Miksi autojen ilmoitettu EU-kulutus on kaukana todellisesta?

Autojen myyntitiedoissa ilmoitetaan kulutuslukemana EU-keskikulutus, mikä kuitenkin jää lähes aina huomattavasti alhaisemmaksi, kuin auton todellinen kulutus. Tämä tuottaa usein autonostajalle pettymyksen ja ylimääräisen loven kukkaroon.

Miksi ilmoitettu kulutus ei vastaa todellista?

-- MAINOS --

EU-direktiivin 1999/94/EY mukaan kuluttajille on ilmoitettava direktiivin 80/1268/ETY + 93/116/EY mukaan mitattu yhdistetyn testisyklin mukainen kulutus, eli niin sanottu keskikulutus, joka lasketaan kaupunki- ja maantieajoa simuloivista testeistä. Auton todellinen polttoaineenkulutus on taas riippuvainen useista tekijöistä, kuten esimerkiksi ajotavasta, ilmastoinnin ja lämmittimien käytöstä, ajokelistä, sekä henkilö- ja tavaramäärästä.

On selvää, että auton käyttö poikkeaa usein huomattavastikin direktiivin mukaisista laboratoriotesteistä, ja testien ensisijaisena tarkoituksena onkin vain tehdä erilaisten autojen kulutusmittauksista keskenään vertailukelpoisia. Ilmoitettujen kulutuslukemien ei siis ole tarkoituskaan kertoa todellisuutta, vaan tuottaa kuluttajalle vertailuluku.

Mikäli autoilijan ajot painottuvat enemmän kaupunkiajoon, on tuloksena lähes varmasti huomattavasti suurempi kulutus, kuin ilmoitettu EU-kulutus. Taloudellisessa maantieajossa on mahdollista päästä samoihin ilmoitettujen lukemien kanssa, mutta matkanopeuden pienikin nosto, esimerkiksi moottoritieajossa, romuttaa haaveet välittömästi.

-- MAINOS --




Kuinka suuria eroja ilmoitetuissa ja todellisissa kulutuslukemissa on?

Autobild-lehti käsitteli aihetta lehden tuoreimmassa numerossa 16/2017, jossa mainittiin muutamia esimerkkejä eri autoluokkien todellisesta kulutuksesta ja poimimme tähän muutaman räikeimmän esimerkin:

-- MAINOS --

Jeep Compass 1.4 MultiAir
EU-kulutus 6,9 l/100 km
Todellinen 10,0 l/100 km
Ero 3,1 l/100 km

Audi Q5 2.0 TSFI
EU-kulutus 6,8 l/100 km
Todellinen  9,8 l/100 km
Ero 3 l/100 km

Volvo XC60 T6
EU-kulutus 7,7 l/100 km
Todellinen  10,3 l/100 km
Ero 2,6 l/100 km

Skoda Karoq 1.5 TSI
EU-kulutus 5,4 l/100 km
Todellinen  7,9 l/100 km
Ero 2,5 l/100 km

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost
EU-kulutus 4,5 l/100 km
Todellinen  6,9 l/100 km
Erotus 2,4 l/100 km

Testissä mukana olleesta 16 eri automallista pärjäsi parhaiten VW Arteon 2.0 TSI, jonka ilmoitettu kulutus on 7,3 l/100 km ja mitattu todellinen kulutus 8,0 l/100 km, eron ollessa vain 0,7 l/100 km. Kaikkien testissä olleiden autojen ilmoitetun ja todellisen kulutuksen erotuksen keskiarvo on 1,89 l/100km, jonka voisi lätkäistä myyntiesitteessä komeilevan kulutuslukeman päälle, niin pääsisi askeleen lähemmäksi totuutta.

Tilanne on onneksi muuttumassa

EU:ssa on syyskuuhun 2017 asti käytetty autojen tyyppihyväksynnässä New European Driving Cycle-, eli NEDC-mittausta. Syyskuun alusta lähtien on taas alettu käyttää YK:n valmistelemaa World Light Vehicle Test Procedure-, eli WLTP-mittausta, joka kuvaa aiempaa mittaustapaa paremmin todellisessa liikennetilanteessa syntyviä päästöjä. Mittausproseduuri on aiempaa pidempi ja se pitää sisällään huomattavasti enemmän moottorin kuormitustilanteen vaihteluja ja suuremman ajonopeuden jaksoja kuin aiemmassa testissä. WLTP-kulutustiedot ovat arviolta 20-30 prosenttia NEDC-arvoja suurempia.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki...

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...