Matka kellohulluuteen

Hurahdin rannekelloihin vuonna 2013, mutta ne eivät ole ensimmäinen intohimon kohde elämäni varrella. Kun menin opintojen jälkeen töihin, kiinnostuin hifistä. Hankin kaiuttimia ja vahvistimia. Tein paljon vaihtokauppaa ja hain parhaita laitteita. Hifin jälkeen innostuin autoista. Ostin auton, jolla on urheilullinen imago. Hankin kaikkea automerkkiin liittyvää oheismateriaalia ja osallistuin merkkikerhojen tapahtumiin. Olin vuosia kiinnostunut kameroista. Tutkin järjestelmäkameroita, videokameroita ja pokkareita. Tiesin niiden kaikki ominaisuudet. Ahmin tietoa.

Järki voitti vanhat hullutukset

Sain lopulta hankittua kaiuttimet, joihin olin tyytyväinen. Ne ovat vanhat radiostudion kaiuttimet, ammattikäyttöön suunnitellut. Isot ja rumat, mutta en löydä parempia.

Genelec S30
Lääke hifi-kuumeeseen löytyi vanhoista ammattikaiuttimista.

Jouduin vaihtamaan urheilullisen italialaisen auton isompaan japanilaiseen autoon perheen kasvamisen vuoksi. Ikävöin italialaista jonkin aikaa. Mutta kun tajusin, että japanilaista ei tarvitse korjata joka vuosi, olin tyytyväinen. Harrastusvälineestä tuli työkalu.
Digikamerat kehittyvät koko ajan. Ominaisuudet paranevat. Vanhojen mallien hinnat tippuvat. Muutamia vuosia sitten minulla oli vihdoin varaa ostaa käytetty ammattikamera, jonka ominaisuudet ovat käyttööni riittävät. Sen jälkeen en ole kaivannut muuta kameraa. Olen ollut hifi-, auto- ja kamerahullu. Jostain syystä näissä intohimon kohteissa voitti lopulta järki. Mutta aina kun olen löytänyt tarpeeksi hyvän välineen, olen sen jälkeen alkanut kaivata jotain uutta.
Alfa Romeo 156 Super
Italialainen auto vaihtui japanilaiseen. Järki voitti ja autokuume sammui.

Kellohulluus alkaa





Minulla on ollut ekaluokkalaisesta asti rannekello. Suhtauduin niihin aikaisemmin työkaluina, käyttöesineinä. Riitti, että kellosta näki ajan. Viisi vuotta sitten tilanne muuttui. Aloin vertailla kelloja ja hakemaan niistä tietoa.
Huomasin pian kelloharrastuksen yhtäläisyydet hifin, autojen ja kameroiden harrastamiseen. Kaikissa on sama kaava: tiedon hankkiminen, tuotteen testaaminen ja tuotteen ostaminen.
Minulla on ollut aina yksi tai korkeintaan kaksi hifijärjestelmää. Autoja on ollut kerralla yksi tai kaksi. Kahdella kameralla pärjää hyvin. Kellojen kanssa asia meni toisin.

Orion Diver
Kello- ja kameraharrastuksen voi yhdistää.

Puolen vuoden päästä harrastuksen alkamisesta minulla oli neljä kelloa. Kellot tarvitsevat säilyttämiseen laatikon. Laatikoita ei ole juurikaan tarjolla neljälle kellolle, joten hankin kahdeksan kellon laatikon. Puolen vuoden päästä siitä minulla oli kahdeksan kelloa.
Jos sinulla on hifisysteemi ja haluat uuden, et yleensä säilytä vanhaa. Kameroita voi keräillä, mutta digikamera kannattaa vaihtaa uudempaan, vielä kun sillä on jotain arvoa. Entä kenellä on kahdeksan autoa?

Antaa taudin viedä

Vielä joku aika sitten odotin, että kelloharrastukseen tulee mukaan järki. Odotin, että löydän sellaisen työkalun, jonka jälkeen en kaipaa muuta. Olen lakannut odottamasta, että löydän sen yhden oikean kellon tai tarpeeksi kattavan kokoelman. Olen päättänyt katsoa, mihin kelloista tuleva energia minua vie. Kerään tietoa. Käyn kelloliikkeissä. Hankin kelloja, kun oma talous antaa myöten.

Ruhla Diver
Kello-, kamera- ja hifiharrastuksen voi yhdistää.

Olen tehnyt matkaa muotikelloista laadukkaampiin quartzeihin. Olen tutustunut edullisiin vintagekelloihin sekä uudempiin automaatteihin. Matka näyttää jatkuvan laadukkaampien automaattikellojen suuntaan. En tiedä, onko tämä loppuiän harrastus. Lakkasin vastustelemasta ja katson mitä tapahtuu. Kelloissa vetoaa jokin, mitä ei voi selittää.

Riku Kaminenhttps://tyyliniekka.fi/blogit/kellohullu/
Riku on harrastanut rannekelloja vuodesta 2013. Hän kirjoittaa kelloista omien kokemustensa kautta persoonallisella tyylillään. Suurperheen isä työskentelee media-alalla ja harrastaa myös musiikkia sekä autoja.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Autonvalmistajien historiaa: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...