MAINOS: Casio Watches Finland







Mercedes-AMG luopuu fanien vihaamasta neloshybridistä – tilalle tulee kuusi tai kahdeksan sylinteriä

Lähihistoria ei taida tuntea toista yhtä epäonnistunutta uuden automallin lanseerausta markkinoille kuin nykyisen Mercedes-AMG C 63:n ja vastaavan GLC 63:n kohdalla. Ukkosen lailla jylisevästä veekasistaan tunnetut autot saivat nokalleen pölynimurilta kuulostavan turbonelosen sähkötekniikan parina, mikä sai niin fanit kuin monet potentiaaliset ostajatkin lähes raivon valtaan.

Neloshybridissä on kyllä potkua peräti 680 hevosvoiman edestä ja voimavarojen hyödyntämistä edistävä neliveto, mutta monimutkaisen tekniikan vuoksi myös AMG-Mersujen paino kasvoi huomattavasti edeltäjiin verrattuna. Lukuisia eri moodeja tarjoava hybriditekniikka sai inspiraationsa Mercedeksen F1-kilpureista, mutta asiakkaat eivät ole osanneet tätä arvostaa. Sieluttomaksi koettu neloskone on tehnyt autoista melkoisen kaupallisen flopin, ja pahimpiin kilpailijoihin kuuluva kuutoskoneinen BMW M3 on myyntilukemien osalta pyyhkinyt AMG-Mersuilla suvereenisti pöytää.

Mercedes-AMG C 63
Kuva: Mercedes-AMG

Tällä hetkellä C 63:ta yritetään kaupata monissa maissa tuntuvien alennusten turvin, mutta jatkossa tilanteeseen on luvassa kohennusta. Brittiläiselle Autocarille anonyymisti puhunut Mercedes-AMG:n johtohahmo kertoi, että AMG:n tulevissa polttomoottorimalleissa käytetään joko kuusisylinteristä hybridiä kuten esimerkiksi nykyisessä E 53:ssa tai parhaillaan tuotekehityksessä olevaa uutta veekasia.

M139-koodilla tunnetun turbonelosen hylkäämiselle löytyy masentavien myyntilukemien lisäksi toinenkin syy. Voimalinjan muokkaaminen tulevien Euro 7 -päästömääräysten mukaiseksi tulisi kuulemma liian kalliiksi, vaikka nämä määräykset ovat huomattavasti löysemmät kuin mitä alun perin esitettiin. C 63:n ja GLC 63:n ohella M139-moottoria hyödynnetään ilman hybriditekniikkaa myös mm. 420-hevosvoimaisessa C 43:ssa ja 380-heppaisessa SL 43:ssa, joten nämäkin mallit tarvitsevat lähitulevaisuudessa uuden voimanlähteen. Sama koskee AMG:n konetta käyttävää Lotus Emiraa, johon brittimerkki kaavailee jatkossa veekasia.

Mercedes-AMG C 63
Kuva: Mercedes-AMG

Uusien autojen täytyy täyttää Euro 7 -pykälät vuoden 2026 lopusta lähtien, joten AMG:n uusia voimanlähteitä voidaan odotella markkinoille noihin aikoihin. C 63:n nokalle on huhuttu E 53:sta tuttua kolmelitraista hybridikuutosta, joka kyllä kohentaisi äänimaailmaa mutta jäisi nykyvireessään suorituskykynsä osalta neloshybridille. Toinen vaihtoehto olisi 180 asteen kampiakselilla varustettu upouusi nelilitrainen veekasi, joka nähdään viimeistään vuonna 2027 C-sarjan perusrakennetta hyödyntävän kaksiovisen CLE 63:n nokalla ja todennäköisesti muissakin AMG:n malleissa.

Mercedes-AMG C 63
Kuva: Mercedes-AMG
LähdeCarscoops


Lue lisää