Viime aikoina ei ole kulunut viikkoakaan ilman että on saatu lukea jonkin automerkin pakittamisesta kunnianhimoisista sähköautosuunnitelmistaan. Tällä kertaa julkisuuteen astui Porsche päivitetyn strategiansa myötä.
Saksalaismerkin muutama vuosi sitten julkaisema tavoite oli, että 80 prosenttia myynnistä piti tulla sähköautoista vuoteen 2030 mennessä. Loput 20 prosenttia laskettiin 911:n kontolle, joka on juuri saanut ensimmäisen hybridiversionsa ja on jatkamassa polttomoottoreiden voimin myös pitkälle 2030-luvulle. Muista Porscheista kaavaitiin sen sijaan täyssähköautoja, mihin rohkaisi viitisen vuotta sitten markkinoille lanseeratun Taycanin hyvä menestys alussa.
Nyt nuo ajat ovat kuitenkin kaukana takana. Taycanin myynti on suorastaan romahtanut tänä vuonna äskettäisestä faceliftistä huolimatta, ja erityisen tuntuva lasku on ollut Porschelle aiemmin hyvin tuottoisilla Kiinan markkinoilla. Saksalaisten luksusmerkkien statusarvo ei ole siellä enää entisellä tasolla, ja nuorempi ostajasukupolvi suosii kotimaisia merkkejä. Sähköautobuumin alkuhuumassa Porsche päätti tehdä myös suositusta Macanista ja keskimoottorisista 718 Boxsterista sekä Caymanista täyssähköautoja, mutta tämän strategian järkevyys on nyt osoittautumassa erittäin kyseenalaiseksi.
Porschen keskimoottorisporttien myynti on kasvanut tänä vuonna huomattavasti, koska asiakkaat ovat haalineet viimeisiä polttomoottorimalleja ennen täyssähköisten seuraajien saapumista. Tämä lupaa kaikkea muuta kuin hyvää tulevaisuuden kannalta, koska monet merkin asiakkaista eivät suostu luopumaan vanhasta kunnon polttomoottorista. Niinpä Porsche on nyt kääntämässä kelkkaansa, ja merkin johtajat ovat jo asettautuneet EU:ssa vuonna 2035 uhkaavaa polttomoottorikieltoa vastaan. Lisäksi strategia laitetaan uusiksi markkinatilanteen ehdoilla.
Porsche on nyt tekemässä Fiatit, eli alun perin täyssähköautoihin suunniteltuihin malleihin halutaan asentaa myös polttomoottoreita. Fiat on parhaillaan valmistelemassa vastaavaa temppua sähköisen 500e:n suhteen, jonka laimea kysyntä pakotti italialaismerkin muuttamaan auton rakennetta niin että myyntiin saadaan myös polttomoottorilla ryyditetty hybridiversio muutaman vuoden päästä.
Polttomoottorien sovittaminen täyssähköautoihin on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, ja tämän myös Porsche myöntää avoimesti. Asiaa aletaan kuitenkin tutkia osana päivitettyä strategiaa, mutta mistään halvasta operaatiosta ei todellakaan ole kyse. Porschen talousjohtaja Lutz Meschken sanoin monet premium- ja luksussegmentin asiakkaista katselevat tällä hetkellä polttomoottoriautojen suuntaan, joten trendi on selvä ja myös Porschen pitää toimia sen mukaisesti.
Suosittelemme
Merkki aikoo ensinnäkin päivittää polttomoottorimallejaan, kuten Panameraa ja Cayennea. Myös pistokehybrideihin merkillä on vahva luotto, ja tuotanto aiotaan pitää joustavana. Tämä tarkoittaa sitä, että samalla Leipzigin tehtaan linjalla voidaan tehdä niin polttomoottorimalleja ja pistokehybridejä kuin sähköautojakin. Viimeksi mainituista aiotaan puolestaan kehittää polttomoottorilla varustettuja versioita, mutta käytännön toteutus jää vielä nähtäväksi.
Juuri markkinoille lanseerattu Macan ja pikapuoliin tulossa oleva 718-mallisto ovat ainakin toistaiseksi pelkkiä sähköautoja, mutta pidemmän päälle Porschen suosituimman SUV:n ja ajamisen hauskuutta painottavien keskimoottorisporttien myynti pelkän sähkön voimin voi olla liian suuri riski. Vastaavien polttomoottoriversioiden kehittäminen olisi kuitenkin vuosien työ, joten aivan heti niitä ei kannata odottaa myyntiin. 718-malleissa akku on sijoitettu keskelle autoa, joten samaan tilaan saisi ehkä mahdutettua myös polttomoottorin. Macanin suhteen tilanne on haastavampi, ja yhtenä vaihtoehtona olisi uuden polttomoottori-Macanin kehittäminen tuoreen Audi Q5:n pohjalta Macanin ensimmäisen sukupolven malliin.
Vasta kehitteillä olevien uutuuksien, kuten vuodelle 2028 kaavaillun K1-lippulaiva-SUV:n sekä seuraavan sukupolven Cayennen osalta tilanne on helpompi. Näiden mallien kehityskulkua voidaan vielä muuttaa, joten ainakin hybridivoimanlähteet alkavat näyttää nykytilanteessa hyvin todennäköiseltä vaihtoehdolta.