Stellantis-konsernin valikoimaan kuuluu jo neljä täyssähköistä pikkusporttia, eli Abarth 600e, Alfa Romeo Junior Veloce, Lancia Ypsilon HF ja Peugeot E-208 GTi. Nyt joukkoon liittyy vielä viides jäsen, eli Opel Mokka GSE.
Opel lanseeraa auton myötä myös uudistetun GSE-alabrändin, joka tarjoaa jatkossa terävämpää muotoilua ja suorituskykyä. Sportti-Mokkakin näyttää perusmalleja aggressiivisemmalta, ja autoon on haettu inspiraatiota jo toukokuussa esitellystä GSE Rally -prototyypistä. Etu- ja takapuskurin mustat alueet korostavat ilma-aukkoja, kun taas maskin ja kylkien alareunojen GSE-logot muistuttavat sporttimallin statuksesta.

Eniten silmään pistävät kuitenkin tämän kokoluokan autossa massiiviset 20-tuumaiset vanteet, joiden design edustaa monesta muustakin sähköautosta tuttua aerodynaamista linjaa. Vanteiden takaa pilkottavat keltaiset jarrusatulat, jotka ovat myöskin varsin kookkaat kompaktiin katumaasturiin. Suorituskyvystä vihjaavat lisäksi alcantaralla verhoillut sporttipenkit, ja samaa materiaalia löytyy oviverhoiluistakin. Myös sporttisemmin muotoiltu ratti, alumiinipolkimet sekä valkoiset ja keltaiset tehosteet erottavat GSE:n kesymmistä sisarmalleistaan. Kojelaudan kymmentuumaisiin tuplanäyttöihinkin on tuotu GSE:n omia grafiikkoja kertomaan suorituskyvystä.

Lupaukset lunastetaan 280-hevosvoimaisella sähkövoimalinjalla, joka on identtinen alussa mainittujen konsernisisarten kanssa. Vääntöä sähkömoottori tuottaa 345 newtonmetrin verran, ja pidon hallitsemisessa auttaa etuakselilta löytyvä Torsenin lukko. Opelin mukaan Mokka GSE kiihtyy nollasta sataan 5,9 sekunnissa, mutta huippunopeus on rajattu tasan 200 km/h:n lukemaan. Näiden arvojen myötä Mokka on ripeämpi kuin tehokkaampi mutta painavampi Grandland Electric AWD, jossa on mallinimen mukainen neliveto.

Koska Mokka GSE:ssä on lähes tuplasti enemmän tehoa kuin perustason sähkö-Mokkassa, myös alusta on saanut omat säätönsä. Jousitusta on madallettu 10 millillä, ja autosta löytyvät myös tuplat hydrauliset iskunvaimentimet. Lisäksi taka-akseli on jäykempi, ohjaus on säädetty uusiksi ja hidastuvuudesta vastaavat Alconin jarrut 380-millisillä levyillä sekä nelimäntäisillä satuloilla.
Suosittelemme
GSE:ssä on kuitenkin sama 54 kWh:n akku kuin tavallisessa sähkö-Mokkassa, joten vielä julkistamaton toimintamatka jää varmasti pienemmäksi kuin viimeksi mainitussa. Toisaalta GSE:n paino jää alle 1600 kilon, mikä ei ole ollenkaan paha lukema suorituskykyiselle sähkö-crossoverille. Mokka GSE:n myynnin aloitusajankohta ja hinnat on luvattu kertoa lähikuukausina, joten näillä leveysasteilla sporttinen sähkö-crossover nähdään varmasti vasta ensi vuoden mittaan.

