MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Paavikin liikkuu nyt sähköllä – tässä on Vatikaanin uusi G-Mersu

Mercedes-Benz on toimittanut Vatikaaniin paavin virallisia menopelejä jo yli 90 vuoden ajan. Nämä perinteet alkoivat paavi Pius XI:lle vuonna 1930 luovutetusta Nürburg 460 Pullmanista, ja nyt on Vatikaanin ensimmäisen sähkö-Mersun aika.

Nykyisen paavi Franciscuksen ennenaikainen joululahja on täyssähköisen G 580:n pohjalta tehty ”paavimobiili”, jonka Stuttgartin tähtimerkki toimitti vastikään Vatikaaniin. Sähkömallia on edeltänyt pitkä sarja vastaavalla kaavalla toteutettuja polttomoottorisia G-Mersuja, joista ovat päässeet nauttimaan Franciscuksen lisäksi paavit Johannes Paavali II ja Benedictus XVI.

Paavin Mercedes-Benz G 580
Kuva: Mercedes-Benz

Yksittäiskappale on kehitetty läheisessä yhteistyössä Vatikaanin kanssa. Paavimobiilin tunnuspiirteisiin kuluu helmiäisvalkoisen värin lisäksi korotettu peräosa, jonka toteuttaminen vaati sähkömaasturiin kattavia muutoksia. Tässä yhteydessä vasen takaovi poistettiin autosta, rakennettiin uudestaan ja hitsattiin saumattomasti osaksi koria. Oikea takaovi sai jäädä paikoilleen, mutta sekin on laitettu täysin uusiksi ja aukeaa nyt kaapparityylisesti.

Tuon oven kautta paavi pääsee kipuamaan korokkeelle, jonka keskelle on sovitettu pyörivä ja korkeussäädettävä istuin. Enemmän huonekalulta kuin auton penkiltä näyttävältä tuhdolta käsin paavi pääsee liikkumaan joustavasti ja vilkuttamaan yleisölle eri suuntiin. Paavin penkin taakse on sijoitettu vielä kaksi väliaikaistyppistä istuinta, ja autossa on lisäksi takarappuset sekä omat perätasonsa turvahenkilöille.

Paavin Mercedes-Benz G 580
Kuva: Mercedes-Benz

Jos sää ei suosi avoautoilua, paavimobiiliin voi sovittaa myös tötterömäisen katoksen joka suojaa katolisen kirkon päämiestä ainakin pahimmalta sateelta. Teknisistä tiedoista ei ole kerrottu juuri mitään, mutta neljällä sähkömoottorilla toteutettua nelivetoista voimalinjaa on kuulemma muokattu paavin virallisissa esiintymisissä tarvittavia hitaita nopeuksia silmällä pitäen.

Suosittelemme


Lähtökohtana toimineessa sähköisessä G 580:ssä on 116 kWh:n akkupaketti sekä 587 hevosvoiman huipputeho ja peräti 1163 newtonmetrin maksimivääntö. Näillä eväillä kaiken kansan malli kiihtyy 4,7 sekunnissa nollasta sataan ja yltää 180 km/h:n lukemaan rajoitettuun huippunopeuteen sekä 473 kilometrin toimintamatkaan WLTP-normin mukaisesti.

Paavin Mercedes-Benz G 580
Kuva: Mercedes-Benz
Paavin Mercedes-Benz G 580
Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops

Lue lisää