Mercedes-AMG on kehittämässä ensimmäistä täysin omaa katumaasturiaan, jolle ei löydy vastinetta Mersun muusta mallistosta. Auton kehitystyö on edennyt Pohjois-Ruotsissa tehtävään talvitestaukseen, minkä kunniaksi uutuudesta julkaistiin ensimmäinen ”virallinen” salavalokuva.
Sportti-SUV:sta tuotiin jo aiemmin julkisuuteen piirretty tiiserikuva, joka antoi osviittaa auton sivuprofiilista. Vuonna 2026 debytoiva uutuus tehdään Mercedeksen sporttidivisioonan omaa käsialaa olevalle AMG.EA-perusrakenteelle, jonka varaan rakennetaan myös matalampi neliovinen GT-malli. Ajattelutapana on AMG ensin ja täyssähköisyys vasta toisella sijalla, joten luvassa pitäisi olla erityisen suorituskykyinen sähkö-SUV.
AMG.EA-perusrakenne tarjoaa 800 voltin sähköjärjestelmän ja uudenlaiset kevyet sähkömoottorit, jotka brittifirma Yasa kehittää räätälintyönä AMG:tä varten. Neljän sähkömoottorin yhdistelmän pitäisi tuottaa yli 1000 hevosvoiman kokonaisteho ja pitkälle kehittynyt väännönjakotoiminto kaikille neljälle vetävälle pyörälle. Luvassa on myös nelipyöräohjaus, aktiivijousitus sekä AMG:n oma akku.
Katumaasturin koko lienee lähellä vuoden 2022 Vision AMG -tutkielmaa, eli auton pituus olisi 5,1 metrin luokkaa ja akseliväli yli kolme metriä. Tämän myötä mitat olisivat lähempänä sähköistä EQS:ää kuin bensakoneista Mercedes-AMG GLE 63:a Stuttgartin tähtimerkin nykymallistosta. Kilpailijoihin lukeutuvat ainakin täyssähköinen Lotus Eletre, hybriditekniikkaa hyödyntävät BMW XM ja Lamborghini Urus sekä pelkän polttomoottorin voimin liikkuvat Porsche Cayenne GT ja Aston Martin DBX.
Nyt julkaistu kuva ei kerro vahvan naamioinnin vuoksi vielä paljoakaan uutuuden linjoista, mutta SUV:n muodot lienevät lähellä Porsche Taycanin haastavaa täyssähköistä neliovista GT:tä. Odotettavissa on melko matala sivuprofiili katumaasturiksi sekä melko pehmeänpyöreitä linjoja, mutta auton ei kuitenkaan pitäisi näyttää sulaneelta saippuapalalta nykyisten sähkö-Mersujen tyyliin.