F1-kilpailut kuuluvat yhtiin seuratuimpien urheilulajien joukkoon ja televisiokanavat maksavat niiden esittämisestä huomattavia summia – niin haluttuja ne ovat. Vedonlyönti kuuluu olennaisesti monen F1-intoilijan harrastukseen. Mitä paremmin lajista ja F1-kilpailijoista tietää, sitä paremmat mahdollisuudet on tottakai menestyä myös vedonlyönnissä. Autourheilu on todella suosittua niin kotimaassamme kuin myös maailmalla, ja kiinnostus sitä kohtaan on nykyään todella korkeaa, joten tarve F1-vedonlyöntivinkeille kasvaa jatkuvasti. Esimerkiksi aina ei kannata luottaa vain kilpailun ennakkosuosikkiin, sillä olosuhteilla ja ajoradalla on merkittävä vaikutus kuljettajan menestymiselle yksittäisissä tapahtumissa. Lajin erinomainen tuntemus antaa vedonlyönnissä huiman etulyöntiaseman satunnaiseen seuraajaan verrattuna.
Kilpa-autojen kehitys on tärkeää, koska se omalta osaltaan pitää moottoriurheilun mielenkiintoisena ja yllätyksellisenä ja saattaa luoda myös esimerkiksi uusia vedonlyöntisarjoja ja vetotyyppejä. Moottoriurheilu on verrattain melko nuori urheilulaji useisiin muihin lajeihin verrattuna, mutta se on kasvattanut suosiotaan erittäin ripeää tahtia. Ensimmäinen F1-maailmanmestaruuskilpailu järjestettiin vuonna 1950. Koska merkittävässä roolissa kilpailussa on käytössä oleva ajoneuvo ja siihen sisältyvä teknologia, on lajin kehittymiselle myös poikkeukselliset mahdollisuudet, joita teknologian uudet innovaatiot tukevat.
Viime aikoina on uutisoitu useampaan otteeseen, että formulakilpailujen tv-oikeuksien hinta tulee nousemaan lähitulevaisuudessa. Asiantuntijat arvelevat, että Suomessa F1-kilpailuista erityisen suosittuja on tehnyt Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen menestys niissä. Onkin ymmärrettävää, että maassamme menestystä niittävät lajit ovat fanien suosiossa ja saavat katsojien mielenkiinnon heräämään.
Autoteollisuus kehittyy jatkuvasti ja samalla autourheilun menopelien suorituskyky ja muut ominaisuudet paranevat merkittävästi. Kilpa-autojen kehittämisessä tuntuu olevan tiettyjä samankaltaisuuksia kuin kuluttajille suunnatuissa autoissa. Viime vuosikymmenellä lanseerattiin uusi paljon puhuttu formulasarja, Formula E, jossa kilpaillaan nykyaikaisilla sähköautoilla. Tänä vuonna taas rallin MM-sarjassa siirryttiin käyttämään hybriditeknologiaa. Tämä on erinomainen osoitus siitä, kuinka ala muuttuu nykypäivän vaatimusten mukaisesti ja adoptoi uudet mullistukset osaksi tätä suosittua kilpailulajia.
Viime vuonna Yhdysvalloissa järjestettiin historiallinen moottoriurheilukilpailu, jossa ajoneuvoissa ei ollut lainkaan kuljettajia. Tällaista tapahtumaa ei aiemmin ole päästy kokemaan! Kilpailu käytiin itseohjautuvilla autoilla 13. lokakuuta 2021 Indianapolisissa. Tähän mennessä moottoriurheilu on henkilöitynyt hyvin paljon kuljettajiin, jotka istuvat ratin takana ja taidokkaasti ohjaavat kilpailun kulkua. Talleilla on toki ollut suuri rooli kilpailuissa, mutta jos itseohjautuvilla autoilla aletaan kilpailla entistä enemmän, muutos on todellakin merkittävä ja tulee muuttamaan moottoriurheilua rajusti. Kyseessä ei ole enää urheilijoiden välinen kilpailu, vaan valmistajien.
Kilpa-autot toimivat myös tietynlaisena esikuvana kuluttaja-autoille, sillä mitä kehittyneempiä kilpa-autot ovat, sitä enemmän myös niin sanotut tavalliset autot paranevat kun tätä teknologiaa kyetään hyödyntämään myös niiden kehityksessä. Arkikäytössä käytetyt autot imitoivat siis ainakin joiltakin osin kilpa-autoja.
Kilpa-autot ja kuluttajien käyttämät autot eivät kuitenkaan ole missään nimessä suoraan verrannollisia toisiinsa. Koska käyttötarkoitus on aivan eri, ne tarvitsevat erilaisia ominaisuuksia, jotka tulee ottaa jo valmistusvaiheessa huomioon. Oula Hietala on tutkinut vuonna 2021 julkaistussa opinnäytetyössään Turun ammattikorkeakoululle kilpa-auton sähköjärjestelmän suunnitteluperusteita. Tutkimuksessa tulee esille muun muassa se, että kilpa-autoissa huollettavat osat on hyvä sijoittaa siten, että niihin pääsee nopeasti käsiksi.
Kilpa-autot joutuvat suorituksissaan täysin erilaisen rasituksen alaisiksi verrattuna arkikäyttöön suunniteltuihin autoihin. Siksi kilpa-autoja täytyy myös huoltaa moninkertaisesti enemmän. Oula Hietalan opinnäytetyössä muistutetaan, että kilpa-autoilla on oltava mahdollisimman hyvä suorituskyky. Lisäksi kova vauhti ja moottorin käyttäminen lyhyessä ajassa altistaa kilpa-auton huomattavalle rasitukselle, jolloin sen osat rikkoutuvat ja kuluvat herkemmin.
Kuluttaja-autot harvoin liikkuvat edes maksiminopeudessaan, joten kilpa-autojen ja kuluttaja-autojen huoltotarpeet ovat täysin erityyppiset eikä niitä voi oikeastaan lainkaan vertailla toisiinsa. Kuitenkin se, mitä tehokkaammaksi esimerkiksi juuri kilpa-autojen huoltaminen kehittyy, voisi vaikuttaa positiivisesti myös kuluttaja-autojen huoltomahdollisuuksiin tulevaisuudessa.
Kilpa-autoilla on siis merkittävä rooli autoteollisuudessa. Ne tarjoavat viihdettä, mutta ovat myös teknologisen kehityksen suunnannäyttäjiä autoalalla. Kun autoteollisuus kehittyy, myös autourheilu saa uusia ulottuvuuksia, jotka luotsaavat sen kehitystä eteenpäin. Harva urheilulaji on edes syntynsä jälkeen kehittynyt ja muuttunut yhtä paljon kuin moottoriurheiluun kuuluvat lajit, saati vain reilussa 70 vuodessa. Tästä moottoriurheilu saa kiittää autoteollisuuden ripeää kehitystä. Mielenkiintoiseksi nähtäväksi jää se, mihin tämä teollisuudenala tulee seuraavien 70 vuoden aikana kehittymään. Meidän on vain odotettava ja katsottava, mikä meitä odottaa tässä näennäisen kaukaisessa tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa on varmasti paljon odotettavaa.