Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä lajinsa viimeiseksi, koska Renault esitteli täyssähköistä seuraajaa enteilevän konseptin.

Meganen myynti ei ole viime vuosina vetänyt enää entiseen malliin, mihin voidaan hakea syitä ainakin crossoverien jatkuvasti kasvavasta suosiosta. Perinteinen kompaktiluokan auto on joutunut ahtaaseen rakoon, mutta Renaultin uusi toimitusjohtaja Luca de Meo ei aio kuitenkaan kuopata Meganea. Sen sijaan auto luo nahkansa perusteellisesti uudelleen, eli siitä tulee täyssähköinen ja hieman crossover-henkinen kompaktiluokan edustaja.

-- MAINOS --

Uusi tyylisuunta tuotiin nyt julkisuuteen Megane eVision -nimisen konseptin avulla, joka esiteltiin Renaultin sähköautoihin keskittyneessä tapahtumassa budjettiluokan Dacia Springin ohella. Uusi Megane eVision on Renaultin ensimmäinen malli, joka on tehty Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin modulaariselle CMF-EV-pohjalevylle. Sähköautokäyttöön suunniteltu perusrakenne löytyy myös tulevan Nissan Ariyan alta, mutta sähkö-Megane asemoidaan markkinoilla todennäköisesti japanilaisserkkua edullisemmaksi.

Näyttävästi muotoiltu konseptiauto vastaa Renaultin mukaan jo 95-prosenttisesti tuotantomallia, jonka tuotanto luvataan käynnistää ensi vuoden loppupuolella. Valmistajan korulauseiden mukaan sähkö-Megane tulee mullistamaan kompaktien hatchbackien luokan, mutta todellisuudessa esimerkiksi VW ID.3 kalastelee vahvasti samoilla apajilla. Megane eVisionin suurin innovaatio lienee markkinoiden litteimmäksi mainostettu 60 kWh:n akku, jota pystyy pikalataamaan parhaimmillaan 130 kilowatin teholla.

-- MAINOS --




Toimintasädettä ei ole kerrottu vielä julkisuuteen, mutta konseptin teholukema on jo tiedossa. Sähkömoottorista irtoavat noin 220 heppaa ja 300 newtonia välitetään etupyörille, ja satasen nopeus saavutetaan alle kahdeksassa sekunnissa. Litteän akun ansiosta noin 4,2 metriä pitkän, 1,8 metriä leveän ja reilut 1,5 metriä korkean Megane eVisionin tilankäytön pitäisi olla sähköautojen tyyliin tehokasta, mitä myös 2,7 metrin akseliväli korostaa. Sähkö-Meganen tuotantoversiosta tulee tarjolle erikokoisilla akuilla ja moottoreilla varustettuja versioita, ja myöhemmin luvassa on myöskin muita täysin uusia täyssähköisiä Renaulteja.

-- MAINOS --

 

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porschella tehtiin uusi maailmanennätys – yli 42 kilometriä yhtäjaksoisessa sladissa sähköautolla

Autolla tehtyjä maailmanennätyksiä on monenlaisia. Nyt niiden joukkoon liittyi jälleen uusi suoritus, kun takavetoisella Porsche Taycan -sähköautolla ajettiin kahva...

Tällaista ei ole jokapojalla – Brunein sulttaanin 16-sylinterinen Cizeta on myynnissä Miamissa

1980-luvun lopulla ja seuraavan vuosikymmenen alussa syntyi monia uusia superautovalmistajia, joista monet jäivät valitettavan lyhytikäisiksi. Yksi näistä merkeistä oli...

Dolce vitaa harmaaseen arkeen – unelmakoeajossa Ferrari Roma

Dolce vita on makeaa elämää tarkoittava käsite, joka yhdistyy 1950- ja 1960-lukujen Italiaan ja erityisesti Roomaan. Useimmille näistä sanoista...

Nousevan auringon maan kummajainen: kuusipyöräinen Dodge Viper!

Japanista löytyy Viper, jota ei ole toista maailmassa. Itse asiassa kyseessä saattaa olla radikaalein automallinsa edustaja koko maailmassa. Juttumme Dodge...

Tuningia budjettiluokan katumaasturiin – Prior Design esitteli ideansa levitetystä Dacia Dusterista

Dacia Duster on monissa maissa markkinoiden halvin katumaasturi. Sen ostajat odottavat autoltaan ennen kaikkea käytännöllisyyttä ja hyvää hinta-laatu-suhdetta, mutta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.