Audi esitteli vuoden takaisessa Shanghain autonäyttelyssä konseptin täyssähköisestä luiskaperäisestä A6:sta. Konseptin pohjalta kehitetyn tuotantomallin testiprotoja on jo bongattu salavalokuviin, ja nyt saksalaismerkki lanseerasi Avant-farmarin samasta aiheesta.
Audi on tunnettu kaunislinjaisista farkuista, joten A6 e-tron Avant Concept jatkaa näitä perinteitä sähköautojen maailmassa. Keulan linjat ovat hyvin samankaltaiset kuin vuoden takaisessa Sportback-tutkielmassa, mutta umpinaista maskia on hienosäädetty hieman aggressiivisempaan suuntaan. Sitä reunustavat räätälöitävissä olevat ledinauhat, joita täydentävät ilmanottoaukkojen yläkulmiin sijoitetut toiset valoumpiot. Audi lupaa jo nyt, että tuotantoauton ledinauhoista tulee ohuimmat lajissaan.
Kylkilinjaa dominoivat puolestaan 22-tuumaiset pyörät sekä monet kuperat ja koverat muodot. Ne saavat jatkoa peräpään halkaisevasta ledinauhasta, jolla on myös oma tehtävänsä aerodynamiikan kannalta. Sama koskee ”leijuvien” D-pilarien päältä kohoavaa kattospoileria, jota täydentävät takapuskurin diffuusorimaiset linjat. Avant-konseptin ilmanvastuskerroin on kuulemma 0.24, eli saman verran kuin e-tron GT -tuotantoautossa. Viime kevään A6 e-tron Sportback -tutkielma pisti tosin tässä suhteessa vielä paremmaksi 0.22:n lukeman myötä.
Avantin ilmanvastusta pienentävät myös sivupeilien virkaa hoitavat kamerat. Niiden tarjoama näkymä välitetään sisustaan, josta ei ole julkaistu vielä kuvia. Ulkomitat ovat sen sijaan jo selvillä, eli farkkututkielman pituus on 4,96 metriä, leveys 1,96 metriä ja korkeus 1,44 metriä. Tuotantomalli rakennetaan yhteistyössä Porschen kanssa kehitetylle PPE-perusrakenteelle, joka on tarkoitettu vain sähköautoihin. Lähtötason versioiden luvataan kiihtyvän nollasta sataan alle seitsemässä sekunnissa, kun taas sporttimallit tykittävät sataseen reilusti alle neljässä sekunnissa. Tekniikan herkkuihin kuuluvat mm. 800 voltin latausteknologia, 270 kW:n latauskapasiteetti sekä parhaimmillaan 700 kilometrin toimintasäde WLTP-standardin mukaan mitattuna.
Suosittelemme
Avantissa on 100 kWh:n akkupaketti, jonka pystyy lataamaan 80-prosenttisesti parhaimmillaan 25 minuutissa. A6 Sportbackin tuotantomallin esittelyn luvataan tapahtuvan jo kahden vuoden päästä, joten Avant seuraa varmasti pian perässä. Vuodesta 2026 alkaen Audi aikoo esitellä enää pelkkiä uusia sähköautoja, mutta Avant-konseptin lanseerauksen yhteydessä kerrottiin myös polttomoottoriautoja koskevia uutisia. Niitä aiotaan tarjota jatkossakin niillä markkina-alueilla, joilla sähköautojen latausinfrastruktuuri ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt.