Subaru BRZ:ssä on kerrankin tarpeeksi tehoa – tämän yksilön pellin alla murisee 580-heppainen jenkkikasi

Subarun 2+2-paikkainen coupé BRZ ja auton sisarmalli Toyota GT86 kuuluvat nykyajan harvoihin takavetoisiin sportteihin, jotka ovat hinnaltaan vielä tavallisenkin sukankuluttajan ulottuvilla. Japsisportit on suunniteltu alusta alkaen ajajan autoiksi, joissa ajamisen ilo on etusijalla. Niinpä esimerkiksi renkaat ovat tarkoituksellisen kapeat, jotta perän saa irtoamaan hieman pienemmilläkin voimavaroilla. Monien mielestä Subarun ja Tojon suurin puute piileekin juuri konepellin alla, jossa potkua ei ole ainakaan liikaa.

Autoja vauhdittaa nimittäin Subarun peruja oleva kaksilitrainen vaparibokseri, josta irtoaa tasan 200 hevosvoimaa. Vääntöä on suhteessa vieläkin niukemmin, koska maksimilukema kirjataan ahtimen puutteen vuoksi ainoastaan 205 newtonmetriin. Ripeä eteneminen vaatii siis ahkeraa kierrosten käyttöä, jossa on toisaalta oma viehätyksensä hieman old school -henkisessä takavetosportissa. Monet ovat kuitenkin kaivanneet lisävoimaa BRZ:nsa tai GT86:nsa pellin alle, ja niinpä virityspajat ovat ojentaneet auttavan kätensä.

-- MAINOS --

Esimerkiksi Cosworth tarjoaa japsisportteihin virityssarjaa, joka koostuu mekaanisesta ahtimesta, välijäähdyttimestä, uudesta imusarjasta ja tuoreesta moottorinohjausyksiköstä. Tällöin voimavarat kasvavat 280 heppaan, mikä ei ole vieläkään kovin paljon muihin nykysportteihin verrattuna. Huomattavaa tehonlisäystä tavoitellessa alkuperäisestä koneesta täytyykin hankkiutua kokonaan eroon ja lusikoida sen tilalle jotakin aivan muuta.

Harrastajat eri puolilla maailmaa ovat survoneet GT86:n tai BRZ:n nokalle esimerkiksi Toyotan legendaarisen 2JZ-turbokuutosen, E60-korisesta M5-Bemarista lainatun veekympin tai jopa Ferrari 458 Italian 4,5-litraisen vapariveekasin. Nyt nettiin putkahti puolestaan tšekkikilvissä oleva BRZ, joka on saanut lisävoimaa Atlantin toiselta puolelta. Monacon kaduilla bongattua autoa vauhdittaa nimittäin GM-pohjainen LS3-veekasi, jonka voimavarat ovat aivan eri luokkaa kuin vakiokuntoisessa Subarussa.

-- MAINOS --




Moottorista irtoaa nimittäin peräti 580 hevosvoimaa, ja vääntöä löytyy huimat 900 newtonia. Hulppeita tehoja ei ole haluttu verhota liian vaatimattoman ulkokuoren alle, ja niinpä tämä yksilö erottuu vakioautoista myös ulkoisesti. Italialaisen Brill Steel Motorsportin käsialaa oleva japsi on maalattu tai teipattu mattaharmaaksi, ja lokasuojia koristavat taatusti erottuvat levitykset. Peräpäätä dominoi puolestaan massiivinen ankanpyrstöspoileri, ja konepellissä on isot ilmanpoistoaukot. Voiman siirtymistä asfalttiin avitetaan 19-tuumaisilla pyörillä, mutta pito-ongelmia voi silti riittää.

-- MAINOS --

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.