Skoda toi julkisuuteen tutkielman pienestä täyssähköisestä katumaasturista, jonka tuotantoversio tulee myyntiin jo ensi vuonna. Vuoteen 2026 mennessä tšekkimerkiltä on tulossa kaikkiaan kuusi uutta sähköautoa, mutta polttomoottoreistakaan ei luovuta.
Skodan vuosittaisen lehdistökonferenssin yhteydessä esitelty Epiq on konsepti pienestä sähkö-SUV:sta, joka tulee toimimaan samaa teknistä pohjaa hyödyntävien Volkswagen ID.2:n ja Cupra Ravalin sisarmallina. Epiq on 4,1 metrin pituinen, eli se sijoittuu esimerkiksi Skoda Fabiasta ja muista nykypikkuautoista tuttuun kokoluokkaan. Konsepti edustaa Skodan viimeisintä Modern Solid -muotokieltä terävine linjoineen ja T-kirjaimen muotoisine ledivaloineen, jotka on jo nähty tšekkimerkin toissavuotisessa Vision 7S -tutkielmassa.
Epiqin konseptiversio on kaikesta päätellen jo varsin lähellä jossakin vaiheessa ensi vuotta myyntiin tulevaa tuotantoautoa. Tutkielman Moon White -korinväriä on piristetty oransseilla tehosteilla, joita löytyy esimerkiksi puskurien Jeep-henkisistä ilmanottoaukoista ja vanteiden reunoista. Katumaasturistatusta korostetaan puskurien pohjapanssarihenkisten koristeiden, kattokaiteiden ja mustien muoviverhousten avulla, jotka löytynevät tuotantomallistakin.
Vaikka Epiq on ulkoisesti varsin kompakti, sen pitäisi tarjota nimensä mukaisesti eeppiset sisätilat. Viisipaikkaista ohjaamoa täydentää tässä autoluokassa todella reilu 490 litran tavaratila, ja tuotantoautoon tulee varmasti myös Skodan tavaramerkiksi muodostuneita Simply Clever -ratkaisuja sisustan ja takakontin käytännöllisyyttä kohentamaan. Kojelautanäkymiä dominoi puolestaan iso tablettityyppinen keskinäyttö, joka jättää pikkuruisen mittaristonäytön täysin varjoonsa. Ratissa on muutamia nappuloitakin, ja niitä on ilahduttavasti sijoitettu myös keskikonsolin yläreunaan käytettävyyttä helpottamaan.
Teknisistä tiedoista ei ole kerrottu vielä muuta kuin yli 400 kilometrin toimintasäde sekä auton kaksisuuntainen latausmahdollisuus, jolloin Epiqistä voi ottaa virtaa muihinkin laitteisiin. Tuotantomallin valmistus starttaa ensi vuonna VW-konsernin Espanjan Pamplonan tehtaalla VW ID.2:n ja Cupra Ravalin rinnalla. Lähtöhinnaksi lupaillaan 25 000 euroa, mikä on samaa tasoa Volkswagenin tulevan sähköpikkuisen kanssa.
Suosittelemme
Skodan toimitusjohtaja Klaus Zellmer kertoi lehdistötilaisuudessa myöskin, että merkin tulevaisuus on enenevästi sähköinen sähköautojen kysynnän hidastumisesta huolimatta. Skoda investoi lähivuosina sähköiseen liikkumiseen 5,6 miljardia eurona, mutta polttomoottoreista ja hybrideistäkään ei luovuta. Niitä tarjotaan kuulemma niin kauan kuin kysyntää riittää ja lainsäädäntö sallii. Euroopassa näin pitäisi olla tämän hetken tiedon mukaan ainakin vielä yli 10 vuoden ajan.