Mukautuvan ääniteknologian kehittäminen auttaa erityisryhmiin kuuluvien henkilöiden huomioimista liikenteessä.
Olemme tottuneet jo siihen, että sähköautojen hiljaisuus on hyvä asia, mutta tietyillä erityisryhmiin kuuluvilla henkilöillä, kuten esimerkiksi näkövammaisilla tilanne ei ole aivan sama. Tähän on yritetty keksiä ratkaisuja, joista yksi voisi olla auton lähestyessä jalankukijaa lähettämä voimakkaampi varoitusääni.
Useissa maissa tähän tilanteeseen on jo reagoitu ja sähköautot ovatkin usein jo varustettuja varoitusääni laitteistolla. Tekniikka, jota käytetään on kuitenkin vielä lapsen kengissä, sillä varoitusäänien desibelejä ei ole mitattu tarpeeksi. Tämä voi aiheuttaa pienimuotoista hämminkiä muussa liikenteessä.
Norjalainen tutkimusryhmä on ottanut asiasta vaarin ja alkanut kehittelemään ns. mukautuvaa ääniteknologiaa, jossa ulkoisella mikrofonilla mitataan autosta tulevia ääniaaltoja. Autoon asennettu mittauslaitteisto reagoi ja simuloi ääniaallot sopiviksi. Määrittääkseen tämän, tutkijat ajoivat auton tietyn matkan päähän mittauslaitteistosta sekä näkövammaisista henkilöistä. Auton mittauslaitteisto reagoi kovaäänisten kautta tuleviin ääniaaltoihin, jolloin näkövammaisten kuultuaan heille sopivan äänen tutkijat pystyivät asettamaan ääniasetukset kohilleen.
– Useat autovalmistajat kuten Nissan, General Motors sekä Renault ovat olleet kiinnostuneita tästä projektista, sanoo päätutkija Truls Berge. Norjassa on tihein sähköauto verkosto maailmassa, joten tähän projektiin lähteminen mukaan tuntui luonnolliselta vaihtoehdolta, Berge jatkaa.