Mercedes-AMG on kehittämässä neliovisen GT:nsä seuraajaksi täyssähköistä neliovista coupéa, jonka tähtäimessä on erityisesti Porsche Taycan. Tuotantoversiota odotellessa julkisuuteen tuotiin GT XX -niminen tutkielma.
Se näyttää lähes tuotantovalmiilta, mutta nettiin putkahtaneiden salavalokuvien perusteella tuotantoauton muotoilu eroaa nyt julkaistusta konseptista huomattavasti erityisesti keulan osalta. Tutkielman naamailmettä dominoi täysleveä superautomainen maski, joka on saanut inspiraationsa 1970-luvun Mercedes C111:stä metallioranssin värin tavoin. Maskin pystykoristeissa ja etuvaloissa on helppo nähdä myös Maserati-vaikutteita, vaikka keulalla komeileekin iso kolmisakarainen tähti.

Sivuprofiililtaan konseptiauto on hyvin lähellä Taycania, kun taas puuttuva takalasi vie ajatukset Polestar 4:n suuntaan. Testiprotoista napattujen kuvien perusteella tuotantomalliin on kuitenkin tulossa perinteinen takalasi. Perässä muotoilijoiden ideat ovat ikään kuin loppuneet kesken, mutta takanäkymiä koristavat sentään kolme pyöreää takavaloa kummallakin puolella autoa ja niiden välinen ”pikselipaneeli” joka pystyy näyttämään tekstien lisäksi animaatioita.

Konseptin 21-tuumaisissa vanteissa on osia, jotka avautuvat ja sulkeutuvat aerodynamiikan tai jarrujen jäähdytyksen ehdoilla. Aerodynamiikkaa palvelevat myös korin pintaan upotetut ovenkahvat, ja niinpä tutkielman ilmanvastuskerroin on ainoastaan 0.198. Sisusta on puolestaan huomattavasti ulkokuorta villimpi, ja se tuo mieleen lähinnä pelisimulaattorit. Formulatyylisen ratin takana komeilee 10,25-tuumaisesta mittaristonäytöstä ja tietoviihdejärjestelmän 14-tuumaisesta ruudusta koostuva kokonaisuus, ja keskikonsolin valaistujen oranssien putkien on kuulemma tarkoitus muistuttaa virtakaapeleita. Kuppipenkit on puolestaan tehty hiilikuidusta auton katon tavoin.

Tutkielmasta kantautuu keinotekoisia moottorinääniä myös ulkopuolelle, ja tuleva tuotantomallikin matkii veekasin murinaa sähkötekniikasta huolimatta. Konseptin alta löytyy jo tuotantoautossa käytettävä AMG.EA-perusrakenne, joka pitää sisällään brittilähtöisen Yasan kehittämät kolme sähkömoottoria todella kompaktissa paketissa. Moottoreista yksi on edessä ja kaksi takana. Tämän järjestelyn myötä autoon saadaan täysin mukautuva neliveto ja ainakin tutkielman tapauksessa yli 1360 hevosvoiman kokonaisteho.
Suosittelemme
Se riittää yli 359 km/h:n huippunopeuteen, ja akkujenkin mainostetaan tarjoavan sekä erityisen korkean energiatiheyden että pitkän eliniän. Keskimääräinen latausteho on kuulemma reilut 850 kW, jolloin 400 kilometrin ajoon riittävä toimintamatka pystytään lataamaan vain viidessä minuutissa. Jäämme odottelemaan, miltä myöhemmin esiteltävän tuotantoauton arvot ja lopullinen design näyttävät.

