Muutama vuosi sitten automaailmassa huhuttiin, että VW-konserni lopettaisi Seatin kokonaan merkkinä Cupran tieltä tai Seatista tulisi esimerkiksi sähköskoottereiden kaltaisten liikkuvuuspalvelujen tarjoaja. Nämä suunnitelmat on kuitenkin haudattu, ja espanjalaismerkki saa jatkaa polttomoottoreiden voimin.
Tässäkin tapauksessa taustalla on sähköautojen yskivä kysyntä. Seatin ja Cupran toimitusjohtaja Wayne Griffiths kertoi brittiläiselle Autocarille, että espanjalaismerkkien täytyy pysyä joustavina matkalla kohti tavoitteena olevia nollapäästöjä. Tällä hetkellä asiakkaita ei voi pakottaa ostamaan sähköautoja, joten Seatille on varattu rooli edullisten polttomoottoriautojen tarjoajana.
Käytännön tasolla tämä tarkoittaa sitä, että pikkuautoluokan Ibiza ja samalta pohjalta tehty Arona-crossover saavat ensi vuonna kattavia päivityksiä kiristyviin päästömääräyksiin vastaamiseksi. Seatien pellin alle tulee mietoa hybriditekniikkaa samaa perusrakennetta hyödyntävän VW Polon tavoin, joka tuoreutetaan myöskin ensi vuonna. Isompi Leon ja Ateca saattavat sen sijaan poistua jossakin vaiheessa valikoimasta, jos Seat keskittyy edullisempiin malleihin.
Cupra-brändätyn nyky-Leonin valmistus jatkuu sen sijaan ensi vuosikymmenen puolelle, ja tämä koskee myös samalta pohjalta tehtyä Formentor-crossoveria. Näin pitkä valmistusaika vaatii toki mallien säännöllisiä päivityksiä vuosien mittaan. Vaikka 90 prosenttia markkinoista kysyy Griffithsin mukaan tällä hetkellä muiden kuin sähköautojen perään, niitä ei voida unohtaa pidemmän aikavälin suunnitelmissa. Niissä Cupralle on varattu arvokkaampien sähkö- ja hybridimallien valmistajan rooli, kun taas Seat saa keskittyä ainakin lähitulevaisuudessa peruskauraan eli korkeintaan miedolla hybriditekniikalla varustettuihin edullisiin bensa-autoihin.
Sähköautojen kysynnän pitäisi vilkastua tulossa olevien edullisempien mallien myötä. Niihin kuuluu esimerkiksi pikkuautoluokkaan sijoittuva Cupra Raval, jonka lähtöhinnan uumoillaan asettuvan alle 25 000 euron tasolle. Samalta pohjalta ovat tulossa myös konsernisisarten versiot, eli Volkswagen ID.2 ja Skoda Epiq. Pykälää isompien autojen luokassakin tulevaisuuden pitäisi olla sähköinen, ja esimerkiksi Cupra Leonin seuraava sukupolvi on Wayne Griffithsin mukaan ehdottomasti sähköauto.