Mercedes-Benz ei ole luopunut ison coupén ideasta – Vision Iconic -konseptin vaikutteet ulottuvat 1930-luvulle saakka

Mercedeksen valikoimaan kuului vuosikymmenten ajan iso kaksiovinen coupé, mutta nämä perinteet katkesivat valitettavasti nykyisen S-luokan kohdalla. Tulevaisuuden osalta on kuitenkin vielä toivoa, mikäli stuttgartilaismerkin uusimman konseptiauton antamia ennusmerkkejä on uskominen.

Nyt julkisuuteen tuotu tummanpuhuva tutkielma tottelee Vision Iconic -nimeä, ja sen muotoilussa yhdistellään vaikutteita monista menneiden vuosikymmenten ikonisista automalleista. Mittasuhteiden osalta esikuvat on haettu 1930-luvulta, jota Mercedes-Benzin päämuotoilija Gorden Wagener pitää automuotoilun kultaisena aikakautena. Niinpä uuden konseptin keula on yhtä pitkä kuin 90 vuoden takaisissa kompressorimersuissa, ja etuylityskin on niiden tapaan hyvin napakka. Lisäksi etulokasuojien ritilämaiset taitokset vievät ajatukset tämän aikakauden autojen konehuoneiden ilmanpoistoaukkoihin.

Mercedes-Benz Vision Iconic -konseptiauto
Mercedes-Benz Vision Iconic -konseptiauto. Kuva: Mercedes-Benz.

Huiman kokoiset pyörät ja matala kattolinja ovat puolestaan kuin toistumia vajaan 10 vuoden takaisista Maybach 6 -tutkielmista, jotka eivät valitettavasti päässeet koskaan tuotantoon. Jos Vision Iconicin kylkilinja henkii 1930-lukua, niin ledeillä valaistun korkean maskin muodoissa on selviä yhtymäkohtia 1950- ja 1960-lukujen tähtikeuloihin. Vastaavaa maskia hyödynnetään myös uudessa täyssähköisessä GLC:ssä, mutta massiiviseen coupé-tutkielmaan se sopii huomattavasti paremmin. Tähän vaikuttaa myös se, että keulatähti on saanut jäädä omaksi nokkakoristeekseen maskin päälle.

Suosittelemme


Mercedes-Benz Vision Iconic -konseptiauto
Mercedes-Benz Vision Iconic -konseptiauto. Kuva: Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz Vision Iconic -konseptiauto
Mercedes-Benz Vision Iconic -konseptiauto. Kuva: Mercedes-Benz.

Ledeillä toteutetut etuvalot ovat puolestaan modernin litteät, ja samaa voidaan sanoa takavaloistakin. Jälkimmäisissä voidaan kuitenkin nähdä myös vaikutteita legendaarisesta lokinsiipiovisesta 300 SL:stä, ja sama koskee peräpään pehmeästi kaartuvia linjojakin. Uuden konseptin sisusta on puolestaan vielä ulkokuortakin vahvempi kunnianosoitus 1930-luvun art deco -aikakaudelle. Selvimmin tämä näkyy isossa nelipuolaisessa ratissa, kronografimaisessa mittareissa ja samettiverhoilluissa sohvapenkeissä, kun taas kojelaudan kullanhopealla silatut elementit yhdistävät art decoa jopa steampunk-tyyliin. Keskelle kojelautaa on puolestaan sovitettu neljä perinteistä kelloa, joista yksi toimii myös tekoälyavustajana.

Mercedes-Benz Vision Iconic -konseptiauto
Mercedes-Benz Vision Iconic -konseptiauto. Kuva: Mercedes-Benz.

Tämä antaa jo esimakua tutkielman tekniikasta, joka on nostalgisesta tyylistä huolimatta hyvin modernia. Tekniseen repertuaariin kuuluvat mm. ihmisaivoja jäljittelevät nelostason autonomisen ajamisen toiminnot sekä steer-by-wire-tyyppinen nelipyöräohjaus. Nälkävuottakin pidemmästä konepellistä huolimatta konsepti on täyssähköinen, mutta voimalinjasta ei ole kerrottu tarkempia tietoja.



Uutena innovaationa toimii kuitenkin koko koria peittävä aurinkokennokerros, joka lataa akkuja ja voi tuoda mukanaan jopa 12 000 kilometrin edestä toimintamatkaa vuodessa pelkästä autongonvalosta. Tällaisen pinnoitteen tulo tuotantoautoihin jää vielä nähtäväksi, ja sama koskee myös koko tutkielmaa. Seuraavan sukupolven S-luokkaa odotellaan markkinoille kuluvan vuosikymmenen loppupuolella, ja autosta aiotaan tarjota sekä polttomoottori- että EQS:n saappaisiin astuvaa sähköversiota. Pidämme sormet ristissä, että kaksiovinen coupé ja jopa avoversio tekevät tässä yhteydessä paluun mallistoon.

Mercedes-Benz Vision Iconic -konseptiauto
Mercedes-Benz Vision Iconic -konseptiauto. Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops


Lue lisää