Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä lajinsa viimeiseksi, koska Renault esitteli täyssähköistä seuraajaa enteilevän konseptin.

Meganen myynti ei ole viime vuosina vetänyt enää entiseen malliin, mihin voidaan hakea syitä ainakin crossoverien jatkuvasti kasvavasta suosiosta. Perinteinen kompaktiluokan auto on joutunut ahtaaseen rakoon, mutta Renaultin uusi toimitusjohtaja Luca de Meo ei aio kuitenkaan kuopata Meganea. Sen sijaan auto luo nahkansa perusteellisesti uudelleen, eli siitä tulee täyssähköinen ja hieman crossover-henkinen kompaktiluokan edustaja.

Uusi tyylisuunta tuotiin nyt julkisuuteen Megane eVision -nimisen konseptin avulla, joka esiteltiin Renaultin sähköautoihin keskittyneessä tapahtumassa budjettiluokan Dacia Springin ohella. Uusi Megane eVision on Renaultin ensimmäinen malli, joka on tehty Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin modulaariselle CMF-EV-pohjalevylle. Sähköautokäyttöön suunniteltu perusrakenne löytyy myös tulevan Nissan Ariyan alta, mutta sähkö-Megane asemoidaan markkinoilla todennäköisesti japanilaisserkkua edullisemmaksi.

Näyttävästi muotoiltu konseptiauto vastaa Renaultin mukaan jo 95-prosenttisesti tuotantomallia, jonka tuotanto luvataan käynnistää ensi vuoden loppupuolella. Valmistajan korulauseiden mukaan sähkö-Megane tulee mullistamaan kompaktien hatchbackien luokan, mutta todellisuudessa esimerkiksi VW ID.3 kalastelee vahvasti samoilla apajilla. Megane eVisionin suurin innovaatio lienee markkinoiden litteimmäksi mainostettu 60 kWh:n akku, jota pystyy pikalataamaan parhaimmillaan 130 kilowatin teholla.

Suosittelemme

Toimintasädettä ei ole kerrottu vielä julkisuuteen, mutta konseptin teholukema on jo tiedossa. Sähkömoottorista irtoavat noin 220 heppaa ja 300 newtonia välitetään etupyörille, ja satasen nopeus saavutetaan alle kahdeksassa sekunnissa. Litteän akun ansiosta noin 4,2 metriä pitkän, 1,8 metriä leveän ja reilut 1,5 metriä korkean Megane eVisionin tilankäytön pitäisi olla sähköautojen tyyliin tehokasta, mitä myös 2,7 metrin akseliväli korostaa. Sähkö-Meganen tuotantoversiosta tulee tarjolle erikokoisilla akuilla ja moottoreilla varustettuja versioita, ja myöhemmin luvassa on myöskin muita täysin uusia täyssähköisiä Renaulteja.

 

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat