Sähköauton kotilataus osa 2: Turvallisuus

Kotilataus-juttusarjan toisessa osassa pohditaan latauksen turvallisuutta omakotitalon sähköjen kannalta.  Voinko vain törkätä laturin autokatoksen tavalliseen pistorasiaan, vai pitääkö ensin tehdä jotain? Lue juttu, niin tiedät!

Ensimmäisessä osassa käytiin läpi kuinka voi arvoida talon sähköliittymän riittävyyttä. Kannattaa aloittaa lukeminen siitä, sillä jutussa lasketaan läpi mm. lataustehon tarvetta, josta riippuu pärjäätkö mainiosti yksivaihelatauksella olemassaolevasta pistorasiasta, vai onko syytä suosiolla miettiä kolmivaihelatausta.

Läheltä piti



Omalla kohdalla turvallisuus on tullut tutuksi kantapään kautta. Piharakennusten sähköt olivat 60-80-luvuilta ja autotalli oli tietenkin valikoitunut siihen kaikkein kaukaisimpaan ulkorakennukseen. Vaikka päärakennuksen sähköt oli jo uusittu, kulki ulkorakennusten sähkö edelleen 60-luvun sähkökeskuksen kautta pitkin vanhoja ilmajohtoja liki parinsadan metrin matkan. Pitkistä sähkövedoista (ja Teslan sisäisen laturin hyötysuhteesta) johtuen katsoin viisaimmaksi ladata autoa vain 3x9A virralla (eli 6 kW teholla) öisin. Suuremman tehontarpeen iskiessä ajoin auton suoraan sähkökaapin viereen, ja latasin varmasti turvallisesta voimavirtarasiasta 11 kW teholla.

Jokamies-Tesla-lataus-lato
Maalla saa ladata jos jonkinlaisista töpseleistä ladon nurkalla, joten ennen virtojen kytkemistä on syytä miettiä turvallisuutta. Peuraakin kiinnostaa turvallinen sähköauton lataaminen. KUVA: Joose Luukkanen





Eräänä päivänä ihmettelin, miksi auton latausteho on totuttua matalampi. Pikainen päässälasku kertoi yhden vaiheen olevan poissa pelistä, eli sulake vaikutti palaneen. Kävin läpi sulakkeet talossa ja ulkorakennuksissa, mutta palaneita sulakkeita ei löytynyt mistään. Syyllinen paljastui vasta sähkömiehen saavuttua paikalle: vanhan sähkökeskuksen syöttöjohdon käyttöikä oli tullut tiensä päähän. Johto oli palanut poikki ja ilmassa oli todellista uhkaa – onneksi ei käynyt vahinkoa.

Tässä kohtaa oli viisainta nopeuttaa ulkorakennusten sähköjen uusimisen aikataulua. Viime kesänä vanhat ilmajohdot purettiin, vanha sähkökeskus poistettiin käytöstä, ja ulkorakennuksille vedettiin uusi maakaapeli. Nyt autoa voi turvallisin mielin ladata täydellä teholla vaikka joka päivä.

kaivanto
Uusin piharakennusten sähköt, koska yli puoli vuosisataa vanhat johdot alkoivat olla turvallisuusriski. Samaan kaivantoon vedettiin paitsi varmasti liian järeä sähkökaapeli, myös valokuitu ja osalle matkaa salaojaputki. Kallein osa on konetyö, eivät materiaalit. Uusi kaapelointi kestää vuosikymmeniä. KUVA: Joose Luukkanen

Rakennusvaiheessa kannattaa varautua tulevaan Kun joka tapauksessa kaivetaan, niin suurin kustannus on kaivinkone eikä kaapeli. Niinpä kotipihassakin maahan upotettiin varmasti riittävän järeää kaapelia, eli 2-3 kertaa suurempaa kuin mitä oletan ikinä tarvitsevani. (Pudotin monttuun saman tien myös valokaapelia nopean WLAN verkon laajentamiseksi koko tontille – täytyyhän puuliiterissäkin olla gigan netti.)

Tarkasta ennen kuin lataat

Miten välttyä ongelmilta ennakkoon? Ennen latauslaitteen asennusta on tarkastettava kytkentöjen turvallisuus. Jos talon sähköasennukset ovat vanhoja, niin työ kannattaa aloittaa kutsumalla sähkömies paikalle. Mitä vanhemmista asennuksista on kyse, sitä suurempia riskejä voi piilossa olla. Tsekkaa ainakin nämä.

1. Pistorasian kunto

Lähtökohtaisesti tämän vuosituhannen asennusten voi olettaa olevan käyttökelpoisia mikäli kaikki näyttää päällisin puolin ehjältä eikä hapettumia ole. Hyvänä nyrkkisääntönä kannattaa kurkistaa pistorasian kannen alle, ja jos sieltä löytyy valkoiset lapsisuojat, on rasia alle 20 vuoden ikäinen. Mikäli rasia on kuitenkin kuluneen näköinen, tai siinä näkyy kipinöinnin jälkiä, aiheuttaa lataaminen kohonneen tulipaloriskin.

Sähköauton kotilataus osa 2: Turvallisuus pistorasia
Tämä pistorasia on turvallinen ladata, koska sisäpuoli on ehjä eikä palamisen jälkiä ole. Rasian pohjalla olevat lapsisuojat estävät naulojen tms. työntämisen rasiaan, ja niiden perusteella rasian voi päätellä olevan maksimissaan parinkymmenen vuoden ikäinen. KUVA: Joose Luukkanen

Uusi rasia ei maksa montaa euroa, ja kustannus jää kaikkine asennuksiin kymppeihin. Vaikka rasia näyttää uudehkolta, kannattaa aloittaa auton lataaminen varovaisesti ja tutkia ettei mikään paikka kuumene tai sulake pala. Mitä kauemmas historiaan mennään, sitä todennäköisempää on muutostöiden tarpeellisuus.

Vaikka lataisit järeästä kolmivaiherasiasta, kannattaa silti tarkistaa myös se kulumisen varalta. Avaa kansi ja kurkkaa sisään, ja jos yhtään näyttää liian mustalta, kannattaa ottaa yhteys sähkömieheen ja uusia rasia.

Tästä pistorasiasta ei kannata ladata sähköautoa – tai muutenkaan käyttää mitään tehokasta sähkölaitetta. Vasemmanpuoleinen reikä on tummunut sisältä mikä kertoo kipinöinnistä. Lapsisuojaa ei ole, joten rasialla on jo ikää. KUVA: Joose Luukkanen

2. Sähköjohdot

Toinen vaaranpaikka syntyy vanhoissa sähköjohdoissa. Puolen vuosisadan ikäinen sähköjohto ei välttämättä kestä jatkuvaa kuormaa ja voi lämmetä huomaamatta. Vanhassa rintamamiestalossa sähköjohtojen syttyminen tuleen purueristeiden keskellä tekee ikävää jälkeä, joten kannattaa taas kysyä sähkömiehen mielipide jos yhtään epäilyttää.

Mikäli johdot ovat muovipintaista johtoa, voi niiden olettaa kestävän sähköauton latauksessa käytettäviä virtoja. Jos johto sen sijaan on vanhaa, mustalla kankaalla verhottua mallia, kannattaa jälleen turvautua sähkömieheen. Tämä johto on nimittäin minimissäänkin yli 60 vuoden ikäistä, mikä tarkoittaa jälleen vaaranpaikkaa ja kohonnutta tulipalon riskiä.

vanha johto
Edellisen kuvan pistorasialle virtaa tuova johto ei sekään ole uusinta uutta. Johdon kangaspäällyste kertoo sähkötöistä kuluneen yli puoli vuosisataa. Sähkömiehelle on töitä. KUVA: Joose Luukkanen

4. Sähkökeskus

Kaikki johdot vievät sähkökeskukseen, joka on monessa omakotitalossa yhtä vanha kuin talokin. Ja vaikka pääkeskus olisikin uusittu, voi autotallin laatikko olla 60-luvun aarre, jota ei kannata käyttää kuin maksimissaan ulkovaloon.

Tarkista erityisesti mitä kierrettävien sulakkeiden kannoille kuuluu. Kuten pistorasiassa, myös täällä tummat palojäljet kielivät kipinöistä ja vaarasta. Tummuneet kannat täytyy uusia, koska etenkin pääsulakkeiden kohdalla riski on suuri. Jos yhtään epäilyttää, kutsu sähkömies kylään arvioimaan tilanne. Vanhan keskuksen kohdalla mikä tahansa paljon virtaa kuluttava sähkölaite voi aiheuttaa vaaratilanteen.

keskus
Tästä uskaltaa ladata. Keskus on uudehkon näköinen, vikavirtasuojaus löytyy, rasiat ovat kunnossa ja sähkönsyöttö on toteutettu muovipintaisella kaapelilla. KUVA: Joose Luukkanen

4. Vikavirtasuoja

Muista, että sähköautoa jatkuvasti ladattaessa on käytettävä sekä A- että B-tyypin vikavirtasuojia. Varmista, että nämä ovat kunnossa, koska kaikkien latauslaitteiden mukana niitä ei tule. Tilapäisessä latauksessa näitä ei vaadita.

5. Älä irrota pistoketta kun lataus on käynnissä

Muista, ettei latauslaitetta ei saa milloinkaan irroittaa pistorasiasta latauksen ollessa käynnissä. Sammuta lataus ennen laitteen irroittamista, ja ota silloinkin johto irti ensin auton päästä. Pistokkeen irrottaminen auton ladatessa täydellä teholla aiheuttaa valokaaren ja useampaan kertaan toistettuna rikkoo pistorasian ja/tai pistokkeen.

Kotimaisessa Walle -latauslaitteessa on mukana vikavirtasuoja. Laite voidaan kiinteän asennuksen sijaan myös kytkeä suoraan kolmivaiherasiaan. KUVA: Joose Luukkanen

Mitä jos sulake palaa silti?

Jatkuvasti palavat sulakkeet eivät ole hyvä juttu. Jos sähkö riittää edellisessä osassa laskettujen kulutuslukemien valossa, mutta sulake palaa silti, tarkoittaa se kuormituksen epätasaista jakautumista eri vaiheille. Esimerkiksi suuremman puoleinen yksivaiheinen ilmalämpöpumppu voi kuormittaa kyseistä vaihetta lähelle maksimia, vaikka siirtoyhtiön raportin mukaan liittymässä olisi kokonaistehon puolesta reilusti pelivaraa.

Tämä johtuu siitä, että raportissa näkyy vain kolmen vaiheen keskiarvo, ja sekin tunnin ajalle keskiarvoistettuna. Raportti ei siis kerro, syntyykö kulutus kolmen vaiheen tasaisella kuormittamisella, vai yhden vaiheen isolla ja kahden vaiheen pienellä kuormituksella. Uudehkossa talossa kuormat on todennäköisesti sijoitettu suunnilleen tasaisesti eri vaiheissa, mutta vanhemmissa rakennuksissa voi olla yllätyksiä. Tässä tilanteessa kannattaa kutsua sähkömies paikalle analysoimaan tilanne.

Lue lisää

Juttusarjan kolmannessa osassa selvitetään miten kotilataus kannattaa järjestää: riittääkö auton mukana tuleva laturi vai kannattaako asentaa kiinteä latauslaite. Katso sitä odotellessa vielä Sähköautot -kirjan facebook-sivulta video, jolla näet sähkömiehen vinkit turvalliseen lataamiseen.

Kotilatausta käsitellään perusteellisesti Sähköautot -kirjassa, jonka voit tilata suoraan kirjan kotisivujen kautta. Käyttämällä etukoodia TYYLINIEKKA saat kirjasta 10% alennuksen. Alennus on voimassa pääsiäiseen 2021 saakka.

Oliko juttu hyödyllinen ja olet aikeissa tilata uuden Teslan? Tilaa Teslasi käyttämällä suosittelulinkkiniäni https://ts.la/joose16138 , niin saamme molemmat 1500 km edestä Supercharger -latauksia!

Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Alfamer julkaisi syyskuussa 2020 Joosen kirjan Sähköautoista. Hyödynnä alekoodi TYYLINIEKKA tilatessasi kirjan allaolevasta linkistä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.