Mercedes W220 oli valmistajansa pohjakosketus S-luokkaan

Mercedes-Benzin S-luokka on jo vuosikymmenten ajan ollut luxus-autojen esikuva, mutta vuonna 1999 esitelty W220 ei ollut sitä saksalaista laatua, mihin oli ehditty tottua.

S-luokan ystäviä ovat erityisesti olleet diplomaatit, yritysjohtajat ja valtion päämiehet. Näille henkilöille auto on statussymboli, jonka tehtävänä on viestiä kanssaihmisille, kuinka pitkälle on elämässään päässyt. Tällaisen auton on oltava myös äärimmäisen ylellinen, joka saa kyyditettävän tuntemaan olevansa tärkeä osa yhteiskuntaa.

Valitettavasti vuosina 1999-2005 tuotannossa ollut W220 S-luokka tunnetaan kuitenkin parhaiten suvun mustana lampaana, joka oli esimerkki tuon ajan Mercedeksen tiukasta talouskurista. Autossa oli kuitenkin uutena sitä hohtoa, joka sai monen kilpailevan auton tuntumaan jopa perin vaatimattomalta.

W220 esitteli runsaasti uutta tekniikkaa, kuten mukautuvan vakionopeudensäätimen, törmäysvaroitusjärjestelmän, tuuletetut ja hierovat istuimet, LED-jarruvalot, 300 komennon ääniohjauksen ja hydraulisesti avautuvan ja sulkevan tavaratilan. Monet näistä ovat itsestäänselvyyksiä nykyään halvemmissakin automalleissa, mutta aikanaan ne edustivat innovatiivista tekniikkaa, johon pystyi maailman johtaviin luxusautojen valmistajiin lukeutuva Mercedes.

Suosittelemme

Rumasti sanottuna ilman hilavitkuttimiaan W220 jäi kuitenkin täysin edeltäjänä W140:n jalkoihin. W140:tä pidetään nimittäin tunnetusti yhtenä aikansa parhaiten suunnitelluista autoista, eikä sen valmistuksessa otettu huomioon budjettirajoituksia. W220:lta puuttui yksinkertaisesti edeltäjänsä lujuus ja panssarivaunumainen valmistuslaatu. Sisätilojen yleisilme oli aikaisempaa muovisempi ja lelumaisempi, eikä ulkokuoren pyöristetyt ja geneerisemmät muodot enää erottuneet katukuvasta, kuten W140:n järkälemäisen miehekäs olemus.

W140

Tämä kaikki ulottui myös auton ajokokemukseen. W220:n ratin takaa ei välittänyt enää sitä junamaista jämäkkyyttä, miltä edeltäjänsä ohjastaminen tuntui. W220:n takapenkit olivat edelleen kenties jopa edeltäjäänsäkin rauhallisempi paikka istua, mutta ilmapiiri tuntui vähemmän laadukkaalta entistä heppoisimpine säätimineen, ja kustannusleikkurin viiltämine yksityiskohtineen. Auton maine onkin vaikuttanut sen haluttavuuteen ja hintatasoon. Monet yksilöt ovat käytettyjen markkinoilla jo ehtineet kiertopalkinnon asemaan. Hyväkuntoisen rakkautta ja huolenpitoa saaneen yksilön löytäminen voikin olla jo vaikeaa.

Alempaa voi katsoa autotoimittaja ja tubettaja Doug DeMuron mietteitä W220-mallista.

LähdeCarscoops

Lue lisää