksi ainoastaan 205 newtonmetriin. Ripeä eteneminen vaatii siis ahkeraa kierrosten käyttöä, jossa on toisaalta oma viehätyksensä hieman old school -henkisessä takavetosportissa. Monet ovat kuitenkin kaivanneet lisävoimaa BRZ:nsa tai GT86:nsa pellin alle, ja niinpä virityspajat ovat ojentaneet auttavan kätensä.

Esimerkiksi Cosworth tarjoaa japsisportteihin virityssarjaa, joka koostuu mekaanisesta ahtimesta, välijäähdyttimestä, uudesta imusarjasta ja tuoreesta moottorinohjausyksiköstä. Tällöin voimavarat kasvavat 280 heppaan, mikä ei ole vieläkään kovin paljon muihin nykysportteihin verrattuna. Huomattavaa tehonlisäystä tavoitellessa alkuperäisestä koneesta täytyykin hankkiutua kokonaan eroon ja lusikoida sen tilalle jotakin aivan muuta.

Harrastajat eri puolilla maailmaa ovat survoneet GT86:n tai BRZ:n nokalle esimerkiksi Toyotan legendaarisen 2JZ-turbokuutosen, E60-korisesta M5-Bemarista lainatun veekympin tai jopa Ferrari 458 Italian 4,5-litraisen vapariveekasin. Nyt nettiin putkahti puolestaan tšekkikilvissä oleva BRZ, joka on saanut lisävoimaa Atlantin toiselta puolelta. Monacon kaduilla bongattua autoa vauhdittaa nimittäin GM-pohjainen LS3-veekasi, jonka voimavarat ovat aivan eri luokkaa kuin vakiokuntoisessa Subarussa.

Suosittelemme

Moottorista irtoaa nimittäin peräti 580 hevosvoimaa, ja vääntöä löytyy huimat 900 newtonia. Hulppeita tehoja ei ole haluttu verhota liian vaatimattoman ulkokuoren alle, ja niinpä tämä yksilö erottuu vakioautoista myös ulkoisesti. Italialaisen Brill Steel Motorsportin käsialaa oleva japsi on maalattu tai teipattu mattaharmaaksi, ja lokasuojia koristavat taatusti erottuvat levitykset. Peräpäätä dominoi puolestaan massiivinen ankanpyrstöspoileri, ja konepellissä on isot ilmanpoistoaukot. Voiman siirtymistä asfalttiin avitetaan 19-tuumaisilla pyörillä, mutta pito-ongelmia voi silti riittää.

LähdeCarscoops

Lue lisää