Uusi suomalainen Q30-sähkövene tähtää maailmanmarkkinoille

Automaailma on alkanut jo hyvää vauhtia sähköistyä ja lähivuosina sähköautojen valikoima tulee laajenemaan hurjaa vauhtia. Mutta mitä kuuluu veneiden maailmaan? Suomalaisyritys Q Yachts on saanut ensimmäisen Q30-sähköveneensä valmiiksi ja tähtää sillä maailmanmarkkinoille.

Q30-sähkövene ja Tesla-sähköauto. Kuva: Lauri Rotko

Kaikki alkoi noin 15 vuotta sitten, kun purjehtija Janne Kjellman kiinnostui sähköisen voimalinjan kehittämisestä veneisiin. Kehityksen aikana syntyi Oceanvolt -yritys, jonka tarkoituksena oli myydä sähköpropulsiotekniikkaa venevalmistajille. Vaikka purjevenevalmistajat ottivatkin sähköpropulsion kiinnostuneena vastaan, niin moottorivenepuolella ei vielä tuolloin innostuttu asiasta. Kjellman päätti tehdä veneen itse ja perusti noin viitisen vuotta sitten Q Yachts -yrityksen. Matkan varrella mukaan tuli myös muita, kuten Swan veneitä valmistavalla Nautorilla kokemusta hankkinut, Joakim Hilden, joka toimii tällä hetkellä Q Yachtsin myyntijohtajana.

Viime vuoden loppupuolella Q Yachts sai valmiiksi ensimmäisen sähköveneensä, jonka mallinimeksi tuli Q30. Se on niin sanottu päiväkruiseri, eli tarkoitettu lyhyisiin siirtymiin ja viihdekäyttöön. Vaikka venettä ei ole vielä virallisesti lanseerattu, on silti kyseessä jo täysin toimintakuntoinen vene, johon tehdään enää pieniä viilauksia. Vene lanseerataan virallisesti tämän kevään aikana. Käytäntö on hieman päinvastainen kuin alalla yleensä, sillä venemaailmassa on totuttu siihen, että ensin esitellään vain hienoja kuvia konseptista ja itse valmistus tapahtuu myöhemmin. Q30-venettä on jo koeajettu merellä, mistä todisteena artikkelin lopussa oleva video.

Q30-sähkövene. Kuva: Lauri Rotko

Kotimaista suunnittelua ja tekniikkaa

Q30:n rungon suunnittelusta on vastannut alalla tunnettu Navia Design Oy, jonka referensseihin kuuluu muun muassa Axopar ja XO-veneet. Q30:n runko on todella linjakas ja hydrodynaamisesti erittäin tehokas. Nopeuden lisäksi se tarjoaa myös taloudellisuutta. Sulavalinjainen runko muodostaa liikkuessaan myös selvästi vähemmän aaltoja kuin perinteinen moottoriveneen runko. Lasikuidusta ja vinylesteristä tehty runko on tavallaan purje- ja moottoriveneen rungon yhdistelmä.

Q30 -sähkövenettä vie eteenpäin Oceanvoltin valmistama sähköinen voimalinja, johon kuuluu Oceanvoltin 30 kWh:n lithium akkupaketti (saatavana myös 60 KWh:n suuruisena) ja 20 kW:n Oceanvolt AXC20 sähkömoottori, jonka jatkeena on nelilapainen 15” x 16” potkuri. Lisäksi keulapotkurina on Side-Power SE30, ja veneen ohjaus on toteutettu hydraulisesti.

Veneen huippunopeus on 15 solmua ja normaali kruisailunopeus yhdeksän solmua. Toimintamatka on akkupaketista riippuen kruisailuvauhdilla 42 / 80 meripeninkulmaa (30 / 60 kWh) ja maksiminopeutta ajettaessa 22 / 40 meripeninkulmaa (30 / 60 kWh). Ajassa tämä tarkoittaa sitä, että yhdeksän solmun nopeudella ajettaessa veneellä voi ajaa jopa kahdeksan tuntia yhtäjaksoisesti tai “kaasu pohjassa” kolmisen tuntia.

Suosittelemme

Valojen, navigoinnin ja muiden järjestelmien ohjaus tapahtuu keskitetysti iPad-tabletilla ja käyttöliittymästä on pyritty tekemään mahdollisimman helppokäyttöinen, jotta sitä osaisi myös veneilystä tietämätön käyttää.

Q30-sähkövene. Kuva: Lauri Rotko

Hiljaista ja puhdasta matkantekoa

Sen lisäksi, että Q30-sähkövene on päästöttömänä erittäin luontoystävällinen, se ei myöskään pidä meteliä itsestään. Sähkömoottorien ansiosta, maltillisella nopeudella kruisailu sujuu lähes yhtä hiljaisesti, kuin purjeveneellä purjehtiminen. Täysillä ajettaessakin suurimmat äänet tulevat väistyvästä vedestä ja jonkin verran myös potkurista sekä sitä pyörittävästä akselista – ei kuitenkaan niin suuresti, että se varsinaisesti häiritsisi matkustajien keskustelua.

Luontoystävällisyyttä on myös se, että veneestä löytyy 50 litran septitankilla varustettu WC. Kabiinin puolelta löytyy lisäksi pesuallas hanalla ja uimatasolta suihku. Puhdasvesisäiliön tilavuus on niin ikään 50 litraa, joten se riittänee mukavasti päiväkruisailuun, vaikka kyydissä olisi maksimimiehitys, eli kahdeksan henkilöä.

Hintaluokka ja kohdemarkkina

Q Yachts Q30-sähköveneen hinta on 195 000 euroa, jota ajatellessa kannattaa muistaa, että veneen tekniikka on lähes huoltovapaata ja käyttövoimana 100% sähkö. Korkealaatuiset materiaalit ja loistava design tekevät veneestä kansainvälisesti houkuttelevan, ja sen pääkohdemarkkina löytyykin Suomen ulkopuolelta.

Q30 on hieno osoitus suomalaisesta osaamisesta niin designin kuin tekniikankin saralla. Veneen kotimaisuusaste on todella korkea ja sen valmistus tukee suomalaista työtä. Toivomme, että tämä “Merten Tesla” tulee veneilyn sähköisenä uranuurtajana valloittamaan maailman venemarkkinat. Hyvä Suomi!

Lue lisää