Nykyinen Volvo XC90 on yksi automarkkinoiden ikänestoreista, koska ruotsalaisbrändin iso SUV näki päivänvalon jo vuonna 2014. Toisen sukupolven XC90 on jatkanut hienosti edeltäjänsä menestystarinaa, mutta tästä huolimatta se piti alkuperäisen suunnitelman mukaan korvata sähköautolla.
Tuo sähköauto on Volvo EX90, joka on vihdoin saatu Suomessakin myyntiin monenlaisten alkuhankaluuksien jälkeen. Volvon piti siirtyä pelkäksi sähköautovalmistajaksi, mutta näistä suunnitelmista on monen muun merkin tavoin ehditty jo luopua markkinoiden realiteettien ehdoilla. Lisäksi Volvon ruoriin palasi äskettäin brändiä jo aiemmin pitkään luotsannut Håkan Samuelsson, jonka tehtävänä on kääntää mm. softabugien vaivaaman merkin kurssi jälleen kohti tyynempiä vesiä.

Samuelsson kertoi nyt ensimmäistä kertaa julkisesti, että Volvo tarvitsee seuraavan sukupolven XC90:n koska nykymalli on ollut markkinoilla jo yli 10 vuoden ajan. Hän ei vielä antanut osviittaa kolmannen sukupolven XC90:n aikataulusta, mutta tekniikasta saatiin jo vahvoja vihjauksia. Håkan Samuelssonin mielestä eurooppalaisetkin asiakkaat haluaisivat erityisen pitkällä toimintamatkalla varustetun hybridin, jollaisen Volvo on lähiaikoina tuomassa Kiinassa myyntiin uuden XC70:n muodossa.
Suosittelemme
Niinpä seuraava XC90 saatetaan tehdä samalta pohjalta, eli Volvon omistavan Geely-konsernin SMA-perusrakenteen varaan. Nykyisen XC90:n alta löytyvä SPA-pohjalevy on jo aikansa elänyt täysin uuteen autoon, ja täyssähköisen EX90:n alta löytyvä SPA 2 tai tulevan EX60:n SPA 3 saattavat olla liian hankalia muokata hybridin vaatiman polttomoottorin ehdoilla.

Kiinassa myyntiin tulevan XC70:n sähköinen toimintamatka on paikallisen CLTC-standardin mukaan mitattuna peräti 180 kilometriä 40 kWh:n akun turvin. Vertailun vuoksi nykyisessä XC90 T8:ssa on vain 18,8 kWh:n akku, joka mahdollistaa parhaimmillaan 71 kilometrin toimintasäteen sähköllä täkäläisen WLTP-standardin mukaan. Pidempi sähköinen toimintamatka houkuttelisi XC90:lle varmasti uusia asiakkaita, ja lisäksi se auttaisi Volvoa pienentämään koko mallistoa koskevia keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä.
Aivan heti uutta XC90:ää ei kuitenkaan kannata odotella, koska nykymalli sai juuri vielä yhden kevyen kasvojenkohotuksen turvaamaan auton menestysmahdollisuuksia lähivuosina. Vielä neljä vuotta sitten Volvo ilmoitti siirtyvänsä pelkkiin sähköautoihin vuoteen 2030 mennessä, mutta tämä lupaus on jo kumottu joten hybridi-XC90:llä olisi vielä mukavasti myyntivuosia edessään ennen kuin uusien polttomoottoriautojen myynti EU:ssa päättyy tämän hetken tiedon mukaan vuonna 2035.


