Renaultin Estafette-pakettiauto kuului takavuosina jokaisen ranskalaiskaupungin katukuvaan, vaikka auto ei olekaan saavuttanut Citroënin HY-aaltopeltipakun kaltaista ikonista statusta. Sen verran tunnettu Estafette kuitenkin on, että Renault hyödyntää auton mainetta sähköisessä uudelleentulkinnassa.
Ranskalaismerkki esitteli nyt ZFlexEVan-nimisen tutkielman, jota kutsutaan myös Estafette 4.0:ksi. Konsepti antaa esimakua Renaultin ensimmäisestä mallista, joka syntyy Volvo Trucksin kanssa muodostetusta Flexis-yhteistyökuviosta. Flexiksen kunnianhimoisena tavoitteena on jopa dominoida Euroopan pakettiautomarkkinoita ja nousta hyötyajoneuvopuolen Teslaksi.
Nyt julkisuuteen tuotu ZFlexEVan muuttuu kahdessa vuodessa tuotantoautoksi, jota saatetaan kutsua Estafetteksi konseptin kryptiseltä kuulostavan nimen sijasta. Näin ranskalaisten hyötyautomallistoonkin saataisiin tuotua samanlaista sympaattista retrohenkeä, jota löytyy pian henkilöautopuolelta 5:n, 4:n ja Twingon uudelleentulkintojen myötä. ZFlexEVan-tutkielma ei ole kuitenkaan mikään klassisen Estafetten klooni, vaan yhdennäköisyys rajoittuu lähinnä keulan pyöreisiin valoihin ja muualta pakusta löytyviin pehmeisiin kurveihin.
Tavoitteena on erottua monista aggressiivisesti muotoilluista nykypakuista ja piristää eurooppalaiskaupunkien katukuvaa väriyhdistelmillä, joista konseptiin on valittu harmaan ja keltaisen kombinaatio. Vaikka ZFlexEVan on 4,87 metrin pituinen, auton kääntösäde on samaa luokkaa kuin Renault Cliossa. Sähköpaku on myös huomattavan korkea, eli 2,59 metriä. Esimerkiksi Ford Transitia suuremman korkeuden ansiosta kuski pystyy kävelemään autossa ohjaamosta kuormatilaan suuremmin kumartelematta.
Pikaiset siirtymät auton sisällä tehostavat toimintaa, koska jokainen tavarantoimituksessa säästetty 30 sekuntia kasvattaa kuulemma logistiikkaoperaattorin kannattavuutta. Sähköpakun tekniikasta ei ole annettu vielä tarkempia tietoja, mutta kyseessä on Renaultin ensimmäinen softapohjainen auto. Tämä tarkoittaa sitä, että pakua voidaan räätälöidä pitkälle auton oman käyttöjärjestelmän kautta.
Suosittelemme
Jos kuormatilaan on asennettu vaikkapa jääkaappeja, auton kojelauta voidaan ohjelmoida uudelleen niin että siinä näkyvät jääkaappien lämpötilat. Lisäksi pakua pystyy päivittämään ajan myötä esimerkiksi toimintasäteen, turvajärjestelmien ja liitettävyysominaisuuksien kohentamiseksi. Renault väittää, että tämän myötä auton pitäisi olla ylläpitokuluiltaan 30 prosenttia edullisempi kuin tämänhetkiset pakut.