Reilut kolme vuotta sitten markkinoille tullut Renault Megane E-Tech ei ole huono sähköauto, mutta viime aikoina se on jäänyt pahasti ranskalaismerkin retrohenkisten sähkömallien varjoon myös myynnillisesti. Niinpä sähkö-Megane uudistetaan hot hatch -tyyliseksi.
Renault 5 ja 4 E-techin menestys osoittaa, että sähköautoistakin voidaan tehdä sielukkaan oloisia laitteita, kun merkin historiasta ripotellaan keitokseen mukaan retroelementtejä juuri sopivin annoksin. Renault on niittänyt vuosikymmenten mittaan mainetta myös hot hatcheillaan, joista monia markkinoitiin Renaultsport-brändin alla. Näistä autoista viimeiseksi jäi edellisen polttomoottori-Meganen pohjalta tehty R.S Trophy-R, joka oli esittelyhetkellään myös Nürburgingin nopein etuvetoauto.

Tästä fiiliksestä ei ole valitettavasti enää jälkeäkään nyky-Meganessa, joka hukkuu kymmenien vastaavien sähkö-crossoverien massaan. Renaultin toimitusjohtaja Fabrice Cambolive kertoi kuitenkin Münchenin autonäyttelyn yhteydessä, että Megane E-Tech saa pikapuoliin kattavan päivityksen, jossa siihen aiotaan tuoda aimo annos hot hatch -henkeä joukosta erottautumiseksi. Lisäksi autoon tulee isompi akku toimintamatkojen pidentämiseksi.
Tällä hetkellä Megane E-Techiin saa parhaimmillaan 60 kWh:n akun, joka mahdollistaa WLTP-normin mukaisen 459 kilometrin toimintamatkan. Samaa perusrakennetta hyödyntävässä isommassa Scenicissä on kuitenkin 87 kWh:n akku ja parhaimmillaan 615 kilometrin toimintasäde, ja myös teknisesti läheistä sukua oleva uusi Nissan Leaf lyö pöytään 75 kWh:n sekä 488 kilometrin lukemat. Teknisesti Meganen akkupäivityksen pitäisi siis olla melko helposti toteutettavissa.
Suosittelemme

Kaikissa näissä autoissa on 218-hevosvoimainen etusähkömoottori, joka vauhdittaa myös Renault 5 E-Techin pohjalta tehtyä Alpine A290:ää. Siitä ei ole vielä tietoa, saako Megane E-Tech päivityksensä yhteydessä myös lisää tehoa hot hatch -statuksen vahvistamiseksi. Esimerkiksi Volkswagenin vastaavassa ID.3 GTX.ssä on 326 heppaa, jotka riittävät 5,7 sekunnin kiihtyvyysaikaan nollasta sataan. Tämä on 1,8 sekuntia paremmin kuin Meganessa, josta ollaan tekemässä ainakin entistä vauhdikkaamman näköinen.
Uuden ulkonäön pitäisi Renaultin päämuotoilija Laurens van den Ackerin mukaan oikeuttaa myös kasvaneet hinnat, jotka isompi ja kalliimpi akku tuo väistämättä tullessaan. Muotoilun muutoksiin kuuluvat ainakin aggressiivisemman oloiset puskurit ja mahdollisesti isommat pyörät, vaikka Megane E-Techin huippumalleissa on jo nyt 20-tuumaiset kiekot. Lisäksi ledivalot saattavat muuttua nykytrendien mukaisesti entistä litteämmiksi.

Hot hatch -tyylisen Megane E-Techin ohella Renaultilla harkitaan parhaillaan Renaultsport-brändin palauttamista mallistoon. Ranskalaismerkin piti nimetä kaikki sporttimallinsa jatkossa Alpineksi, mutta klassisen turboviitosen uudelleensyntymänä toimivan 5 Turbo 3E:n saama positiivinen vastaanotto on ilmeisesti saanut Renaultin väen miettimään strategiaansa uudestaan. Tähän liittyvistä vaihtoehdoista aiotaan kuulemma kertoa tarkemmin vuoden sisällä, joten jäämme odottelemaan Ranskasta kantautuvia uutisia.

Renault-autot maahantuo ja myy: Auto Bassadone.