Viisi hevosvoimaa ja aurinkokenno katolla – uusi Squad on yksi halvimmista sähköllä liikkuvista nelipyöräisistä

Viime vuosina jopa perinteisiltä automerkeiltä on nähty kaupunkikäyttöön suunniteltuja kevyitä täyssähköisiä nelipyöriä. Nyt joukkoon liittyy uusi tulokas nimeltään Squad.

Solar Quad -sanojen yhdistelmästä nimensä saanut laite on Robert Hoeversin ja Chris Klokin hengentuotos. He työskentelivät aiemmin Lightyearilla, joka on kehittänyt jo muutaman vuoden ajan aurinkokennoja hyödyntävää sähköautoa. Niinpä ei ole mikään ihme, että aurinkokenno löytyy myös Squadista, mutta laite painii aivan eri sarjassa kuin Lightyear.

Hoevers ja Klok visioivat hinnaltaan kaikille sopivan aurinkokennokäyttöisen menopelin, joten lopputulos muistuttaa lähinnä mopoautoa. Squadin onkin tarkoitus sujahtaa autojen ja skootterien sekä mopojen kaltaisten kaksipyöräisten väliseen markkinarakoon. Squadia ei ole myöskään pilattu liialla muotoilulla, vaan kyseessä on isoilla ikkunoilla, ulospäin näkyvällä turvakehikolla ja melko tyylikkäillä vanteilla varustettu koppi.

Laitteen ovet ovat irrotettavaa mallia, ja tärkeimpänä varusteena palvelee katolle asennettu aurinkokenno. Se mahdollistaa Squad Mobilityn mukaan jopa 20 kilometrin päivittäisen toimintasäteen, jonka pitäisi riittää mainiosti kaupunkikäyttöön. Firman antamien tietojen perusteella keskimääräinen kaupunkiauton käyttäjä ajaa nimittäin EU:n alueella vain 12 kilometriä päivässä.

Suosittelemme

Aurinko ei kuitenkaan paista aina, joten Squadiin on ideoitu myös vaihdettavia akkupaketteja. Niiden myötä omistajat pystyvät helposti vaihtamaan täyteen ladatun akun tyhjän tilalle. Akkupaketin saa irrotettua tavallisesta kotipistorasiasta tapahtuvaa latausta varten, ja toimintasäteen pitäisi olla parhaimmillaan 100 kilometriä.

Squad on suunniteltu hinnan ehdoilla, mikä näkyy myös karun oloisessa sisustassa. Sieltä löytyy kuitenkin digitaalinen mittaristo, ja ilmastointikin on saatavilla. Lisäksi Squadissa on pidike puhelimelle, jonka kautta hoituvat niin navigointi kuin tietoviihdesisältökin. Suorituskyvyn osalta ei kannata odottaa liikoja, koska kaksi takapyörille asennettua sähkömoottoria tuottavat vain viiden hevosvoiman yhteistehon. Se riittää 45 km/h:n huippunopeuteen.

Squad aiotaan lanseerata markkinoille ensi vuonna 6250 euron lähtöhinnalla. Ennakkotilauksia otetaan jo vastaan, ja suunnitteilla on myös tehokkaampi nelipaikkainen versio. Sen pitäisi yltää jo 70 km/h:n huippuihin, joten kyseessä ei ole enää ainakaan mopoauto.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat