Mercedes-Benz on vähävikaisten autojen ylivoimainen ykkönen

Uusin saksalainen TÜV-katsastusraportti paljastaa, että kymmenestä vähävikaisimmasta 2-3-vuotiaasta autosta seitsemän on Mercedes-Benzejä.

Mercedes-Benz saavutti peräti seitsemäntoista Top10-sijoitusta, kun henkilöautomallien vähävikaisuutta verrattiin eri ikäryhmissä. Sijoitusten määrä kasvoi seitsemällä verrattuna edelliseen tutkimuksiin. Esimerkiksi 2–3-vuotiaiden autojen ikäryhmässä yhteensä seitsemän eri Mercedes-Benz-mallia sijoittui oman ikäryhmänsä vähävikaisimpien joukkoon. Kakkoseksi tullut Audi sai vastaavia sijoituksia kymmenen, kolmoseksi yltänyt Porsche viisi kappaletta ja BMW kaksi sijoitusta TOP10 – listoille.

TÜV-raportteja on julkaistu vuodesta 1972 lähtien. Uusimman raportin tiedot perustuvat yli 8,8 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen heinäkuun 2017 ja kesäkuun 2018 välillä. Lähes kaikki Saksassa vertaillut 231 automallia ovat myynnissä myös Suomessa. Tilaston paremmuusjärjestys määräytyy hylkäyksen aiheuttavien isojen vikojen perusteella, jolloin auto on tuotava myös jälkitarkastukseen. Mukana ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä.

TÜV-raportissa autoja vertaillaan viidessä ryhmässä aina 10–11-vuotiaisiin saakka. Nuorimmassa 2–3-vuotiaiden henkilöautojen ikäryhmässä Mercedes-Benzin ylivoima oli suorastaan murskaava, sillä kymmenen parhaan mallin joukosta löytyi seitsemän tähtimerkkiä: B-sarja (2. sija, vikaprosentti 2,6), GLK (3. sija, 2,6), SLK (4. sija, 2,8), E-Coupé (5. sija, 2,9), C-sarja (7. sija, 3,0), A-sarja (9. sija, 3,2) sekä ML/GLE (10. sija, 3,3). Keskimäärin luokassa löytyi isoja vikoja 5,9 prosentista kaikista katsastetuista autoista.





B-sarjan hyvä menestys jatkui 4–5-vuotiaiden autojen luokassa, jossa se sijoittui jälleen 2. sijalle. Vikaprosentti oli 4,9, kun se luokassa keskimäärin oli jo 10,3. Ikäryhmässä kymmenen parhaan joukossa oli kolme Mercedes-Benz-mallia. Vastaavasti 6–7-vuotiaista automalleista 2. vähävikaisin oli SLK (7,0), kun luokan keskiarvo oli 16,2. Vanhimmassakin ikäluokassa SLK löytyy 4. sijalta (18,6, luokan keskiarvo 28 %).

2–3-vuotiaiden autojen kokoluokkavertailussa Mercedes-Benz saavutti neljä ykkössijaa kuudesta mahdollisesta. Pienemmän keskiluokan priimus oli A-sarja (vikaprosentti 3,2), isommassa keskiluokassa C-sarja (3,0), tila-autoissa B-sarja (2,6) ja SUV-luokassa GLK (2,6).

2–3-vuotiaiden autojen katsastustilaston kärkipaikat todistavat Mercedes-Benzin korkean laadun. Esimerkiksi nuorimmilla GLK-malleilla oli ajettu keskimäärin jo 50 000 ja C-sarjan autoilla 58 000 kilometriä, mutta niiden vikaprosentit jäivät silti minimitasolle. Vastaavasti merkkihuollon osaamisen ja säännöllisten vuosihuoltojen merkitys näkyy vanhempien Mercedes-Benz-mallien kohtuullisina vikaprosentteina verrattuna moniin kilpailijoihin.

TÜV-katsastusraportista kertoi Suomessa kattavasti koko tuloslistan huomioiden ensimmäisenä Moottori-lehti.

- Advertisement -

Uusimmat

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...