MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Porsche Panameran uusi huippuversio esiteltiin – Turbo S E-Hybrid nappasi myös Nürburgringin nopeimman edustussedanin tittelin

Hiljattain markkinoille lanseerattu kolmannen sukupolven Porsche Panamera jäi vielä odottelemaan hybridivoimalinjalla varustetun lippulaivaversion esittelyä. Nyt uusi Turbo S E-Hybrid tuotiin julkisuuteen.

Auton esittely aloitettiin kertomalla, että uutuusversio on Nürburgringin nopein luksusluokan sedan ja 7:24.17 minuutin kierrosaikansa myötä yli viisi sekuntia edeltäjäänsä nopeampi radan legendaarisella pohjoislenkillä eli Nordschleifella. Uutta Turbo S E-Hybridiä vauhdittaa jo edeltäjästä tuttu voimalinja, eli nelilitrainen tuplaturbokasi ja sähkömoottori. Uudessa versiossa bensakone tuottaa tasan 600 hevosvoimaa, kun taas sähkömoottorista irtoaa 190 heppaa.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Kuva: Porsche

Vaihteistona palvelee puolestaan kattavia päivityksiä saanut kahdeksanpykäläinen PDK-kaksoiskytkinautomaatti. Voimalinjan yhteistehoksi kerrotaan 782 hevosvoimaa, ja vääntöä löytyy kaikkiaan 999 newtonmetrin verran. Edeltäjän lukemat ylittyvät siis 82 hepalla ja 130 newtonilla. Panamerassa on myös enemmän potkua kuin vastaavalla tekniikalla varustetussa Cayenne Turbo S E-Hybridissä, ja numeroarvot ovat itse asiassa identtiset konsernikumppani Bentley Continental GT Speedin kanssa.

Panameran lippulaivahybridi kiihtyy näillä eväillä 2,9 sekunnissa nollasta sataan ja yltää peräti 325 km/h:n huippunopeuteen. Lukemissa on kohennusta edeltäjään nähden 0,5 sekunnin ja 13 tuntikilometrin verran. Uudessa Turbo S E-Hybridissä on muiden hybridi-Panamerojen tavoin entistä isompi 25,9 kWh:n akku, jonka turvin pitäisi päästä parhaimmillaan 88 kilometriä pelkällä sähköllä WLTP-standardin mukaan mitattuna.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Kuva: Porsche

Ulkoisesti Turbo S E-Hybrid on identtinen pykälää pienempitehoisen Turbo E-Hybridin kanssa takapään mallimerkintää lukuun ottamatta. Puskurit ja 21-tuumaiset keskimutterivanteet edustavat samaa Turbo-tyyliä, ja vanteissa, ulkokuoren koristeissa sekä sisäosissa käytetty Turbonite-sävy erottaa Turbo-Panamerat edullisemmista mallisisaristaan. Autoon saa myös hiilikuituisen Aerokitin, joka lisää maaefektiä 60 kilolla yli 200 km/h:n nopeuksissa. Tämä varuste löytyi myös Nürburgringin ennätysautosta Michelinin Pilot Sport Cup 2 -renkaiden kanssa.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Suosittelemme


    Kuva: Porsche

Panamera Turbo S E-Hybridin vakiovarusteisiin kuuluu mm. aktiivijousitus, nelipyöräohjaus ja hiilikuitukeraamiset jarrut. Panameran uusi huippuversio on jo tilattavissa Suomessakin reilun 251 000 euron alkaen-hintaan. Pidemmästä Executivesta pitää pulittaa puolestaan vähintään vajaat 264 000 euroa, ja toimitusten on luvattu alkavan jo tulevana syksynä.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Kuva: Porsche
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Kuva: Porsche
LähdeCarscoops

Lue lisää