Miljoona kilometriä samalla diesel-Mersulla on tuonut saksalaismiehelle reilun 100 000 euron kustannukset 25 vuoden aikana

Saksalainen Michael Nickl on ollut Mersulla töissä jo 30 vuotta. Mies halusi ostaa vuoden 1992 alussa uuden auton työnantajaltaan, mutta hän joutui tuolloin maksamaan vielä opintolainaansa takaisin. Niinpä budjetti venyi vain karvalakkimalliseen 200 D:hen, joka edustaa lähes legendaariseen maineeseen noussutta W124-korimallia.

Auton väri on perushintaan tarjolla ollut sininen, ja sisusta on vaaleanharmaata kangasta. Lisävarustelistalta ruksittiin sentään sähkökattoluukku, keskikyynärnoja, keskuslukitus, radio ja takaniskatuet. Moottori on ikiliikkujana tunnettu perusmallin nakuttaja, eli 75-heppainen nelosdiesel ilman minkäänlaista ahdinta. Niinpä vääntölukemakin jää vain 126 newtoniin, mutta kulutus on toisaalta varsin kohtuulliset kuusi litraa satasella.


Nickl aikoi myydä auton vuoden päästä eteenpäin hyvällä voitolla, koska hän oli saanut sen tavallista edullisempaan työntekijähintaan. Dieselautojen hinnat romahtivat kuitenkin juuri tuolloin Saksan markkinoilla, koska ensimmäiset epäilykset päästöhiukkasten terveydelle haitallisista vaikutuksista tulivat julkisuuteen. Niinpä mies päätti pitää Mersunsa, ja auto on palvellut omistajaansa hienosti jo neljännesvuosisadan ajan.





Meno on ollut luotettavaa ruosteongelmia lukuun ottamatta, ja lisäksi Mersulla on ajettu kertaalleen toisen auton perään. Tämän takia keulan osia piti vaihtaa, ja lisäksi uusiksi on mennyt mm. kytkin, jarrut, laturi sekä vesipumppu. Kyse on siis normaalista kulutusosista, mutta toki auton ylläpito- ja polttoainekulut ovat syöneet muhkean loven lompakkoon vuosien mittaan.

Mersun ylläpitokulut viimeisten 25 vuoden ajalta ovat vajaat 59 tuhatta euroa, kun taas dieseliin on mennyt vajaat 54 tuhatta. Michael Nickl on siis pitänyt menoistaan tarkkaa kirjaa perisaksalaiseen tapaan, mutta hän ei ole mikään autofriikki. Diesel-Mersu on toiminut vain kulkupelinä paikasta A paikkaan B, ja niinpä autoa ei ole vaivauduttu pesemäänkään kovin usein. Nokivasara vaikuttaa silti olevan mukavasti ryhdissään neljännesvuosisadan ja miljoonan kilometrin jälkeen, mikä ei taitaisi enää onnistua monelta nykyautolta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...