BMW:n uusi lippulaiva esiteltiin – seitsemännen sukupolven 7-sarja on kuin toiselta planeetalta

BMW:n viime aikojen muotoilu on ollut kauniisti sanottuna mielipiteitä jakavaa. Kaikki tähän mennessä nähty ei ole kuitenkaan mitään uuden 7-sarjan rinnalla.

Seiska toimi vanhoina hyvinä aikoina sporttisen eleganttina vaihtoehtona Ässämersulle, mutta tästä tyylistä ei ole enää mitään jäljellä. Uusi 7-sarja on nimittäin kuin pyörien päälle nostettu tiiliskivi, jossa edes ylisuuret munuaiset eivät enää varasta huomiota. Sen sijaan silmiinpistävin piirre ovat kahteen tasoon sijoitetut etuvalot, jotka eivät kuitenkaan ole mikään baijerilainen keksintö. Vastaava ratkaisu nähtiin nimittäin jo vuonna 2014 lanseeratussa Citroën C4 Cactuksessa, ja samaa tyyliä ovat Sitikan lisäksi hyödyntäneet esimerkiksi korealaismerkit katumaastureissaan.

Erikoisen naamailmeen lisäksi uuden Seiskan keula on myös todella pysty, ja etuylistyskin on venähtänyt vähemmän sporttiseksi. Myös vyötärölinja kulkee hyvin korkealla, ja takimmainen kattopilari on vähemmän viisto kuin edeltäjässä kulun helpottamiseksi takapenkille. Peräpääkin on äärimmäisen kolhon näköinen, ja yllättäen takavaloja ei ole enää yhdistetty toisiinsa ledinauhalla.

Uudella Seiskalla ei ole siis enää juuri mitään tekemistä eurooppalaisittain ymmärretyn hyvän maun kanssa, mutta auton päämarkkina-alue onkin Kiinassa ja Lähi-idässä. Sikäläisiin ostajiin vetoaa varmasti myös lisävarustelistalta löytyvä kaksivärimaalaus, joka tuo ainakin allekirjoittaneen mieleen pahimman luokan jenkkikitschin 1970-luvulta. Luksuslimusiiniin voi ruksia myös M Sport -paketin, mutta ei sekään tästä järkäleestä mitään urheilullista ilmestystä tee.

Suosittelemme

Myös sisustassa tehdään radikaali irtiotto aikaisempiin Seiskoihin, ja tyyli on lähempänä esimerkiksi tuoretta iX-sähkökatumaasturia. Mittaristo ja keskinäyttö on yhdistetty yhdeksi leveäksi ruuduksi, ja myös keskikonsolin kristallilasinen valintakiekko on tuttu iX:stä. Uutta on niin sanottu Interaction Bar, joka kattaa koko kojelaudan leveyden ja ulottuu oviverhoiluihin asti. Valaistu lista kätkee sisäänsä mm. ilmastoinnin kosketustoiminnot sekä suurimman osan ilmasuulakkeista.

Takamatkustajille on puolestaan omat kosketusnäyttönsä oviverhoiluissa. Niiden kautta hallitaan kattoverhoilusta esiin taittuvaa melkein 80-senttistä 8k-ruutua, jonka ansiosta takamatkustamo muuttuu leffateatteriksi. Filmit tulevat Amazonin Firestickin kautta, ja äänentoistosta vastaa Bowers & Wilkinsin melkein 2000-wattinen järjestelmä.

Ulkomitoiltaan Seiska on venähtänyt pituudeltaan 13 senttiä ja leveydeltään sekä korkeudeltaan noin viisi senttiä pitkäakseliväliseen edeltäjäänsä verrattuna, ja lyhyttä versiota ei uudesta mallista ole enää edes tarjolla. Euroopan markkinoilla myynti alkaa ensi marraskuussa täyssähköisen i7 xDrive60:n voimin, jossa sähkömoottorien tuottamat 544 heppaa välitetään kaikille neljälle pyörälle. Vasta ensi keväänä vuorossa ovat kaksi pistokehybridiä, joiden polttomoottorina hyödynnetään kolmilitraista turbokuutosta. Nämä mallit tottelevat 750e- ja M760e xDrive -nimiä. Ainoa mieto hybridi ja diesel on myöskin nelivetoinen 740d xDrive, mutta sitäkin täytyy odotella vielä vuoden päivät.

Lue lisää