MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Mercedes-AMG julkaisi ensimmäisen kuvan SUV-lippulaivastaan – täyssähköisessä katumaasturissa on yli 1000 heppaa

Mercedes-AMG on kehittämässä ensimmäistä täysin omaa katumaasturiaan, jolle ei löydy vastinetta Mersun muusta mallistosta. Auton kehitystyö on edennyt Pohjois-Ruotsissa tehtävään talvitestaukseen, minkä kunniaksi uutuudesta julkaistiin ensimmäinen ”virallinen” salavalokuva.

Sportti-SUV:sta tuotiin jo aiemmin julkisuuteen piirretty tiiserikuva, joka antoi osviittaa auton sivuprofiilista. Vuonna 2026 debytoiva uutuus tehdään Mercedeksen sporttidivisioonan omaa käsialaa olevalle AMG.EA-perusrakenteelle, jonka varaan rakennetaan myös matalampi neliovinen GT-malli. Ajattelutapana on AMG ensin ja täyssähköisyys vasta toisella sijalla, joten luvassa pitäisi olla erityisen suorituskykyinen sähkö-SUV.

Mercedes-AMG:n sähkö-SUV
Kuva: Mercedes-AMG

AMG.EA-perusrakenne tarjoaa 800 voltin sähköjärjestelmän ja uudenlaiset kevyet sähkömoottorit, jotka brittifirma Yasa kehittää räätälintyönä AMG:tä varten. Neljän sähkömoottorin yhdistelmän pitäisi tuottaa yli 1000 hevosvoiman kokonaisteho ja pitkälle kehittynyt väännönjakotoiminto kaikille neljälle vetävälle pyörälle. Luvassa on myös nelipyöräohjaus, aktiivijousitus sekä AMG:n oma akku.

Katumaasturin koko lienee lähellä vuoden 2022 Vision AMG -tutkielmaa, eli auton pituus olisi 5,1 metrin luokkaa ja akseliväli yli kolme metriä. Tämän myötä mitat olisivat lähempänä sähköistä EQS:ää kuin bensakoneista Mercedes-AMG GLE 63:a Stuttgartin tähtimerkin nykymallistosta. Kilpailijoihin lukeutuvat ainakin täyssähköinen Lotus Eletre, hybriditekniikkaa hyödyntävät BMW XM ja Lamborghini Urus sekä pelkän polttomoottorin voimin liikkuvat Porsche Cayenne GT ja Aston Martin DBX.

Mercedes-AMG:n sähkö-SUV
Kuva: Mercedes-AMG

Nyt julkaistu kuva ei kerro vahvan naamioinnin vuoksi vielä paljoakaan uutuuden linjoista, mutta SUV:n muodot lienevät lähellä Porsche Taycanin haastavaa täyssähköistä neliovista GT:tä. Odotettavissa on melko matala sivuprofiili katumaasturiksi sekä melko pehmeänpyöreitä linjoja, mutta auton ei kuitenkaan pitäisi näyttää sulaneelta saippuapalalta nykyisten sähkö-Mersujen tyyliin.

LähdeCarscoops

Lue lisää