Ride In Oulu Motor Meet tapahtuman helmiä

Taannoisessa Pohjois-Suomen suurimmassa ajoneuvokokoontumisessa pääsi näkemään useita ajokkeja, joista moni meistä saattaisi luopua heti alkuunsa liian suuren kunnostamismäärän vuoksi. Onneksi maastamme löytyy korjaustaitoisia sekä intohimoisesti harrastukseen suhtautuvia alan harrastajia, joista muutamia Tyyliniekka pääsi jututtamaan.

Kempeleläisen Juha Sarajärven 1972 Mercedes-Benz 280SE:ssä (artikkelikuva) on 3.5 litrainen 200 hevosvoimainen V8 -moottori. Vääntö lukemat tuon ajan mersu mallistossa kertovat 286Nm suurimpien kierrosten saavuttaessa 4000rpm. Auto on ostettu uutena Saksaan -72, josta se on kulkeutunut Espanjaan -81. Suomeen auto on päätynyt 2009 vaihtokaupan kautta. Vaikka autolla on pitkä historia ei kilometrejä ole kertynyt mittariin 166000 enempää.

 

-Tätä samaa mallia on tiedossa kolme rekisteröityä Suomessa, joista yksi on entisellä ralliajaja Hannu Mikkolalla. Olen käynyt auton korin läpi kauttaaltaan ja vaihtanut listat kromattuihin alumiini listoihin. Alkuperäinen maalisävy löytyi mersun värikartastosta. Uudelleen hiottuna ja maalattuna kori on nykyään kauemmin ikää kestävämpi kuin aikoinaan tehtaalta tullessaan. Kertoo Sarajärvi.

1972 Mercedes-Benz 280SE

Suosittelemme

 

Sisusta ja verhoilu ovat alkuperäisiä mattoja myöten. Toinen samanlainen 280SE 3.5 löytyy alkuperäisenä Espanjasta. Ootraukset ovat Sarajärven omaa käsialaa.

1972 Mercedes-Benz 280SE

 

1942 Dodge Carry-all WC53

Hautalan perhe saapui paikalle pick-nick tunnelmissa 7-paikkaisella vuoden -42 Dodge Carry-all WC53:lla. Idean projektiin Hautala sai löytäessään kuvia amerikkalaiselta autosivustolta, jossa vanhoja kuljetusautoja oli muutettu uudella tekniikalla varustetuiksi restomodeiksi. Jonkin ajan etsinnän jälkeen sopiva projekti aihio löytyi amerikkalaiselta yksityiseltä sivustolta. Useamman yhteydenpidon ja välikäden kautta maasturin järkäle saatiin Suomeen rungon ollessa varsin hyvässä kunnossa. Koria sen sijaan jouduttiin hitsailemaan puolin ja toisin.

1942 Dodge Carry-all WC53
– Autossa on alun perin ollut puulattia sekä canvas katto, jotka vaihdettiin peltisiin. Kaiken kaikkiaan autoa on hitsailtu kymmenen neliön verran. Hautala kertoo.

Dodgen eri maasturi versioita valmistettiin reilut 8000kpl erinäisiin armeijan tarkoituksiin, ambulansseiksi, tykinveto työjuhdiksi sekä miehistön kuljetuksiin sopiviksi lava-auto mallisiksi Power Wagoneiksi. Hautalan Carry-all on toiminut armeijan radioautona, joka entisen omistajansa mukaan on mitä luultavimmin toiminut kauempana rintamasta tukikohdassa ja sen ansiosta säilynyt.

1942 Dodge Carry-all WC53
– Suurin osa näistä joutui toisessa maailmansodassa joko sodan runtelemiksi tai hylätyiksi. Nettiä selatessa olen joskus törmännyt samanlaisiin radiomalleihin. Vaikka näitä ei ole paljoa jäänyt jäljelle niin joihinkin malleihin löytyy alkuperäisiä osia.

1942 Dodge Carry-all WC53

1942 Dodge Carry-all WC53

Nelisen vuotta kestäneessä rakennusprojektissa tavoitteena on ollut pitää tekniikka mahdollisimman yksinkertaisena. Moottoriksi on vaihdettu Cumminsin 3.9 litrainen turbodiesel. Lisäksi löytyy Dodge Ramin voimansiirto 4-vaihteisella automaattilaatikko turbiinilukoilla ja jakolaatikolla. Samoin nelilinkit on vaihdettu Ramin korotussarjoista. Näyttävät Coilover jouset kruunaavat maasturin. Hautalan tarkoituksena olisi asentaa autoon tulevaisuudessa vielä ainakin ilmastointi.

 

1960 Cadillac kustom

Ylivieskalaisen Juha Mehtälän ”New Wave” -tyyliä edustavan kustom Cadillac 1960:n historia juontaa juureensa Ruotsiin, josta tuolloin vielä kylkipainautunut projekti kulkeutui Tampereen tulliin 80-luvun lopulla.

 

Cadillac kustom

Tullista auton oli sen Suomeen lunastaneen henkilön tarkoitus hakea. Autoon ei kuitenkaan ollut papereita eikä lunastajaa koskaan näkynyt, joten se päätyi tullin huutokauppaan josta eräs autokauppias huusi sen. Samaan aikaan Nivalassa eräällä turveurakoitsijalla oli toimiva 61-vuoden Caddy. Hän vaihtoi päittäin Cadillacit autokauppiaan kanssa, koska oli aina halunnut siipimallisen 1960-luvun mallin. Autoa purkaessaan turveurakoitsija huomasi auton kuitenkin olevan lohduttoman oloisessa kunnossa ja meinasi upottaa korin ja rungon jämät suohon.

 

Cadillac kustom

Elettiin 90-luvun alkua jolloin Juha Mehtälä kuuli kyseisestä Cadillacin raadosta. Tuohon aikaan Suomessa tieto amerikkalaisesta Cadillacista ei ollut aivan jokapäiväistä herkkua. Parin kerran miettimisen jälkeen mies matkasi kuormurilla ostomatkalle Nivalaan.

Siitä alkoi projektin kasaus, joka eteni varsin nopeasti. Aivan aluksi kori hiekkapuhallettiin kauttaaltaan. Aluksi ideana oli tehdä nopeasti raggarityylinen ”lauluauto” sen raihnaisen kunnon vuoksi. Toinen kylki oli sisässä, suojainkaaret lahoja ja etulokasuojista jäljellä vain puolet. Kun auton kromiosatkaan eivät kelvanneet jatkokäyttöön päätettiin ne jättää kokonaan pois. Moottori oli myös hajalla. Ainoa ehjä asia autossa oli katto pelti.

 

Cadillac kustom

Projektin luonne alkoi muuttua Mehtälän löytäessä eräänä päivänä V8-lehteä selatessaan ilmoituksen tekstillä ”Haluatko olla nopein?”. Ilmoituksen laittaja Oulusta oli myymässä 454 Chevyn isolohko moottoria, josta tuli uusi Cadillacin voimanpesä. Kyseinen moottori toimii edelleen auton liikuttajana. Mehtälä opetteli tinauksen korin pintojen läpikäymiseksi. Tinauksen jälkeen oli vielä vuorossa hiominen ja pakkelointi. Ylivieskan mies on tehnyt kaiken autoon itse lukuun ottamatta maalausta, jonka on taiteillut Arto Löytynoja.

Rakentelun omaperäisyydestä kertoo valittu tekniikka. GMC Pickupin vaihdelaatikko muutettuna manuaaliseksi, Moparin 8 3/4 perä jossa Cadillacin kuoret. Lisäksi auto on luultavasti ainoita Cadillaceja missä on lukkoperä. Perä on Mehtälän puheiden mukaan siunattu muutamaan otteeseen, mutta hyvin on toiminut. Autolla on käyty muun muassa ajamalla Englannissa, Norjassa ja Ruotsissa näyttelyissä pokkaamassa palkintoja vuosikymmenien mittaan.

 

Juha Mehtälän Cadillacista on tehty juttuja vuosikymmenien saatossa sekä suomalaisiin että ulkomaisiin jenkkiautolehtiin. Kuvat: Juha Mehtälä ja V8-magazine.

Cadillac kustom

1970 Chevrolet Chevelle

Kokkolan seudulla vaikuttavien Lamesa Oy:n ja Studio 57:n porukka tekee harrastuksena monen näköistä ja kokoista harrastuspeliä näyttelykuntoisiksi ajoneuvoiksi asti. Neljäs jututettava Joni Pannula kertoili Masi Isohannin omistamasta mittavien muutostöiden läpikäyneestä 1970 Chevrolet Chevellestä, joka oli näytillä tapahtumassa Lamesa Oy:n tuomana.

Auto on vuosimallia -70 mutta muun muassa keulan pellit, tuplavalomaskit, lokasuojat ja puskuri ovat peräisin -71 Chevellestä

 

1970 Chevrolet Chevelle

Amerikoista tuotua ok kuntoista projekti-Chevelleä aloitettiin tekemään 2009 jolloin siinä oli 632 isolohko. Projektin edetessä auto purettiin kokonaan jolloin kaikki ulkopinnan pellit vaihdettiin. Isolohko vaihtui 407 twinturboon.

Alustaa käytettiin sinkkialtaassa ja kokoamisvaiheessa siihen asennettiin ilma-alusta. Tuleva moottori vaati järeät jarruosat jotka löytyivät Wilwoodilta varmistaen 1500 hevosvoimaisen auton pysähtymisen. Pannulan kertoman mukaan Chevelleä on käytetty dynossa tarjoten muhkeat 1700 Nm lukemat.

 

 

1970 Chevrolet Chevelle

Mittatilauksena teetettiin kojetaulu ja ovien verhoilu. Uusi sisusta löytyi Dodge Demonista. Lisäksi asennettiin mukavuutta lisäämään rattivaihteet.

 

1970 Chevrolet Chevelle

Värisävy Chevelleen on löytynyt Lamborghinin värikartasta. Auto valmistui uudelleen muokattuna 2014 ensimmäistä näyttelyä varten. 2018 sitä kuljetettiin trailerilla niin Pohjoismaissa kuin Suomen suurimmissa näyttelyissä.

Innokkaan harrasteporukan muiden työn alla olevien projektien vuoksi näyttelyissä kiertämistä on kuitenkin pitänyt aika ajoin vähentää. Loppukesän suunnitelmiin kuului auton leimaaminen ja mahdollisuuksien mukaan pikku lenkit ennen päätymistään takaisin talvisäilöön.

Lue lisää