Ajattomia ja kestäviä vaatteita hankkiva odottaa ostostensa tuovan iloa vuosikausia. Tärkeimpiä ostokriteerejä ovat silloin materiaalin ja työn laatu, jotka vaikuttavat sekä vaatteen ulkonäköön ja istuvuuteen sekä kestävyyteen. On hyvä tunnistaa mistä vaatteiden hinta muodostuu, jotta todennäköisemmin löytää parhaan vastineen rahoilleen.
Esimerkki: Satasen kauluspaita
Lasketaan aluksi esimerkkinä miten vajaan satasen maksavan kaukoidässä valmistetun kauluspaidan hinta muodostuu. Haluan jo aluksi painottaa, että todellisten yritysten katerakenteet voivat erota toisistaan radikaalisti. Pienen putiikin ja H&M:n katerakenteet ovat täysin erilaiset. Esimerkin kulut ovat kuitenkin oikealla hehtaarilla.
Mikäli et nauti insinöörimäisestä lähestymistavasta, voit toki hypätä suoraan jäljempänä seuraavaan kuvaajaan.
- Kauluspaidan hinta liikkeessä: 100 €
- Tästä arvonlisäveron osuus on 19,20 € eli veroton hinta on 80,65 €. (= 100/1,24)
- Kauppa ottaa paidasta 50 % katteen eli sisäänostohinta on 40,32 €. (= 80,65/2)
- Maahantuojan, brändin emoyhtiön ja muiden välikäsien osuus on 10-70 %. Esimerkissä käytetään 25 % osuus on euroissa karvan yli 10 €. (= 40,32*25 %)
- Tullattaessa Aasiassa valmistettuja vaatteita menee maksuun ensin tulli (12 %) ja sen jälkeen vielä arvonlisävero (24 %, ei voida vähentää myöhemmin). Hinta rahteineen ennen EU-alueelle tuontia on siis 21,78 € ( = 30,34 / 1,24 / 1,12 ).
- Rahti ja huolinta on erän koosta riippuen vaikkapa 1,78 € per paita, jolloin
- Paidan hinta tehtaalla on 20 €.
- Valmistuksessa materiaalien osuus on huomattavasti työvoimaa suurempi, esimerkiksi 20 € paidassa materiaalien osuus voi olla 14 € eli peräti 70 % tuotantokustannuksesta.
- Loput 30 % valmistuskustannuksesta jakautuu varsinaiseen ompelu- ja kokoonpanotyöhön, tehtaan hallinnointiin sekä tehtaan voittoon.
Ja sama asia graafisesti esitettynä:
Joitain huomioita esimerkkiin liittyen
- Kaupan osuus kuulostaa suurelta mutta myös kulut ovat siellä suurimmat. Kuinka monta paitaa joutuu myymään, jotta saa katettua edes pakolliset kulut? Vuokra on vähintään tonnin kuussa, myyjän palkka pari tonnia ja sivukuluja vähintään tonni, ja myös pankki, kirjanpitäjä, vakuutusyhtiöt ym. haluavat osansa…
- Kaupan katteet riippuvat merkin brändistä ja myyntivoluumeista. Tunnetuilla brändeillä kovemmat kertoimet tarkoittavat suoraan sitä, että satasen paidasta valmistukseen ei kulukaan kuin 5-15 €. Vastaavasti kevyemmällä katerakenteella toimivilla yrityksillä tuotantoon jyvittyy yleensä suurempi osuus.
- Verottajan osuus on oikeasti huomattavasti suurempi myös epäsuorat verot huomioiden (työnantajan sivukulut, kaupan ja maahantuojan yritysverot ym.). Todellisuudessa vähintään kolmannes vaatteen myyntihinnasta ohjautuu Suomessa tavalla tai toisella verottajalle.
Juttusarjan seuraavassa osasssa tutkimme tarkemmin mitä edellämainittu informaatio kertoo parasta hinta-laatusuhdetta etsivälle tyyliniekalle. Palaamme silloin asiaan.