Suomen autotapahtumien ehdottomaan eliittiin kuuluva Classic Motorshow järjestettiin jälleen Lahdessa vapun jälkeisenä viikonloppuna. Ajankohta tuntuu toimivan mainiosti, koska lähes kaikki harrasteajoneuvot on kaivettu ulos talleista viimeistään vappuna. Lisäksi tänä vuonna Classicia suosi lähes kesäinen sää, mikä näkyi myös yleisömäärissä.
Tapahtuma tekikin lauantaina yhden päivän kävijäennätyksensä, kun paikalla vieraili 12 270 menneiden vuosikymmenten ajoneuvoista kiinnostunutta näyttelyvierasta. Classic Motorshow’n valttikorttina on aina toiminut monipuolisuus, eli jokaiselle vähänkään aihepiiristä kiinnostuneelle on varmasti tarjolla riittävästi nähtävää. Pettyä ei tarvinnut tänäkään vuonna, koska tuttu kolmen hallin ja melkein jo omana näyttelynään toimivan harrasteparkin yhdistelmä tarjoili lähes ähkyn aiheuttavan kattauksen kalustoa laidasta laitaan.
Keski-Euroopastakaan ei taida löytyä kovin montaa näyttelyä, jossa pääsee tutustumaan saman katon alla Lamborghini Miuraan, Lada Okaan tai maailman pienimmän auton titteliä kantavaan Peeliin. Show’n yhtenä päävetonauloista toimineesta Miurasta on luvassa vielä myöhemmin oma juttunsa. Classicin teemana oli tänä vuonna ”Pieni on kaunista”, mikä tarkoitti pikku-, kääpiö- ja vaikkapa amerikkalaisten kompaktiautojen esiinmarssia eri halleissa.
Yksi tämän vuoden juhlakaluista oli puolestaan 60 vuotta täyttänyt Ford Mustang. Lahden näyttelyssä Fordin poniauton osalta esillä oli varsin kova kaksikko, eli Spede Pasasen legendaarinen ”ASU-1” ja jyväskyläläisen Ford-kaupan tapahtumassa huhtikuussa 1964 jo ennen Amerikan ensi-iltaa nähty esisarjan yksilö, joka on onneksi edelleen Suomessa ja parhaillaan entisöinnin alla. Museoiässä-teeman alla näyttelykävijöille muistuteltiin vuorostaan, että vaikkapa Renault Twingon tai Ford Mondeon alkupään yksilöt saisi jo museokilpiin. Omistajien helmien osastolla nähtiin puolestaan tuttuun tyyliin yksittäisten harrastajien omia aarteita.
Henkilöautopuolen tarjontaa täydensivät perinteiseen malliin monet muutkin menopelit, kuten moottoripyörät, kuormurit ja jopa panssariajoneuvot. Tämän kalustomäärän äärellä näyttelypäivä kului kuin siivillä, mutta yleisömäärä hankaloitti jopa hieman kuvaamista kun kuvauksen kohde ei usein ehtinyt olla montaakaan sekuntia ilman eteen ilmaantunutta näköestettä. Tässä kuitenkin parhaat palat Lahden lauantaipäivästä: