Renaultilla oli takavuosina hyvin laaja mallisto, johon kuului myös kaksiovisia coupéita. Yksi niistä oli 1970-luvun R17, joka lienee nykyään tuttu lähinnä ranskalaisautojen harrastajille.
Nyt siitäkin tehdään kuitenkin sähköinen uudelleentulkinta Renaultin ikonisempien mallien tyyliin. 4:n, 5:n ja Twingon retrohenkiset sähkötutkielmat ovat jo päätyneet tai päätyvät pian tuotantomalleiksi, mutta R17 jää yksittäiskappaleeksi. Puolen vuosisadan takainen coupé on modernisoitu yhteistyössä ranskalaisen muotoilija Ora Iton kanssa, ja auton mittasuhteet on säilytetty alkuperäisen kaltaisina. Tästä huolimatta käytännössä koko kori on laitettu uusiksi.
Vanhaa ja uutta todella tyylikkäästi yhdistelevä luomus on maalattu 1970-luvun henkeen sopivasti Galactic Brown -nimisellä tummanruskean sävyllä, joka taittaa lähes mustaan. Alkuperäisauton neljä pyöreää etuvaloa on puolestaan korvattu litteillä ledeillä, joiden kellertävä sävy muistuttaa Ranskassa aikoinaan pakollisista keltaisista etuvaloista. Polttomoottorista luopuminen on mahdollistanut perinteisen maskin korvaamisen umpinaisella paneelilla.
Ohuet A-pilarit ovat puolestaan suoraa perua lähtökohtana toimineesta R17:stä, ja sivupeilit ovat niin litteät kuin mahdollista. Takapilareiden ilmanottoaukot toistavat myös alkuperäisauton designia, ja umpinaisen oloiset vanteetkin vievät ajatuksen 1970-luvun kapseleihin. Pyörien tuumakoko on tosin jotakin ihan muuta kuin puoli vuosisataa sitten.
Myös sisusta toimii hienona kunnianosoituksena 1970-luvulle. Nelikulmaisen ratin kehä on kangasverhoiltu, ja vastaavaa kangasta löytyy myös penkeistä, oviverhoiluista sekä auton lattiasta. Kontrastia saadaan ruskeasta nahasta, ja kojelaudassa on käytetty lisäksi puuta alkuperäisen 17:n tavoin. Neljä mittariakin ovat alkuperäisautosta tutut, mutta ne ovat nyt digitaaliset ja jokaisessa on pieni punainen näyttönsä. Isompi ruutu toimii puolestaan tietoviihdejärjestelmän näyttönä.
Suosittelemme
Tekniikan puolella on tapahtunut varsinainen Ranskan vallankumous, koska etuvetoisen orggisauton 1,6-litrainen bensanelonen on saanut väistyä takapyörille voimansa välittävän 270-heppaisen sähkömoottorin tieltä. Painavaa sähkötekniikkaa kompensoidaan hiilikuituisella rakenteella, joten auto painaa varsin keveät 1400 kiloa. Renault aikoo kierrättää retrofuturistista luomustaan useissa lähiaikojen tapahtumissa, joihin kuuluu myös lokakuussa järjestettävä Pariisin autonäyttely. Siellä nähdään tänä vuonna muuten taas useampia merkkejä kuin vielä kaksi vuotta sitten, jolloin monet uskoivat jo koko show’n tarun päättyvän.